Didžiausi Formulės 1 gerbėjai tikriausiai yra girdėję apie Tyrrell P34 – šešiaratį F1 bolidą. Taip – šis pakankamai sėkmingas F1 automobilis turėjo keturis vairuojamus ratus. Dabar dažnai sakoma, kad toks dizainas sugalvotas siekiant maksimaliai padidinti sukibimą su asfaltu, tačiau tai nėra visiška tiesa – iš tikrųjų motyvacija sukurti tokios konstrukcijos bolidą buvo kiek kitokia.

Tyrrell Racing buvo lenktyninių automobilių konstruktorius, kuris 1968-1998 metais varžėsi Formulės 1 trasose. Tyrrell istorijoje yra ne viena pergalė. 1969, 1971 ir 1973 metais Tyrrell vairuotojas Jackie Stewartas laimėjo Formulės 1 čempionatą. 1971 metais Tyrrell tapo ir konstruktorių įskaitos nugalėtoju. Dabartinė Mercedes GP Petronas komanda yra šiek tiek susijusi su Tyrrell, mat ši komanda keitė savininkus ir pavadinimus. Tyrrell tapo British American Racing, Honda, Brawn, o tada – Mercedes.

Šešiaratis Tyrrell P34 bolidas yra laikomas vienu iš įsimintiniausių automobilių Formulės 1 istorijoje. Pirmą kartą jis viešai parodytas 1975-ųjų rugsėjį. Oficialiame renginyje netoli Londono po uždanga paslėptas automobilis buvo neblogai užmaskuotas – dideli lankai imitavo įprastus priekinius ratus. Pakėlus uždangą nustebo visi renginyje susirinkę žurnalistai, tačiau daugelis manė, kad tai – tik įdomi koncepcija, kuri į lenktynes tikrai nevyks. Tačiau vyko.

Nors nebuvo greičiausias, Tyrrell P34 visur traukė žvilgsnius. (Gillfoto, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tyrrell P34 bolidas buvo sukurtas inžinieriaus Dereko Gardnerio, kuris šiaip garsėjo pažangių transmisijų kūrimu. Šešiaračiai bolidai turi visą eilę akivaizdžių trūkumų – daugiau ratų ir padangų, kuriuos reikia keisti, gerokai sudėtingesnė važiuoklės konstrukcija, daugiau potencialiai silpnų vietų, didesnis svoris. Tačiau Tyrrell inžinieriai nebuvo kvaili – tie keturi mažyčiai ratai turėjo išspręsti vieną aerodinaminę problemą

Aštuntojo dešimtmečio viduryje Formulė 1 iki 1,5 m apribojo priekinio spoilerio plotį. Automobilio priekis turėjo būti pakankamai platus, kad jame tilptų važiuoklės konstrukcija ir vairuotojo kojos. Tai reiškė, kad tas mažas spoileris nedengė priekinių ratų. Tyrrell inžinieriams tai visai nepatiko, todėl jie ieškojo išeičių. Akivaizdus sprendimas – itin mažų priekinių ratų naudojimas. Tačiau skaičiavimai parodė, kad už priekinio sparno pasislėptų tik 10 colių ratai, o jie buvo tiesiog nepakankamai dideli geram sukibimui su trasos danga. Nebent būtų naudojami keturi priekiniai ratai.

Kenas Tyrrellis prie ankstyvos P34 versijos – vėliau tos didelės oro įsiurbimo angos teko atsisakyti. (Gillfoto, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Šis sprendimas atrodo tiesiog kvailas, tačiau Tyrrell apskaičiavo, kad privalumai gerokai nusvers trūkumus. Keturi priekiniai ratai iš tikrųjų pagerino sukibimą, bet ne tik dėl didesnio padangos ir asfalto kontakto ploto. Padėjo ir tai, kad Tyrrell P34 asfaltą lietė šešiuose skirtinguose taškuose – tai padidina tikimybę, kad sukibimą suras bent keli ratai. Tai, žinoma, padėjo ir stabdant. Be to, keturi maži ratai geriau sklaidė vandenį ant šlapios trasos dangos. Galiausiai, mažesni ratai pasislėpė už aerodinaminių automobilio elementų, leido sumažinti oro pasipriešinimą ir sukūrė gražų, tolygų oro srautą didžiajam galiniam spoileriui.

O kaip trūkumai? Na, daugiau ratų – daugiau priežiūros. Ir konstrukcija iš tikrųjų buvo sudėtingesnė, o važiuoklė reikalavo daugiau darbo, kad būtų teisingai sureguliuota. Tačiau vairavimo mechanizmas nebuvo toks sudėtingas, kaip gali pasirodyti. Tik priekinė ratų pora buvo sujungta su vairu – antroji buvo sujungta su pirmaja. Vairuotojai teigė, kad vairuoti Tyrrell P34 nebuvo sunku – kai kurie netgi teigė, kad atrodė, jog bolidas turi vairo stiprintuvą.

P34 bolido ratai gražiai slepiasi už priekinio sparno, o keturračio bolido – ne. (Verhoeff, Bert, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1975 metais Tyrrell P34 buvo intensyviai bandomas. 1976-ųjų sezonui paruoštas automobilis buvo šiek tiek ilgesnis už prototipą. Be to, teko atsisakyti didelės oro įsiurbimo angos virš vairuotojo galvos – jos buvo uždraustos. 

Tyrrell P34 debiutavo 1976-ųjų Ispanijos Grand Prix. Bolidas demonstravo neblogą greitį, tačiau įspūdingo rezultato nepasiekė. Tyrrell vairuotojų Jody Scheckterio ir Patricko Depaillerio nuomonės apie P34 kardinaliai išsiskyrė. Depailleris manė, kad šešiaratis automobilis yra tiesiog puikus, o Scheckterio jis per daug nedžiugino. Kita vertus, būtent Scheckteris važiavo greičiau. Monake jis užėmė 2-ąją vietą, kai Depailleris atvažiavo trečias, o Švedijoje abu Tyrrell P34 finišavo pirmieji. Būtent ten Scheckteris tapo vieninteliu Formulės 1 vairuotoju, užėmusiu pirmąją vietą šešiaračiu bolidu. Tyrrell 1976-ųjų sezone konstruktorių įskaitoje užėmė 3-iąją vietą, tačiau Scheckteris komandą paliko, vadindamas šešiaratį automobilį šiukšlių krūva.

Jody Scheckteris už P34 vairo 1976 metais Vokietijoje. (Gillfoto, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tiesa buvo ta, kad Tyrrell P34 nebuvo labai smagus vairuoti. Jis puikiai pasirodydavo ant itin lygių trasų, tačiau dangos nelygumai šešiaračiui nepatiko. Buvo spėliojama, kad Goodyear neskyrė pakankamai laiko unikalių padangų kūrimui. Visgi, komanda liko prie idėjos ir 1977-ųjų sezonui paruošė patobulintą bolidą P34B.

P34B buvo platesnis ir sunkesnis už savo pirmtaką. Formulės 1 taisyklės numatė, kad bolidai negali būti lengvesni nei 575 kg. P34 svėrė 595, P34B – 620 kg. Be to, P34B turėjo platesnę važiuoklę – priekinis ratų ketvertas jau ne visiškai slėpėsi už priekinio sparno, todėl didelės dalies privalumų kaip ir nebeliko. 1977-ųjų sezone šešiaratis bolidas tris kartus iškovojo 3-iąją vietą, tačiau didžiosios dalies lenktynių nebaigė ir 1978-ųjų sezonui Tyrrell pristatė įprastą keturratę mašiną.

Tyrrell P34B. (ian mcwilliams , Wikimedia(CC BY 2.0)

Nors Tyrrell P34 buvo vienintelė šešiaratė mašina, dalyvavusi moderniose Formulės 1 lenktynėse, ir kitos komandos kūrė panašius eksperimentus. March 2-4-0 ir Williams FW07D bei FW08B turėjo po dvi galines ašis. Mažesni galiniai ratai turėjo pagerinti aerodinamines bolidų savybes. Tuo tarpu Ferrari 312T6 irgi turėjo keturis galinius ratus, tačiau jie buvo sumontuoti ant vienos ašies. Nei vienas iš šių bolidų neperžengė prototipo stadijos. 1983 metais Formulė 1 uždraudė automobiliams turėti keturis varomus ratus, o kiek vėliau į taisykles įtrauktas punktas, kad F1 bolidai turi lygiai keturis ratus.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia