Užsukę į Flightradar24.com kartais galite pastebėti ne tiesiai linija, o tankiu zigzagu skraidančių lėktuvų. Atrodo, kad jie bando apskraidyti tam tikrą teritoriją, tvarkinga trajektorija padengdami kiekvieną tos žemės arą. Ką jie daro?

Danguje būna daug įvairių specializuotų orlaivių, kuriuos galima pastebėti plika akimi. Pavyzdžiui, papūgos spalvomis dažyti lėktuvai reguliariai sukiojasi prie oro uostų. Lėktuvų eismą galima stebėti tokiose svetainėse kaip Flightradar24.com, bet ar žinote, kaip jos veikia?

Lėktuvai dažniausiai skraido daugiau-mažiau tvarkinga trajektorija, sujungiančia du oro uostus ar aerodromus. Aišku, pramoginiai skrydžiai, lėktuvų bandymai, pasirodymai, mokomieji skrydžiai gali piešti ir gana keistai atrodančias trajektorijas. Tačiau kartais galite pamatyti ir kažką tokio:

2024-ųjų vasarį prie Lietuvos krantų skraidžiusio lėktuvo trajetkorija (Flightradar24.com ekrano nuotrauka)

Kas čia vyksta? Lėktuvas akivaizdžiai bando padengti tam tikrą teritoriją ir daro tai tvarkingomis linijomis su lygiais tarpais tarp jų. Ką jis daro?!

Iš tikrųjų, didelio galvosūkio čia nėra ir pats paprasčiausias paaiškinimas yra teisingas – vyksta skenavimas. Teritorija gali būti skenuojama dėl daugybės priežasčių – nuo žemėlapių sudarymo iki gamtinių išteklių paieškos. Šiuo atveju lėktuvas skenuoja jūros dugną iš mažiau nei 500 metrų aukščio. Toje vietoje planuojamas vėjo jėgainių parkas.

Kai koks lėktuvas taip skraido virš miesto, gali būti, kad jis skenuoja gatves. Miestuose gatvių tinklas yra gana tankus ir jį efektyviausia kartografuoti iš oro. Taip galima sudaryti ypatingai tikslų ir detalų žemėlapį, kuris bus pagrįstas tikrais vaizdais – nuotraukomis. Be to, skraidydamas tankiu zigzagu lėktuvas nufotografuoja pastatus iš visų pusių, o tai padeda sudarant 3D žemėlapius.

Kokius dar žemėlapius? Visokius. Google, Apple, Bing ir daug kitų – internete yra daugybė žemėlapių sistemų, kurias įsijungę galėsite pamatyti ir tas iš oro darytas nuotraukas, susiūtas į vientisą vaizdą. Manėte, kad visa tai yra palydoviniai atvaizdai? Dideles nuotraukas daro palydovai, o lėktuvai leidžia į teritoriją pažvelgti iš arčiau, išvengia debesų. Kitaip tariant, lėktuvų atliekamas skenavimas palydovinėse nuotraukose detalėmis papildo tankiau apgyvendintas zonas.

2024-ųjų gegužę virš Kauno skraidžiusio N980AE trajektorija (Flightradar24.com ekrano nuotrauka)

Štai 2024-ųjų gegužę virš Vilniaus ir Kauno skraidė dvimotoris Gulfstream Commander 695 Jetprop 980, registruotas JAV numeriu N980AE. Žmonės matė to lėktuvo trajektoriją, bet internete sunkiai galėjo rasti, ką tas lėktuvas daro. Maža to, tas pats lėktuvas klausimų buvo sukėlęs ir kitose šalyse. Tačiau Nodum.lt greitai išsiaiškino, kad tai yra Vokietijos kompanijos GeoFly naudojamas orlaivis, kuris tiesiog skenuoja miestus specialiai tam skirta kamera, stebinčia žemę per skylę fiuzeliažo apačioje. Tas lėktuvas gegužę skenavo Taliną, Rygą, Kauną ir Vilnių ir išskrido dirbti kitur.

Čia galite pamatyti, kaip atrodo darbas N980AE viduje

Bet lėktuvų surinkti atvaizdai yra skirti ne tik žemėlapiams sudarinėti. Jie gali padėti rasti palankiausias vietas saulės elektrinėms įrengti. Jie taip pat svarbūs stebint gamtinius pokyčius, tokius kaip miškų augimas, nuošliaužų formavimasis, dykumėjimas ir taip toliau. Be to, skenavimas gali būti vykdomas ne tik optinėmis kameromis, bet ir infraraudonųjų spindulių kameromis, kurios padeda padeda tirti tam tikrus geologinius procesus, klimato kaitą ar rasti energiją švaistančią infrastruktūrą. Tuo tarpu lidaras atlieka trimatį vietovė skenavimą, leidžia sužinoti, kaip atrodo jūros dugnas ar kas slypi po tankios augmenijos priedanga.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia