Yra dalykų, kurių standartizacija yra logiškas ir sveikintinas sprendimas. Gerai, kai įkroviklis tinka kito gamintojo telefonui, o naują televizorių priima ir senas laikiklis. Būtų gerai, jei ir įsukamos automobilių vilkimo kilpos būtų standartizuotos, bet taip nėra. Kai kurios jų netgi turi atvirkštinį sriegį.

Kas yra atvirkštinis arba kairinis sriegis? Įprastai varžtą prisukame (įsukame) pagal laikrodžio rodyklę. Absoliuti dauguma varžtų veikia būtent taip, todėl atsuktuvo valdymo technika jau yra įrašyta raumenų atmintyje. Tačiau kai kurie varžtai yra įsukami priešinga kryptimi – prieš laikrodžio rodyklę. Jie gali būti pasirinkti dėl daugybės priežasčių – kartais to reikia, nes jie laiko judančias detales, kurios įprastus varžtus išsuktų.

Kalbant apie vilkimo kilpas, ar žinote, kodėl jos beveik niekada nėra automobilio centre? Ir kodėl daugelis automatinių transmisijų neleidžia užvesti automobilio tempiant ar stumiant?

BMW X3 su tempimo kilpa (Alexander-93, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Anksčiau visų automobilių vilkimo kilpos buvo nepajudinamai privirintos prie automobilio kėbulo konstrukcijos. Toks sprendimas turi vieną didelį privalumą – automobilio vilkimo kilpa visada yra toje pačioje vietoje ir jos nereikia ieškoti bagažinėje. Nuolatinės vilkimo kilpos yra sunkiau suderinamos su šiuolaikine lengvojo automobilio estetika ir reikalavimais pėsčiųjų saugumui, todėl tikriausiai į madą nebegrįš. Turime naudoti įsukamas.

Ar esate įsitikinęs, kad jūsų bagažinėje yra vilkimo kilpa? Galbūt turite net dvi? Negalima juoktis iš nepasiruošusių vairuotojų – ne visi žmonės turi tas pačias žinias, įgūdžius ir patirtį. Bėda ta, kad vilkimo kilpos negalima pasiskolinti iš bet kurio kito automobilio, nes tai nėra standartizuota detalė – skiriasi dydis ir sriegiai.

Mercedes-Benz kabrioletas su įsukta tempimo kilpa (Alexander-93, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kodėl kai kurios vilkimo kilpos turi kairinius sriegius?

Įsukama vilkimo kilpa tvirtumu nenusileidžia senamadiškai privirintai. Sriegis įsukamas į tvirčiausią kėbulo dalį, o pati kilpa greičiausiai nesulūžtų net jei ant jos būtų pakabintas visas automobilio svoris. Tačiau jei automobilis bus velkamas ilgesnį atstumą, kyla šiokia-tokia rizika, kad kilpa tiesiog atsilaisvins ir iškris. Aišku, taip neturėtų nutikti, jei kilpa yra gerai įsukta, bet visko būna.

Kilpos atsipalaidavimo rizika yra didesnė kai tempiama senamadiška vyta virve. Virvės spiralės kryptis įprastai apibūdinama raidėmis S ir Z. Šios dvi raidės yra beveik veidrodinis viena kitos atspindys ir vidurinė jų dalis šiuo atveju nurodo virvės rašto kryptį.

S rašto virvė turi kairinė spiralė, Z – dešininė. Z tipo virvės yra daug populiaresnės. (PKM, Wikimedia)

Dauguma virvių yra Z tipo – jos dar vadinamos dešininėmis. Labai labai seniai virvės vytos naudojant rankinius įrankius – žmogus ranka sukdavo mechanizmą, kuris į vieną virvę supindavo tris ar daugiau gijų. Egzistavo keli skirtingi mechanizmai, bet dauguma jų dėl žmonių dešiniarankiškumo vydavo Z tipo virves. Toks raštas prigijo ir atsiradus tikrai pramoninei virvių gamybos technikai.

Jei jums įdomu, kaip dešiniarankiškumas formavo techniką, paskaitykite apie tai, kodėl kombainai išpila grūdus į kairę. Ir, žinoma, kodėl beveik visi automobilių varikliai sukasi pagal laikrodžio rodyklę.

Senas mechanizmas virvėms namuose vyti

Vyta virvė yra tarsi spiralė ir joje yra daug judesio. Taip jau sutapo, kad vis įtempiama-atleidžiama tradicinė virvė savo judesiais bandytų suktis prieš laikrodžio rodyklę, todėl teoriškai galėtų atlaisvinti vilkimo kilpą su dešininiu sriegiu. Ir būtent dėl to kai kurie gamintojai apsidrausdami šiai detalei pasirinko kairinį sriegį.

Aišku, kyla klausimas, kodėl ne visi gamintojai priėmė tokį sprendimą. Negi kitiems nesvarbu, ar jų pagaminti automobiliai bus tempiami saugiai? Ne, saugumas rūpi visiems. Tiesiog tikimybė, kad virvė išsuks tinkamai įsuktą vilkimo kilpą yra labai maža. Ir sriegio ten gana daug – vienas apsisukimas neturėtų būti katastrofiškas.

Be to, reikia pasakyti, kad gamintojams patinka unikalios detalės. Standartizacija tarp skirtingų kompanijų produktų yra naudinga naudotojui, bet ne gamintojui.

Ankstesnis straipsnisAr automobiliai miestuose prie vandenyno rūdi greičiau?
Kitas straipsnisKodėl traukinio keleivių salone yra avariniai stabdžiai?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia