Volkswagen markė kadaise gimė kaip pigių automobilių gamintojas. Su laiku tai keitėsi ir dabar Volkswagen automobiliai toli gražu nėra pigiausi. Bet prabangus limuzinas Phaeton Volkswagen gamoje 2002-2016 metais vis tiek atrodė šiek tiek keistai.

Volkswagen yra ne pavienis automobilių gamintojas, o didelė korporacija, kuriai priklauso kelios garsios markės. Tai leidžia Volkswagen grupei turėti labai didelę skirtingų modelių pasiūlą – ką nors iš jos išsirinks kiekvienas. 1998 metais Volkswagen įsigijo Bentley markę, kuri yra tikras limuzinų ir prabangių GT klasės automobilių gamintojas. Audi taip pat turi ką pasiūlyti ieškantiems didelio ir labai prabangaus automobilio – A8 yra labai sėkmingas modelis. Tuo tarpu Volkswagen markės duona – paprasti, bet labai kokybiški kasdieniški automobiliai.

Volkswagen Phaeton – kodėl ne Audi ar Bentley Phaeton? (Gamintojo nuotrauka)

Aišku, Volkswagen vardas nebūtinai yra siejamas su pigumu, bet galvodami apie šią markę tikriausiai įsivaizduojate Golf, Passat, galbūt Touareg ar Up! Išskirtinių automobilių Volkswagen gamoje tikrai buvo – SP2 ir Rallye Golf yra neblogi pavyzdžiai – tačiau prabangus limuzinas su VW ženkleliu vis tiek buvo netikėta staigmena. Kodėl Phaeton nebuvo kurios nors iš brangesnių Volkswagen grupės markių modelis?

Volkswagen Phaeton – tai prabangus daugiau nei 5 metrų ilgio limuzinas, gamintas 2002-2016 metais. Daugiau nei 2 tonas sveriantis Phaeton pirmą kartą pasirodė 1999 metais – tuomet jis pasižymėjo universalo forma ir buvo vadinamas Concept D. Jau tuomet jis sunkiai derėjo prie kitų Volkswagen automobilių, tačiau kompanija rimtai ruošėsi jo gamybai, nes kompanijos vadovas Ferdinandas Piëchas buvo užsidegęs šia idėja.

Volkswagen Concept D, pristatytas 1999 metais. (Gamintojo nuotrauka)

Ferdinandas Piëchas – Ferdinando Porsche anūkas, kadaise dirbęs Porsche ir Audi kompanijose. Tai jis iškėlė Audi iki Mercedes-Benz ir BMW lygio. 1993 metais jis tapo Volkswagen Group vadovu ir savo agresyviu vadovavimo stiliumi ėmė skatinti inovacijas bei plėsti korporacijos struktūrą. Piëchas rūpinosi Lamborghini bei Bentley pirkimais, atgimstančios Bugatti Automobiles kompanijos įkūrimu. Jo ranka braižė Volkswagen, Škoda, SEAT ir Audi markių integraciją, kuri padėjo kompanijai sumažinti inovacijų ir gamybos kaštus. Audi Quattro, Bugatti Veyron, kelios Porsche 911 kartos yra laikomi Piëcho nuopelnais. Ir Phaeton buvo kuriamas pagal Piëcho reikalavimus, nors šis modelis nebuvo toks sėkmingas, kad būtų išdidžiai įrašytas šio žmogaus biografijoje.

Kodėl Volkswagen gamino limuziną?

Kaip minėta, Volkswagen Concept D pasirodė 1999 metais. Labai svarbu suprasti šį laiką, kad įvertintumėte šio sprendimo keistumą. Bentley markė Volkswagen grupei priklausė nuo 1998 m., o  Audi A8 limuzinas buvo gaminamas nuo 1994-ųjų. Taigi, visos kortos, kurios leistų Phaeton įkurdinti kur nors kitur Volkswagen struktūroje, buvo Piëcho rankose. Tačiau išdidusis Piëchas rinkoje matė besikeičiančias konkurencijos sąlygas ir nusprendė reaguoti.

Mercedes-Benz A-Klass buvo matomas kaip lindimas į Volkswagen teritoriją. (M 93, Wikimedia)

Tradiciškai, Mercedes-Benz ir BMW yra ne Volkswagen, o Audi konkurentai. Tačiau Piëcho akimis tai pradėjo keistis po to, kai 1993 metais BMW pradėjo gaminti 3-ios serijos Compact, o 1997 metais gatvėse pasirodė Mercedes-Benz A klasės modelis. Piëchas šiuos automobilius laikė tikslingais smūgiais į stipriausias Volkswagen markės pozicijas. Tai kodėl neatsakius ten, kur Mercedes-Benz yra stipriausia?

Be to, rinkoje buvo šiek tiek vietos. Audi A8 ir BMW 7 yra sportiški limuzinai, o štai Mercedes-Benz S-Klass dažniau giriasi komfortu. Jei A klasės hečbekas buvo pasiūlytas kaip Golf varžovas, gal Volkswagen gali pasistumdyti su S klase?

2002 metais Volkswagen Phaeton atrodė solidžiai modernus. Nors ir truputį panašus į Passat. (Gamintojo nuotrauka)

Ir taip, Volkswagen jau turėjo Bentley. Tačiau Piëcho galvoje gimusi idėja angliškų limuzinų gamintojui būtų buvusi per daug pigi. Bentley buvo pozicionuojamas aukščiau už Mercedes-Benz ar Audi. Taigi, viską susumavus, geriausia vieta naujam limuzinui buvo Volkswagen modelių gama.

Juolab, kad Volkswagen kaip pigių automobilių gamintojo įvaizdis buvo pasenęs. Šią rinkos dalį Volkswagen norėjo užimti su Škoda, todėl VW markę reikėjo kilstelti aukščiau. Ir tai buvo padaryta Phaeton projektu.

Phaeton buvo galima įsigyti su 4,2 litrų variklių iš Audi A8, nors 6,0 litrų W16 buvo prabangesnis pasirinkimas. (Gamintojo nuotrauka)

Žiaurūs Piëcho reikalavimai Phaeton

Ferdinandas Piëchas garsėjo savo reiklumu ir įsitraukimu į automobilių kūrimą. Nors jis buvo verslininkas ir labai svarbus vadovas, jis buvo ir inžinierius, nuolat stūmęs technologinių galimybių ribas. Kai vadovavo Audi, Ferdinandas Piëchas asmeniškai rūpinosi Audi 100 aerodinamika, nes tiesiog nenorėjo patikėti šio darbo kuriam kitam inžinieriui.

Volkswagen Phaeton galėjo važiuoti 250 km/val. greičiu nesukeldamas per daug triukšmo salone. (Gamintojo nuotrauka)

Prasidėjus Phaeton kūrimui, Piëchas būsimam automobiliui iškėlė neįtikėtinai aukštus reikalavimus, kurie net neatrodo reikalingi ar praktiški. Pavyzdžiui, Piëchas reikalavo, kad Phaeton galėtų visą dieną 50 °C karštyje važinėti 300 km/val. greičiu temperatūrai salone neperžengiant 22 °C ribos. Tai buvo visiškai hipotetinis scenarijus, nes maksimalus Phaeton greitis buvo apribotas iki 250 km/val., o daugelis Phaeton pirkėjų nežinotų ir kur ieškoti 50 laipsnių karščio. Piëchas taip pat reikalavo, kad Phaeton kėbulas būtų labai standus – 37000 Nm/laipsniui reikalavimas buvo labai tikslus ir nereikalingas komfortiškam limuzinui. Palyginimui, Lamborghini Aventador standumas siekia 35000 Nm/laipsniui.

Žinoma, didžiausias dėmesys Phaeton projekte buvo skiriamas komfortui. Automobilis gavo labai storus laminuotus stiklus, daug garso izoliacijos, pneumatinę važiuoklę. Phaeton svėrė 2,18-2,45 tonas – ilgos ratų bazės modeliai buvo sunkesni. Jis buvo bent 247 kg sunkesnis už Audi A8L, todėl bėgėjosi kur kas vangiau, bet Piëchui tai labai nerūpėjo – Phaeton buvo skirtas komfortui. Ir didžioji dalis iš daugiau nei šimto patentų, kuriuos Volkswagen gavo Phaeton programos metu, buvo skirti vairuotojo ir keleivių patogumui užtikrinti.

Ir Phaeton salone buvo matyti Bentley dizaino įtaka. (Gamintojo nuotrauka)

Volkswagen Phaeton – nusivylimas?

Brangiausias, ilgiausios ratų bazės, prabangiausias ir patogiausias automobilis Volkswagen modelių gamoje – taip buvo galima apibūdinti Phaeton. Odos ir medienos apdaila salone, ypatingai efektyvi klimato kontrolės sistema (prisiminkite Piëcho reikalavimus), pažangus autopilotas, prie kelio dangos prisitaikanti pneumatinė pakaba – Phaeton buvo puikus limuzinų klasės automobilis. Nors jis kainavo šiek tiek daugiau nei panašios komplektacijos Mercedes-Benz, BMW ir Lexus pasiūlymai, to ir reikėjo tikėtis, nes Phaeton gamyba buvo labai brangi.

Volkswagen Phaeton pagal ratų bazės ilgį buvo didesnis ir už Transporter. (Gamintojo nuotrauka)

Phaeton naudojo naują Bentley bazę (jis yra giminingas vėliau pasirodžiusiems Continental GT ir Condinental Flying Spur), kuri savaime nebuvo pigi. Kėbulai buvo gaminami ir dažomi Cvikau ir iš ten traukiniais keliavo į Drezdeną, kur Phaeton buvo surenkamas rankomis. Per 15 metų trukusią gamybą Phaeton buvo ne kartą atnaujintas, bet didelių transformacijų nebuvo. Po šio automobilio kapotu buvo įkurdinami įvairūs varikliai, bet prabangiausias pasirinkimas buvo 6,0 litrų W12. Taupesni pirkėjai galėjo rinktis 3,0 arba 5,0 litrų dyzelinius variklius. Phaeton naudojo 5 arba 6 laipsnių automatinę transmisiją ir turėjo visų varomų ratų sistemą 4motion.

Žurnalistai gyrė Phaeton patogumą ir technologijas. Pats Ferdinandas Piëchas kartais bendraudavo su žurnalistais ir kartu sėdėdavo bandomame automobilyje. Kartą jis įsitaisęs ant galinės sėdynės paragino žurnalistą paspausti Phaeton iki maksimalaus greičio, kad parodytų, kokia tyla ir ramybė tvyro salone važiuojant 250 km/val. greičiu. Ši informacija, aišku, buvo aktuali tik vokiečiams, kurie Phaeton labai nesusidomėjo.

Phaeton buvo atnaujintas ne kartą, todėl nuo madų neatsiliko, nors ir buvo gaminamas net 14 metų. (Gamintojo nuotrauka)

2002 metais Volkswagen teigė, kad aplinkai draugiška gamykloje Drezdene per metus gali surinkti maždaug 20 tūkstančių Phaeton automobilių. Tačiau tokių gamybos pajėgumų taip ir neprireikė – per pirmus keturis metus Volkswagen pardavė vos 25 tūkstančius Phaeton automobilių, o per visą gamybos laiką – kiek daugiau nei 84 tūkstančius.

Phaeton pardavimams garantuotai pakenkė tai, kad Volkswagen markė tiesiog nėra laikoma prabangiu prekės ženklu. Limuzinų klasės automobilių pirkėjai linko prie prestižinį įvaizdį turinčių Mercedes-Benz, BMW, Lexus ir Audi. Tikriausiai pardavimų neskatino ir tai, kad išoriškai Phaeton labai priminė Passat sedaną. 2014 metais Top Gear pavadino Phaeton blogiausiu automobiliu, kokį dabar galima įsigyti. Ir ne dėl kokių nors technologinių priežasčių – tiesiog šie labai brangūs automobiliai neišlaikė savo vertės. Vos po kelių metų apynaujį Phaeton pavykdavo parduoti tik už pusę originalios kainos, nes žmonės baiminosi didelių išlaikymo kaštų ir tiesiog nematė priežasčių tiek daug mokėti už Volkswagen automobilį. Dabar 2002-2004-ųjų Phaeton naudotų automobilių skelbimuose kaina nedaug skiriasi nuo panašaus senumo Passat, už kurį yra nepalyginamai prabangesnis.

Tiesa, Kinijoje Volkswagen neturi tokio įvaizdžio – ten iškeliavo daugiausia Phaeton. Ir ten 2016 metais Phaeton buvo pakeistas nauju Phideon, kuris europiečiams ir juo labiau amerikiečiams (Šiaurės Amerikoje Phaeton siūlytas tik 2004-2006 metais) jau nebuvo siūlomas.

Kinijoje, kur Phaeton buvo pakankamai populiarus, 2016 metais prasidėjo Phideon gamyba ir prekyba. (Gamintojo nuotrauka)

Tačiau nereikėtų sakyti, kad Volkswagen Phaeton buvo visiškai nepavykęs eksperimentas. Šiame projekte išvystytos technologijos labai pravertė kuriant naujos kartos Bentley modelius, o kai kurios technologijos buvo tiesiogiai pritaikytos Audi ir kitų Volkswagen grupės markių automobiliuose. 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia