Alfa Romeo Montreal yra labai gražus automobilis. Vien pažvelgus į jį nesunku atspėti, kad jis buvo pagamintas aštuntajame dešimtmetyje – griežtos, tačiau kartu ir elegantiškos kėbulo linijos bei Lamborghini Miura įkvėptos proporcijos traukia akį. Tačiau viena detalė atrodo išties neįprastai – tik pažvelkite į priekinius Montreal žibintų gaubtus.

Paslėpti žibintai kadaise buvo labai populiarūs – juos nešiojo daugelis sportinių automobilių. Taip bandyta pagerinti automobilio aerodinamiką ir išlaikyti kėbulo formų vientisumą. Atsimerkiantys priekiniai žibintai buvo to sportinio automobilio teatro dalis. Tačiau Montreal lempos yra visiškai kitokios – jos niekada nėra paslėptos.

Alfa Romeo Montreal šiandien yra pakankamai retas automobilis. Ryškiaspalviai Montreal kartais pasirodo išskirtinių automobilių suvažiavimuose, kur prie jų sustoja ne vienas entuziastas. Alfa Romeo Montreal gamintas nuo 1970 iki 1977 metų. Šis sportinis automobilis buvo surenkamas Turine ir tai buvo tikrų tikriausias itališkas automobilinio meno kūrinys, tačiau su Monrealiu jį visgi šis tas siejo – čia 1967 metais pristatyta koncepcinis modelis. Iš tikrųjų, Alfa Romeo šio automobilio niekaip nepavadino – įmantrių formų gražuolis ten stovėjo visiškai be vardo. Patys parodos lankytojai ir žurnalistai bevardį automobilį praminė The Montreal.

The Montreal, kaip šią koncepciją praminė parodos lankytojai, jau turėjo groteles virš priekinių žibintų, bet jos buvo nejudančios. (Matthias v.d. Elbe, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Koncepcinis automobilis, kurio dizainą sukūrė pats Marcello Gandini, tuo metu dirbęs Bertone dizaino namuose, buvo sukurtas ant  Alfa Romeo Giulia Sprint GT bazės, bet nešiojo 1,6 litrų variklį iš kukliojo Giulia TI. Nors automobilis pasižymėjo Lamborghini Miura primenančiomis proporcijomis, o galinius statramsčius puošė ryškios ventiliacijos angos, Montreal variklis buvo sumontuotas priekyje. Tai paliko daugiau vietos salone, kur buvo keturios sėdynės (2+2). Ypač įspūdingai atrodė automobilio priekis – žibintai buvo pasislėpę giliai plačiose grotelėse, o kapote virš jų buvo išpjautos žaliuzės – tai buvo vienas iš gračiausių Gandini kūrinių.

Gražuolis Alfa Romeo Montreal šiandien yra graibstomas kolekcionierių, tačiau savo laiku sėkmingas nebuvo. (Thesupermat, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

1970 metais Ženevoje pristatytas gamybai paruoštas Alfa Romeo Montreal. Šįkart modelio pavadinimas jau buvo oficialus ir visi džiaugėsi smagia istorija – atrodė, kad automobilis vardą išsirinko pats. Tiesa, automobilis pasirodė pasikeitęs – priekyje atsirado 2,6 litrų V8 variklis su įpurškimo sistema, sukurtas Alfa Romeo 33 Stradale ir Tipo 33 jėgainių pagrindų. Jis išvystė 197 ag (147 kW) ir per 5 laipsnių ZF transmisiją suko galinius automobilio ratus.

Techniškai, Alfa Romeo Montreal buvo sportinis automobilis, bet jis pasižymėjo superautomobilio stiliumi ir proporcijomis. (Matthias v.d. Elbe, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Montreal pasiekus gamybą, šiek tiek pasikeitė ir dizainas. Tos akį traukiančios proporcijos išliko, kaip ir dekoratyvios ventiliacijos angos galiniame statramstyje, o štai kapotas pasikeitė. Jame atsirado NACA (NASA pirmtakės) išradimas – aerodinamiška oro paėmimo anga. Tiesa, ji nėra tikra – taip tiesiog maskuotas didelis išsikišimas kapote. Tuo tarpu nejudrias konceptinio automobilio žibintų žaliuzes pakeitė judantys dangteliai.

Montreal kapote atsirado dekoratyvi NACA oro paėmimo anga, o žibintus papuošė judantys dangteliai. (naeem mayet, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tie žibintų dangteliai neabejotinai yra ryškiausias Alfa Romeo Montreal veido dizaino elementas. Dažnai žmonės spėlioja, kam jie reikalingi. Ir tai yra rimtas klausimas – juk jie dar ir juda, o tai didina konstrukcijos sudėtingumą ir padidina gendančių komponentų skaičių.

Štai kaip veikia Alfa Romeo Montreal žibintų dangteliai

Iš tikrųjų, Montreal žibintų dangteliai atlieka tik estetines funkcijas. Tais laikais galioję reikalavimai nurodė, kad automobilio žibintai turi būti apvalūs. Tai diktavo ir tuo metu egzistavusios technologijos, o ir Alfa Romeo tikriausiai norėjo panaudoti jau gaminamus apvalius žibintus. Marcello Gandini norėjo žibintus šiek tiek vizualiai paslėpti, sumažinti, todėl jie buvo montuojami giliai grotelėse. Taip prie griežtų formų nederančių apvalių žibintų kaip ir nesimatė. Būdami taip giliai grotelėse jie vis tiek veikė puikiai, tačiau jų visai paslėpti nebuvo galima, todėl kapote buvo suformuotos žaliuzės.

Montreal žibinto dangtelis iš arčiau – šis dizaino elementas leido paslėpti apvalias lempas ir pagražinti jų išvaizdą. (Triple-green, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Galiausiai, to reikėjo ir tam, kad Montreal būtų išskirtinis. Tai buvo unikali šio modelio savybė ir skiriamasis bruožas. Jei Alfa Romeo Montreal tokių žibintų dangtelių neturėtų, greičiausiai gatvėje šio automobilio taip lengvai nepažintumėte. Na, o tuos dangtelius patraukus, žibintai galėjo geriau apšviesti kelią, tačiau tuomet Montreal atrodė kiek keistai. Tiksliau, tuomet jis atrodė taip, kaip ir būtų atrodęs, jei Gandini nebūtų sugalvojęs tokio unikalaus būdo suformuoti agresyvesnį sportinio automobilio veidą.

Štai kaip Alfa Romeo Montreal atrodo su visiškai atidarytais žibintais – dabar suprantate, kad Gandini siekė automobiliui suteikti aštresnį, agresyvesnį veidą. (Reinhold Möller, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Taigi, unikalius Alfa Romeo Montreal žibintų dangtelius suformavo trys svarbiausi faktoriai  – Gandini noras sukurti unikalų automobilį su paslėptais žibintais, tuometiniai reikalavimai ir siekis išlaikyti žibintų funkcionalumą.

Deja, savo laiku Alfa Romeo Montreal nepasiekė sėkmės. Automobilis buvo labai brangus – bazės buvo kuriami vienose gamyklose, Bertone kėbulus montavo kitose, o galutinis surinkimas buvo atliekamas trečioje vietoje. Nors oficialiai Montreal gamyba nutraukta 1977 metais, realiai Alfa Romeo jų negamino jau kurį laiką, nes jų niekas neskubėjo pirkti. Iš viso pagaminta tik 3900 šių automobilių, todėl šiandien jie yra reti ir brangūs.

Beje, Alfa Romeo niekada neparuošė Montreal pardavimams Šiaurės Amerikoje, todėl į savo vardo miestą jis taip ir negrįžo.

Taip pat skaitykite:

Kodėl seni Bentley automobiliai beveik neturi slenksčių?

Kodėl Citroën DS vairas turėjo tik vieną stipiną?

Ferrari 308 GTB Vetroresina numerio apšvietimas yra sumontuotas nuimame variklio dangtyje, bet jokių laidų ten nėra;

Pirmojo Lamborghini Countach karta turėjo periskopą;

Toyota Century dureles meistrai specialiai montuoja kreivai, bet to pirkėjai nepastebi;

Citroën CX turėjo labai neįprastą prietaisų skydelį su būgininiu spidometru;

McLaren 720S Spider paprasta gudrybe išvengė dažnos kabrioletų problemos;

Kodėl beveik visi šiuolaikiniai automobiliai turi plokščias arkų briaunas?

Iš kur kilo tie dabar dažnai sutinkami dvigubi automobilių stogų kupolai?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia