Maserati Shamal yra gana retas 1990-1996 metais gamintas itališkas sportinis automobilis. Tai – įspūdingas Marcello Gandini kūrinys, turintis daug įdomių dizaino ir techninių detalių. Pavyzdžiui, geriau įsižiūrėję pamatysite, kad Shamal turi net 10 priekinių žibintų ir mažą spoilerį prie priekinio stiklo.
Marcello Gandini yra vienas iš garsiausių automobilių kūrėjų pasaulyje. Nodum.lt jau skaitėte apie kelis jo kūrinius – Gandini sukurtas Volvo Tundra konceptas tapo Citroën BX, o Alfa Romeo Montreal turi keistus ir visai nereikalingus priekinių žibintų dangtelius.
Maserati istorijoje – labai daug įdomių modelių, dizaino bandymų ir problemų. Maserati kompaniją 1914 metais Bolonijoje įkūrė Maserati broliai Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore ir Ernesto. Maserati iš pradžių gamino labai sėkmingus lenktyninius automobilius ir vėliau buvo Scuderia Ferrari konkurente. 1937 metais Maserati buvo parduota pramonininkui Adolfo Orsi ir jo šeimai. Aišku, Antrasis pasaulinis karas sustabdė automobilių gamybą, bet po jo Maserati pristatė daug istoriniais tapusių modelių – A6, 3500 GT, 5000 GT, Quattroporte, Mistral, Sebring.
1968 metais, pasitaikius progai, Maserati buvo parduota Citroën. Prancūzams reikėjo itališkų variklių, Maserati visai tiko Citroën važiuoklės technologijos, o Adolfo Orsi jau buvo 80 metų. Maserati tęsė kai kurių Orsi šeimininkavimo metu sugalvotų modelių gamybą – Ghibli, Mexico ir Quattroporte išliko – bet šalia radosi ir tokie superautomobiliai kaip Bora bei Merak. Tačiau 1973-iųjų naftos krizė ir Citroën finansinės problemos galiausiai pasivijo ir Maserati – 1975 metais paskelbta apie kompanijos likvidaciją.
Italijos pramonės ministerija ir garsus iš Argentinos kilęs pramonininkas Alejandro de Tomaso išgelbėjo Maserati nuo visiško išnykimo, bet su laiku markės veidas ėmė keistis. 1981 metais prasidėjo Biturbo era – Maserati ėmė gaminti santykinai paprastesnio, bet modernaus dizaino automobilius su varikliais priekyje. Biturbo – pirmasis serijinės gamybos automobilis su dviem turbokompresoriais pastiprintu varikliu – iš pradžių buvo itin gerai perkamas. Tačiau vėliau Maserati Biturbo užsidirbo nepatikimo ir nekokybiško automobilio reputaciją. Kita vertus, Biturbo pagrindu buvo sukurti keli įdomūs modeliai – Ghibli (AM336), Maserati Quattroporte IV, Kharif ir, žinoma, Shamal.
Pašėlęs kaip vėjas Maserati Shamal
Neskaitant to V6 variklio su dviem turbokompresoriais, Maserati Biturbo nebuvo toks jau įdomus automobilis. Aišku, kiek egzotiškesnė alternatyva 3-ios serijos BMW, bet ir ne toks pašėlęs itališkas automobilis, kuris nustebintų bendradarbius verslo parke.
Originalus Biturbo dizainas buvo sukurtas Pierangelo Andreani pieštuku, tačiau 1988 metais pristatytas atnaujintas modelis buvo pagražintas garsaus meistro Marcello Gandini. Dar po poros metų pasirodė Shamal – įspūdingas kupė su pūstomis arkomis ir ryškiomis kėbulo formomis, po kurio dizainu liko tik Gandini parašas. Šis kone komiškai atrodantis automobilis kurį laiką buvo Maserati viršūnė.
Shamal pirmą kartą žiniasklaidai pristatytas 1989 metais. Biturbo tuo metu jau nebuvo jaunas modelis, tačiau Shamal atrodė kitoks – jis atrodė šviežias. Pūstos ratų arkos kūrė atletiško automobilio įspūdį, šalia priekinio stiklo atsirado papildomas spoileris, o automobilio nosį nusėjo neįprasta daugybė žibintų. Nors Biturbo bruožai išliko lengvai pastebimi, Shamal atrodė labai įdomus.
Aišku, Maserati Shamal dizainas kelia klausimų. Kodėl 10 žibintų priekyje? Nes Gandini nusprendė, kad toks dizainas labiau traukia dėmesį. Apvalūs trumpieji žibintai yra tuo metu dar reto prožektorinio tipo. Šalia jų – stačiakampiai ilgieji žibintai. Kiek žemiau bamperyje – posūkių ir gabaritų žibintai, o po jais – priešrūkinių ir dienos žibintų poros. Kam Shamal reikalingas spoileris prie priekinio stiklo? Na, važiuojant didesniu greičiu jis nukreipia oro srautą ir lietaus vandenį virš priekinio stiklo ir kartu prispaudžia valytuvus. Gale Shamal turi kur kas subtilesnį spoilerį – viršutinis bagažinės dangčio paviršius lengvai pasuka aukštyn.
Vos 4,1 metro ilgio ir 1,85 m pločio Shamal turi ir daugiau įdomių dizaino bruožų. Pavyzdžiui, centriniai statramsčiai yra juodi ir yra sujungti stogą juosiančiu tos pačios spalvos lanku – tai yra dizaino sprendimas, bet po juo iš tikrųjų slepiasi Shamal keleivių galvas apsivertimo metu sauganti saugumo konstrukcija. Galinės Shamal arkos nėra apvalios – įkypa viršutinė linija tuo metu buvo tarsi Gandini parašas. Kalbant apie Shamal arkas, jos atrodo kone komiškai išpūstos – to reikėjo, nes dėl itin trumpos ratų bazės (vos 2,4 metrų ilgio) šis automobilis buvo šiek tiek nestabilus ir jam reikėjo plačių ašių.
Beje, ar žinote kodėl beveik visi automobiliai šiais laikais turi plokščias arkų briaunas?
Maserati Shamal nosyje – 3,2 litrų V8 su dviem turbokompresoriais. Tas variklis, naudotas ir Quattroporte, buvo tarsi įprastas Biturbo V6 su dviem papildomais cilindrais. Jį, beje, lengva išimti be keltuvo – atkabintas variklis gali būti ištrauktas per priekį. Shamal V8 išvysto 240 kW ir 431 Nm – 1,4 tonas sveriančiam automobiliui tai yra gana daug. Ypač turint omenyje, kad ta galia per 6 laipsnių mechaninę transmisiją buvo siunčiama tik galiniams automobilio ratams.
Beje, įdomus faktas – Shamal turi vokišką pavarų dėžę Getrag G560, kurią taip pat naudoja tų laikų BMW 850CSi.
Žurnalistai tais laikais rašė, kad Shamal tykojo nepatyrusių ar arogantiškų vairuotojų. Shamal pirmai progai pasitaikius vietoje suka galinius ratus, slysta šonu arba apsisuka visai. Tiesa, prie šio automobilio charakterio pripratę vairuotojai dievino jo dovanojamus potyrius – susipažinus su Shamal, šis Persijos įlankos vėjo vardu pavadintas automobilis nebeatrodo toks baisus. Vairuojamas santykinai ramiai, Shamal buvo labai patogus – jis turi specialiai jam sukurtas sėdynes ir galingą oro kondicionavimo sistemą. Vairuojamas ne taip ramiai Shamal buvo stebėtinai greitas.
Maserati Shamal pasiekia 100 km/val. per 5,3 sekundes. Palyginimui, ankstyvieji Ferrari Testarossa su 4,9 litrų 12 cilindrų varikliu, išvystančiu 283 kW, iki 100 km/val. bėgėjasi 5,8 sekundes. Maksimalus Shamal greitis – 270 km/val.
Shamal buvo lyginamas su vokiškais automobiliais, bet yra gana unikalus. Tų laikų Porsche 911 Turbo yra panašiai galingas, bet daug preciziškesnis. Tuo tarpu BMW M3 buvo pigesnis ir didesnis. Ir daug populiaresnis. Bet Shamal toks ir turėjo būti – išskirtinis automobilis įdomiems žmonėms.
Shamal buvo vienas iš paskutinių Biturbo vaikų. Jo gamyba prasidėjo 1990 metais, kai Maserati jau valdė De Tomaso ir Fiat. Netrukus, 1993 metais, De Tomaso dingo iš paveikslo ir Fiat tapo vienintele Maserati savininke. 1996 metais Shamal gamyba buvo nutraukta. Iš viso pasaulį išvydo tik 369 šio modelio automobiliai. Paskutinis Biturbo pasispardymas buvo Ghibli (AM336), kurio gamyba nutraukta 1998-aisiais.
Fiat vėliau visiškai įsisavino Maserati ir pastatė šį gamintoją po kita savo kompanija Ferrari (techniškai tas sandoris buvo pardavimas, nors Ferrari priklausė Fiat). Dabar Maserati ir Fiat priklauso Stellantis grupei.