Laivai turi būti pakankamai aptakūs, kad skrostų vandenį nešvaistydami energijos. Būtent dėl to dauguma laivų pasižymi pakankamai panašia forma. Tuo tarpu Novgorod, 1873 metais į vandenį nuleistas rusų karinis laivas, buvo visiškai apvalus.

Laivas Novgorod, tarnavęs 1874-1903 metais. (Wikimedia)

Iš tikrųjų, ne visi laivai pasižymi ta tradicine valties forma. Pioneering Spirit savo forma primena pasagą, Sea Slice atrodo tarsi pastatytas ant keturių polių, o SSCV Sleipnir netgi buvo pavadintas mistinio aštuonkojo žirgo garbei.

Apie apvalius tokio tipo laivus pirmiausia pradėjo galvoti škotai. 1868 metais laivų statytojas Johnas Elderis rašė, kad plataus korpuso laivai galėtų turėti storesnius šarvus, galingesnius ginklus ir nebijotų plaukioti sekliuose vandenyse. Rusijos karinio laivyno admirolas Andrėjus Popovas Elderio idėją išplėtė – jis sukūrė visiškai apvalaus laivo koncepciją. Popovo laivas netgi turėjo plokščią dugną, kuris turėjo užtikrinti galimybę plaukioti labai sekliuose vandenyse.

Novgorod buvo beveik visiškai apvalus ir turėjo šešis sraigtus. (Wikimedia)

1869 metais Popovas pateikė savo koncepciją karinei vadovybei ir jau spalį turėjo caro pritarimą. Nuspręsta statyti 29,3 metrų skersmens laivą, kuris turėtų dvi 11 colių patrankas ir 305 mm storio šarvus. Po Krymo karo pasirašyta Paryžiaus sutartis apribojo Rusijos laivyno dydį Juodojoje jūroje, todėl Novgorod vardu pavadintas laivas buvo statomas Sankt Peterburge, nors iš karto buvo numatyta, kad jis bus pervežamas į Mykolajivą.

Statybų metu Popovo konstrukcija buvo šiek tiek patobulinta. Laivas aptrauktas papildoma medienos ir vario apsauga, kuri turėjo neleisti polipams ir vandens augmenijai augti ant laivo korpuso. Taip Novgorod skersmuo išaugo iki 30,8 metrų. Laivo statybos prasidėjo 1871 metų balandį, o jau gruodį korpusas buvo užbaigtas. Prireikė dar poros savaičių, kad naujasis laivas būtų išardytas ir paruoštas kelionei traukiniu link Juodosios jūros.

Baigiamas statyti Novgorod 1873 metais. (Wikimedia)

Novgorod korpusas pirmiausia traukiniu keliavo į Odesą, o iš ten baržomis į Mykolajivą. Laivas oficialiai nuleistas į vandenį 1973 metų birželį, o jau rugsėjį buvo montuojami ginklai. Žiemą laivas gavo uždarą vairinę ir kelis kitus patobulinimus. Netrukus Novgorod pradėjo savo karinę tarnybą.

Novgorod buvo monitoris – mažas karinis laivas, savotiška plaukiojanti artilerija, neskirta tolimoms kelionėms. Laivo širdis – 8 boileriai, kurie per 6 garo variklius suko 6 sraigtus. Gerą dieną Novgorod galėjo pasiekti 6,5 mazgų (12 km/val.) greitį. Šis laivas turėjo dvi per vamzdį užtaisomas 279 mm patrankas. 1875 metais, kai Novgorod Rusijos-Turkijos karo metu buvo paskirtas saugoti Odesą, laivas gavo du papildomus 86 mm ginklus. Laivo įgulą sudarė 151 žmogus, bet Novgorod niekada neplaukė toli nuo kranto, todėl įgulos dydį buvo galima koreguoti pagal poreikį.

Novgorod 1874-aisiais. (Wikimedia)

Apvalus Novgorod korpusas iš tikrųjų suteikė neblogą platformą galingiems ginklams – šaudant laivas pasvirdavo visai mažai, nepaisant didelių patrankų kuriamos atatrankos jėgos. Tačiau tuo pat metu Novgorod buvo toks neaptakus, kad plaukdamas visu greičiu sudegindavo žymiai daugiau anglių nei kiti panašaus dydžio laivai. Be to, jis buvo tragiškai nemanevringas – apsisukimui reikėjo 40-45 minučių. Tiesa, pastaroji problema buvo iš dalies išspręsta – laivas vėliau buvo vairuojamas tik skirtingu greičiu sukant skirtingų pusių sraigtus. Banguotoje jūroje Novgorod vis tiek buvo beviltiškas, tačiau kaip pakrantės apsaugos laivas jis buvo pakankamai efektyvus.

Beje, Novgorod buvo sukurtas naudojant britų technologijas. Jau minėjome, kad pamatinė laivo idėja buvo paimta iš škotų. Iš ten atkeliavo ir Baird Works boileriai. Mykolajivo laivų statykla taip pat buvo atnaujinta naudojant britiškus įrengimus.

Laivo Novgorod maketas. (Netmate, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1876 metais buvo pastebėta, kad 6 sraigtai Novgorod nėra reikalingi ir du buvo pašalinti. Tai sumažino maksimalų laivo greitį tik 0,5 mazgais (iki 11 km/val.) ir leido keliauti tolimesniais atstumais. Po karo Novgorod pasirodė ir prie Rumunijos krantų, ir Dunojaus upėje.

1883 metais Novgorod gavo geresnius boilerius iš kito laivo, o 1992 metais buvo papildytas dviem 37 mm Hotchkiss automatinėmis penkių vamzdžių patrankomis. Tačiau tai mažai kuo galėjo padėti senstančiam Novgorod. Tuo metu šis laivas jau buvo laikomas tik plūduriuojančiu pakrantės apsaugos postu, tačiau korpuso ir variklių būklė buvo tokia prasta, kad Novgorod jau beveik niekur nebeplaukė. 1903 metais Novgorod buvo išbrauktas iš laivyno sąrašų ir buvo naudojamas tik kaip plūduriuojantis sandėlis. 1908 metais buvo bandymų parduoti Novgorod Bulgarijai, tačiau ši pasiūlymo atsisakė ir 1911-aisiais apvalus karinis laivas tapo metalo laužu.

Laivas Novgorod paveiksle. (Красовский Н.П., Wikimedia)

Tas pats likimas laukė ir Vice-Admiral Popov laivo, pastatyto 1876 metais. Tai – kitas panašus tik šiek tiek didesnis apvalus laivas, kuris tarnavo iki 1903 metų ir buvo parduotas į metalo laužą 1911-aisiais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia