Žiūrėdami kokį nors filmą apie senus laikus turėtumėte pastebėti, kad daugelis automobilių važinėja padangomis su baltais kraštais. Kartais ryškus baltas akcentas ant matomo padangos paviršiaus būdavo siauresnis, o kartais užimdavo visą bortą. Tuo tarpu dabar tokių padangų gatvėse jau nebepamatysime, nebent pro šalį pravažiuos koks nors senovinis automobilis. Kodėl automobiliai anksčiau dėvėjo šias nepraktiškas padangas, o dabar visos padangos yra juodos?

Tikriausiai nereikia nei sakyti, kodėl padangos yra juodos. Tai – natūralios gumos spalva. 20 amžiaus pirmoje pusėje padangos buvo gaminamos iš praktiškai grynos natūralios gumos, tačiau tai nėra pati tinkamiausia medžiaga, nes ji per greitai dėvisi, o ir optimalaus sukibimo negarantuoja. Anksti buvo suvokta, kad padangų gumos mišinį reikia gerinti papildomomis priemonėmis, todėl gamintojai pradėjo naudoti cinko oksidą, kuris, kaip tikriausiai atspėjote, yra visiškai baltas.

Padangos su cinko oksidu gumos mišinyje pasižymėjo geresnėmis sukibimo savybėmis, tačiau tuo pačiu greičiau dėvėjosi. Tokios padangos buvo visiškai baltos, ką dabar net sunku įsivaizduoti. Gamintojai nusprendė į mišinį įterpti ir iš įvairių dervų išskirtos juodosios anglies, tačiau tik į paviršių su protektoriais – padangų bortai liko balti. Taigi, padangos baltais šonais atsirado ne kaip automobilinės mados išraiška, o tik dėl siekio pagerinti padangų sukibimą su kelio danga ir jų tarnavimo laiką.

Cinko oksidas padangas paversdavo visiškai baltomis, tačiau jos greičiau dėvėjosi. (DougW, Wikimedia)

Dabar į baltas padangas žiūrime kaip į gražų senų automobilių dizaino elementą, tačiau 20 amžiaus pirmojoje pusėje būtent juodos padangos buvo laikomos prabangos ženklu. Taip buvo jau vien dėl to, kad jas prižiūrėti buvo kur kas lengviau, nes baltus padangų bortus reikėjo nuolat valyti. Kartu jos buvo šiek tiek brangesnės, tačiau savyje turėjo šiokią tokią paslaptį.

1953-ųjų Mercedes-Benz 300S. Balti padangų bortai pabrėždavo apvalias automobilio formas ir gražiai kontrastavo su kitomis spalvomis, bet buvo sunkiai prižiūrimi.(Rex Gray, Wikimedia(CC BY 2.0)

Juodų padangų bortuose vis tiek slėpėsi balta guma. Ji greitai išlįsdavo į paviršių, jei padanga būdavo pažeidžiama. Beje, taip atsirado ir padangos su baltais užrašais – balti bortai būdavo padengiami plonu juodos gumos sluoksniu, kuris vėliau būdavo nušveičiamas nuo raidžių ir simbolių viršaus.

1971-ųjų Javelin SST ratas – baltos raidės būdavo išgaunamos nuvalant ploną gumos sluoksnį, kuris dengė baltą padangos bortą. (Christopher Ziemnowicz, Wikimedia)

Juodų padangų gamybai buvo reikalingas papildomas darbas, tačiau prabangių automobilių savininkai jas mėgo kur kas labiau. Tiesa buvo ta, kad baltos padangos buvo labai nepraktiškos. Jos nuolat susitepdavo, jas buvo sunku valyti. Net ir transportuojant naujas padangas tarp jų reikėjo įterpti popieriaus sluoksnį, nes juodas padangų paviršius prisilietęs prie baltos gumos ją iš karto sutepdavo. Visgi, trečiajame ir ketvirtajame dešimtmečiuose padangos baltais bortais buvo pradėtos laikyti stilinga detale.

Baltos padangos buvo laikomos stilinga, bet daug priežiūros reikalaujančia automobilio dizaino detale. (CZmarlin, Wikimedia)

Baltas padangų bortas kontrastavo su tamsesnėmis automobilio detalėmis ir tarsi paryškino apvalias kėbulo formas. Visgi, visiškai juodos padangos buvo prieinamos vis lengviau ir galiausiai tapo standartinėmis. Kurį laiką padangos baltais bortais dar buvo siūlomos kaip papildoma įranga, jų buvo nesunku gauti ir įprastose padangų parduotuvėse, tačiau naujos automobilių dizaino kryptys dėmesį nuo jų atitraukė. Jos tapo atgyvenusia ir naujų vėjų reikalaujančia dizaino detale.

Aerodinamiška automobilių forma ir iš dalies pridengti galiniai ratai nukreipė žvilgsnius nuo padangų (Pontiac Streamliner) (Whizser, Wikimedia)

Tie nauji vėjai pasirodė kaip siauri balti žiedai ant visiškai juodų padangų. Balta spalva tapo tik subtilia detale, o ne dėmesį atkreipiančiu bruožu. Šeštajame dešimtmetyje automobilių gamintojai susikoncentravo į aptakų, tačiau kartu ir elegantišką automobilių dizainą, todėl siekė pažeminti automobilių siluetą. Padangos su baltais kraštais vizualiai kūrė aukšto automobilio įspūdį, todėl jų imta vengti. Padaugėjo automobilių su dalinai uždengtais ratais, tobulėjo ratlankių dizainas, todėl į padangų išvaizdą buvo kreipiama vis mažiau dėmesio.

1978-ųjų Lincoln Town Coupe – ilgainiui balti padangų bortai susitraukė iki visai mažų akcentų. (Morven, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Septintojo dešimtmečio viduryje padangų su baltais bortais populiarumas krito galutinai. Kai kurie automobiliai, regis, jau vien dėl savo dizaino reikalavo padangų baltais šonais, tačiau dauguma automobilių turėjo visiškai juodą apavą. Visgi, tie, kurie norėjo savo mašinas papuošti padangomis su baltais bortais nesunkiai jų rado įprastose padangų parduotuvėse. Tačiau šįkart baltas kraštas buvo tik vienoje padangos pusėje, kartais jį paryškindavo ir siauras aukso spalvos akcentas. Tai baltų padangų gyvavimą prabangių automobilių segmente dar šiek tiek ištempė, tačiau nuo aštuntojo dešimtmečio pradžios jau tik retas automobilių gamintojas siūlė savo mašinas apauti padangomis su baltais kraštais.

Lincoln Town Car buvo paskutinis automobilis, kuris tiesiai iš gamyklos galėjo atkeliauti su padangomis su baltu kraštu. (BrendelSignature, Wikimedia(CC BY 2.5)

Kita vertus, ir dabar galima įsigyti naujų padangų su baltais bortais. Jos yra populiarios retro ir modifikuotų automobilių bendruomenėse. Kitas pasirinkimas – specialūs lipdukai ir dažai. Paskutinis automobilis, kuris buvo siūlomas su bent kokiu baltu akcentu ant padangų bortų buvo Lincoln Town Car, nebegaminamas nuo 2010 metų. Šiuo metu nei vienas naujas automobilis nebėra siūlomas su padangomis baltais šonais.

Taip pat skaitykite:

Kur dingo atsimerkiantys automobilių žibintai?

Labiausiai į Porsche nepanašus Porsche automobilis;

7 gražiausi vairai automobilių istorijoje;

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia