Virš savęs pamatę komercinį lainerį neturite spėlioti, kur jis skrenda – galite įsijungti Flightradar24 ir ten jį susirasti. Per kelias akimirkas sužinosite ne tik to lėktuvo maršrutą, bet ir jo tipą, oro linijas, kurioms jis priklauso, skrydžio aukštį ir daug kitų duomenų. Bet kaip veikia Flightradar24 ir kiti puslapiai, sekantys orlaivių eismą ore?

Lėktuvai yra jėga, kuri išjudina pasaulį. Sunku įsivaizduoti, kaip gyventume, jei staiga neliktų komercinės aviacijos – net jei neskraidote, tikrai pajustumėte to poveikį. Todėl įdomu stebėti lėktuvų eismą.

Visi komerciniai lėktuvai yra sekami.

Pavyzdžiui, daug kas puolė žiūrėti, kaip po neišprovokuotos Rusijos invazijos į Ukrainą 2022-ųjų vasario 24 dieną tame regione išnyko orlaivių eismas. Ar, kaip Rusijos oro linijų lėktuvų skrydžiai į Kaliningradą po to tapo daug kartų ilgesni. 2023-iųjų NATO viršūnių susitikimas Vilniuje irgi paskatino smalsuolius įsijungti Flightradar24 ir sekti atvykstančių svečių lėktuvus ar ore besisukiojančias apsaugos priemones (radarus, degalų papildymo ir signalų žvalgybos lėktuvus).

2010 metais Islandijoje išsiveržęs Ejafjadlajokudlio ugnikalnis stipriai sujaukė skrydžių maršrutus didelėje Europos dalyje, daug kur oro erdvė buvo uždaryta – tai irgi paskatino žmones skubėti į Flightradar24 ir stebėti, kaip lėktuvai vengia vulkaninių pelenų debesies. Tai, beje, labai išpopuliarino Flightradar24 svetainę, nes ją situacijos iliustravimui naudojo daugybė žiniasklaidos priemonių.

Boeing E-3A Sentry, ankstyvojo perspėjimo ir operacijų valdymo lėktuvas, suka ratus aplink Kauną, Vilniuje vykstant NATO viršūnių susitikimui, 2023 m. (Ekrano nuotrauka, Flightradar24.com)

Flightradar24 buvo sukurta 2006 metais Švedijoje kaip entuziastų projektas Flygbilligt. Su laiku santykinai nedidelis puslapis tapo labai garsia platforma, turinčia ne tik svetainę, bet ir mobilią programėlę. Dabar Flightradar24 yra ir pelningas verslas, nes svetainėje rodomos reklamos, o dalis duomenų yra prieinami tik mokantiems vartotojams. Ir, aišku, Flightradar24 nėra vienintelis toks projektas – veikia ir FlightAware, Plane Finder ir keli kiti panašūs puslapiai. Bet iš kur jie gauna duomenis?

Kaip veikia Flightradar24?

Orlaivių eismas ore, savaime aišku, turi būti sekamas dėl saugumo. Galima įsivaizduoti, kad trimatėje oro erdvėje yra labai daug vietos prasilenkti, tačiau kai kuriose vietose (pavyzdžiui, prie oro uostų) orlaivių eismas yra labai tankus ir turi būti atidžiai stebimas ir kruopščiai valdomas, kad neįvyktų koks susidūrimas ar kitokio pobūdžio incidentas. Tie duomenys turi būti globaliai vieši, nes lėktuvai kerta skirtingų šalių oro erdves, skraido ir virš tarptautinių vandenų. Jie svarbūs ir ieškant sudužusių lėktuvų, patariant gedimą patyrusiems orlaiviams, kur geriau nusileisti, vengiant audrų ir taip toliau.

Nors svarbūs ir radarai, kuriuos oro uostuose tikrai esate matę, lėktuvai ir patys seka savo padėtį, kad galėtų tiksliai naviguoti. Tą informaciją – savo padėtį, kursą, identifikacinius duomenis – jie transliuoja per ADS-B (Automatic dependent surveillance – broadcast) siųstuvus. Jie yra privalomi visiems didiesiems komerciniams orlaiviams ir daugumai mažesnių lėktuvų, bet, aišku, senesni lėktuvai jų neturi (pavyzdžiui, Boeing 747SP). Ir ADS-B sistemos duomenys yra vieši – jūs galėtumėte juos rinkti, jei turėtumėte imtuvą. Flightradar24 renka ADS-B sistemos duomenis naudodama milžinišką ADS-B imtuvų tinklą.

Flightradar24 naudojamas ADS-B imtuvas. Aišku, prijungtas prie antenos. (Nubifer, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Flightradar24 turi daugiau nei 30 tūkstančių ADS-B imtuvų. Tuo tarpu FlightAware jų turi net 32 tūkstančius. Bet ir tiek ADS-B imtuvų nedengia viso Žemės rutulio. Dalis duomenų į Flightradar24 tinklą patenka iš palydovų su ADS-B imtuvais – taip žymimi lėktuvai, kurie skrenda tarptautinėje oro erdvėje toli nuo antžeminių imtuvų. Ir to vis tiek nepakanka, nes kai kurios šalys – kaip Šiaurės Korėja – savo aviacinius duomenis slepia ar naudoja lėktuvus, kurie buvo pagaminti prieš ADS-B technologijos sukūrimą.

Didžioji dalis Flightradar24 duomenų surenkama iš ADS-B imtuvų. Kiek mažesnė jų dalis surenkama iš viešai prieinamų radarų informacijos, FLARM imtuvų (panaši, bet kiek paprastesnė technologija nei ADS-B), JAV Federalinės aviacijos administracijos ir kitų šaltinių. Bet absoliuti dauguma Flightradar24 matomų lėktuvų pažymimi naudojant ADS-B technologiją.

Flightradar24 matomi tikrai ne visi lėktuvai. Daug ultralengvųjų orlaivių, oro balionų, sraigtasparnių nėra sekami. Be to, kai kurie lėktuvai nėra žymimi dėl saugumo – kariniai ir valstybių vadovų lėktuvai gali būti paslėpti. Šiaurės Korėja Flightradar24 imtuvų, aišku, neįsileidžia, todėl virš jos lėktuvai pradingsta.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia