Audi yra labai sėkmingas vokiečių automobilių gamintojas. Tačiau tai nereiškia, kad visi Audi modeliai, sukurti po markės įkūrimo 1909 metais, buvo sėkmingi. Štai apie Audi 50 galbūt net esate pamiršę, net jei šio mažo hečbeko forma jums atrodys matyta.
Automobilių markės įprastai turi savitą įvaizdį, kurio laikosi. Tiesa, nukrypimų pasitaiko. Pavyzdžiui, Volkswagen Phaeton sunkiai pritampa prie likusios modelių gamos. Tuo tarpu Mercedes-Benz X-Klasse buvo anksti atšauktas – kodėl prabangių automobilių gamintojas apskritai ėmėsi pikapo? Verta paminėti ir Aston Martin – tai yra žinomas GT ir sportinių automobilių gamintojas, todėl jo pardavinėtas miesto automobilis Cygnet buvo apkalbamas ne iš gerosios pusės.
Audi įvaizdis tikrai neužkerta kelio mažiems automobiliams ir tai akivaizdu. Ir mažesni automobiliai gali būti kokybiški ir brangūs. Tačiau anksčiau ilgi automobiliai buvo siejami su aukšta klase, mažesni – su jaunimu ir kuklesnes pajamas turinčiais vairuotojais. Todėl jei pažiūrėsite į Audi A1 istoriją, pastebėsite, kad šis modelis neturi tikro pirmtako, nors ir buvo pradėtas gaminti tik 2010 metais. Na taip, Audi 1999-2005 metais gamino A2 hečbeką, bet šių dviejų automobilių ryšiai yra minimalūs. A3, gaminamas nuo 1996-ųjų, yra gerokai didesnis. Tikrasis Audi A1 protėvis – 1974-1978 metais gamintas Audi 50, kuris buvo toks nesėkmingas, kad keliems dešimtmečiams supermini hečbekų reikalai buvo palikti Volkswagen markei.
Kodėl Audi sukūrė 50?
Supermini – taip apibūdinama ši automobilių kategorija, kuri apima tokius garsius modelius kaip Ford Fiesta, Renault 5, Fiat 127 ir kitus panašaus dydžio hečbekus. Pirmuoju moderniu superminiu laikomas Autobianchi A112, pasirodęs 1969 metais. Tai – savotiškai gražus (na, Marcello Gandini) ekonominės klasės hečbekas su varikliu priekyje ir priekine varoma ašimi. Jo sėkmė Italijoje, besitęsiantis klasikinio MINI populiarumas ir augančios naftos kainos vertė automobilių gamintojus kurti naujus mažus hečbekus.
1971 metais pasirodė Fiat 127, 1972 – Renault 5, 1974-aisiais – Audi 50. Pastarasis automobilis buvo sukurtas per vos 21 mėnesį – modernioje automobilių pramonės eroje sunku surasti visiškai naują modelį, kuris būtų išvystytas greičiau. Nepaisant to, Audi 50 atrodė kaip stilingas ir įdomus automobilis.
Audi 50 dizainą sukūrė legendinis vokiečių automobilių kūrėjas Clausas Luthe. Tiesa, prie skubaus projekto vystymo prisidėjo ir Italijos dizaino namai Bertone – jie padėjo pagražinti galinį automobilio kampą. Teigiama, kad tai Bertone dizaineriai į galinį Audi 50 statramstį įmontavo apvalią ventiliacijos angą (matomos angos tada buvo populiarios) ir aukštyn pasuko išraiškingą visą kėbulo šoną puošiančią liniją.
Kalbant apie Audi 50 dizainą, savo laiku tai buvo modernus ir akį traukiantis automobilis. Tais pačiais 1974 metais Volkswagen salonuose pasirodė pirmos kartos Golf, kurio dizainą sukūrė Giorgetto Giugiaro. Akivaizdu, kad kompanijos koridoriuose stumdyti Golf I eskizai padarė nemažai įtakos Audi 50 dizainui. Tai ypač matyti automobilio gale. Audi 50 turi nemažai chromo detalių – ypač gražiai atrodo chromu įrėmintos juodo plastiko grotelės su ryškiais Audi žiedais.
Audi 50 – tai 3,5 metrų ilgio ir beveik 1,6 metrų pločio dviduris hečbekas su 1,0 (37 kW) arba 1,3 (44 kW) litrų varikliu priekyje. Audi 50 turi mechaninę 4 laipsnių transmisiją ir yra varomas tik priekiniais ratais.
Nors Audi 50 nėra įspūdingai sportiškas automobilis, jis sveria tik apie 700 kg, todėl yra pakankamai vikrus. Greičiausi Audi 50 iki 100 km/val. bėgėjasi mažiau nei 13 sekundžių ir autobane gali pasiekti visus 154 km/val. Važiuodamas ramiau Audi 50 taupiai siurbčioja benziną – 100 km turėtų pakakti 7,3-8,3 litrų degalų.
Vos pasirodęs atstovybėse Audi 50 Europoje buvo populiarus. Apie jį rašė laikraščiai, žmonės geidė to aukštesnės klasės logotipo ant mažo ekonomiško automobilio. Tačiau Audi 50 pardavimai stipriai sulėtėjo po to, kai gimė jo brolis dvynys Volkswagen Polo.
Volkswagen Polo žudo Audi 50
Audi 50 nuo nulio buvo kuriamas 21 mėnesį, o štai pirmos kartos Volkswagen Polo gimė per 6 savaites – jis buvo pristatytas dar 1974 metais, o į gatves išriedėjo 1975-aisiais. Aišku, tik dėl to, kad tai – tik šiek tiek kuklesnės komplektacijos Audi 50 su kitu logotipu ir mažesne kaina. Kadangi ir Audi 50 buvo ekonominis automobilis, rinktis brangesnę mašiną vien dėl logotipo nebuvo didelės prasmės ir Volkswagen Polo greitai nustelbė Audi 50. Be to, Polo pirkėjai galėjo sutaupyti pasirinkdami 0,8 litrų variklį, išvystantį 30 kW galią – Audi tokio pasirinkimo nesuteikė.
Rinkoje kurį laiką sukiojosi ir Audi 50, ir Volkswagen Polo. Ir abu buvo perkami, nors kasmet Polo pardavimai buvo vis didesni, o Audi 50 – lėtėjo. Šie modeliai buvo tiesiog per daug panašūs – aukštesnės komplektacijos Polo netgi turėjo tą pačią chromo apdailą. Tačiau Audi planavo tai pakeisti – 1978 metais jau egzistavo atnaujinto Audi 50 eskizai, kuriuose hečbeko veidas buvo panašesnis į tų laikų Audi 80 ir 100. Tačiau vietoje atnaujinimo Audi 50 sulaukė spyrio iš gamyklos (beje, anksčiau priklausiusios NSU).
1978 metais Audi 50 gamyba buvo nutraukta. Kodėl? Nes 1977 metais Audi pagamino ir pardavė 15 584 hečbekų, kai tais pačiais metais parduota 112 774 Volkswagen Polo. Audi 50 atnaujinimo planai buvo atšaukti ir 1978 metais Volkswagen Polo neteko savo dvynio.
Iš viso 1974-1978 metais Audi pagamino beveik 181 tūkstantį 50-ųjų. Nusivylę labai lėtais pardavimais ir matydami, kad žmonės gerai skaito skirtingą Audi ir Volkswagen įvaizdį, protingi dėdės ir tetos nusprendė, kad ekonominės klasės automobiliai liks VW gamoje, o Audi susikoncentruos į šiek tiek didesnius verslo klasės modelius. Todėl Audi 50 tikro pasekėjo neturėjo. Audi A2 gamyba prasidėjo 1999 metais, bet šio automobilio idėja buvo kitokia. Tuo tarpu A1 nuo konvejerių pradėjo riedėti tik 2010 metais.