Betmenas pirmą kartą komiksuose pasirodė 1939-ųjų kovo 30 dieną. Amerikiečių Bobo Kaneo ir Billo Fingerio sukurtas personažas iki šiol yra žinomas dėl savo fizinių gebėjimų, įvairių prietaisų ir ginklų, bet priešingai nei kiti superdidvyriai jis neturi antgamtinių galių. Todėl į kovą su nusikaltėliais Betmenas ne skrenda, o važiuoja legendiniu Betmobiliu.

Betmobilis komiksuose pirmą kartą suburzgė 1939 metų gegužę. Iš pradžių tai buvo pakankamai paprastas automobilis papildytas ryškiais šikšnosparnio motyvais. Tačiau su laiku Betmobilis evoliucionavo ir tapo gausiai ginkluotu technologiniu šedevru. Bet šįkart kalbėsime ne apie Betmobilio galimybes, prietaisus ir ginklus, o apie vienetinio Lincoln Futura virtimą legendiniu Betmobiliu.

1966-ųjų Betmobilis

Prodiuseris Williamas Dozieris neįprastai vėlai susirūpino Betmobilio kūrimu. Naujas televizijos serialas turėjo pasirodyti 1966-ųjų pradžioje, o į automobilių modifikuotoją Deaną Jeffriesą jis kreipėsi tik 1965-ųjų pabaigoje. Nepaisant to, Jeffriesas sutiko imtis darbo ir iš karto pradėjo tobulinti 1959-ųjų Cadillac automobilį. Greitai paaiškėjo, kad Jeffries apžiojo daugiau nei galėjo atkąsti – kadangi jis negalėjo per sutartą laiką pristatyti Betmobilio, užsakymas buvo perleistas garsiam filmų automobilių kūrėjui Georgeui Barrisui. Jei kas ir galėjo per tokį trumpą laiką sukurti Betmobilį, tai Barriso kompanija.

1966-ųjų Betmobilis buvo sukurtas ypatingo Lincoln Futura pagrindu. (Jennifer Graylock/Ford Motor Company, Wikimedia(CC BY 2.0)

Barrisas nebuvo kvailys. Jis suprato, kad ir jo vyrai Betmobilio nuo nulio greitai sukurti negali. Juk Betmenui reikia futuristiško, išskirtinio automobilio, kurio niekas kitas neturėtų. Barrisas būtent tokią mašiną turėjo pasistatęs už savo dirbtuvių.

Tuo metu už Barriso garažo jau kelis metus rūdijo vienetinis koncepcinis automobilis Lincoln Futura, pagamintas dar 1954 metais (ir pristatytas 1955-aisiais). Lincoln markės šeimininkė Ford šį automobilį demonstravo įvairiose parodose ir reklaminiuose klipuose, bet galiausiai jį už dolerį pardavė Barrisui. Futura nebuvo registruotas ir negalėjo dalyvauti eisme, todėl Barrisas neskubėjo jo restauruoti. Jis manė, kad automobilis yra puikiai tinkamas kinui – Futura jau turėjo tokios patirties.

1966-ųjų filmo plakatas, kuriame Betmobilis užima svarbią vietą. (20th Century Fox)

Herbas Grasseas, Barrisui dirbęs dizaineris, nupiešė Betmobilio eskizus, Billas Cushenberyis užsiėmė metalu. Taip vos per 3 savaites Lincoln Futura virto Betmobiliu. 1965 metais baltas Betmobilis reklamavo būsimą serialą, bet netrukus jis buvo perdažytas juodai su raudonais motyvais – būtent tokį Betmobilį ir prisimename. Jo gamyba kainavo 30 tūkstančių dolerių, kuriuos, aišku, sumokėjo užsakovai, bet Barrisas automobilio neprarado – jis jį nuomojo 20th Century Fox ir Greenway Productions kompanijos. 1966 metais buvo skaičiuojama, kad Betmobilio vertė turėtų siekti apie 125 tūkstančius dolerių. Žinoma, kai Betmobilis pasirodė ekrane jo vertė staigiai šovė į viršų.

1966 metais Lincoln Futura, tapęs Betmobilio pagrindu, jau buvo 12 metų senumo automobilis. Jis ilgą laiką stovėjo lauke ir nebuvo gerai prižiūrimas, todėl netrukus teko keisti variklį. Sumontuotas 6,4 litrų V8 iš Ford Galaxie. Kartu pakeista ir pavarų dėžė – Betmobilis gavo naują B&M C-6 automatinę transmisiją. Beveik 5,8 metrų ilgio Betmobilio sveria apie 2 tonas.

Už Betmobilio stovėjimą reikia susimokėti

Su laiku Betmobilis keitėsi, gavo naujų prietaisų, Ford Edsel vairą, raketinius variklius. Barrisas pagamino dar kelis Betmobilius iš stiklo pluošto – kolekcininkai juos saugo iki šiol. Originalus 1966-ųjų Betmobilis 2013 metais buvo parduotas už 4,2 milijonus dolerių. Žinoma, tai yra didelė kaina, bet ir Lincoln Futura irgi buvo labai brangus automobilis.

Lincoln Future prieš virtimą Betmobiliu

1955-ųjų sausio 8 dieną Čikagos automobilių parodoje pasirodė baltas, perlamutru žėrintis Lincoln Futura. 5,77 metrų ilgio dvivietis gražuolis stebino parodos lankytojus. Žibintai slėpėsi išraiškingose akiduobėse, grotelės buvo žemos ir plačios, o gale buvo ryškūs dideli pelekai, neatliekantys jokios praktinės funkcijos. Juos, beje, išsaugojo ir Betmobilis. Tačiau tikriausiai ryškiausias Futura dizaino komponentas buvo kabina, pasižyminti dvigubo kupolo dizainu ir turinti pakeliamą plastikinį gaubtą.

Lincoln Futura – ryškus koncepcinis automobilis demonstravo naujas dizaino kryptis. (Ford nuotrauka)

Lincoln Futura buvo griežtai tik koncepcinis-parodinis automobilis. Ford, kuriai priklauso Lincoln markė, niekada neplanavo pradėti serijinės Futura gamybos. Tai buvo tiesiog kompanijos dizainerių galimybių demonstracija, naujo stiliaus paieškos ir magnetas žmonių bei žiniasklaidos dėmesiui.

Lincoln Futura dizainą kūrė Billas Schmidtas ir Johnas Najjaras, automobilio pagrindu tapo prabangusis Continental Mark II. Nepaisant to, kad Futura buvo tik vienetinis parodinis automobilis, jis buvo pagamintas iš metalo. Tiesa, ne JAV, o Italijoje – Lincoln Futura gamyba pasirūpino Ghia kompanija.

Originaliai Futura buvo nudažyta balto parlamutro spalva – dažuose buvo tikrų perlų miltelių. (Ford Motor Company, Wikimedia(CC BY 2.0)

Po Futura kapotu plakė 6 litrų V8 širdis, per 3 laipsnių automatinę transmisiją sukanti galinius automobilio ratus. Lincoln Futura buvo vienas iš pirmųjų automobilių, nudažytų perlamutriniais dažais – juose iš tikrųjų buvo sutrintų perlų miltelių. Galite neabejoti, kad už Futura koncepciją Ford sumokėjo nemažai – automobilio gamyba kainavo 250 tūkstančių dolerių. Mūsų dienų pinigais tai – 2,4 milijonų dolerių suma.

Lincoln Futura dalyvavo parodose, buvo gausiai aprašomas ir filmuojamas. 1959 metais Lincoln Futura nusifilmavo filme It Started with a Kiss. Tiesa, ten gražios perlamutrinės spalvos jau nepamatysite – automobilis filmui buvo perdažytas raudonai, nes tuometinės kameros sunkiai tvarkėsi su žėrinčia spalva. 1961 metais Futura pasirodė Ford reklaminiame filme The Secret Door. Netrukus po to vienetinis automobilis buvo parduotas Georgeui Barrisui, kuris po kelių metų jį pavertė Betmobiliu.

Lincoln Futura reprodukcija, atkartojanti kine matytą pakeistą autombilio spalvą. (Zenix Net, Wikimedia)

Barriso dirbtuvėse Futura neteko plastikinio stogo, bet išsaugojo dvigubo kupolo priekinį stiklą. Buvo modifikuota automobilio nosis, atvertos ratų arkos, sumontuota nemažai dekoratyvinių detalių, reikalingų Betmeno veiklai. Aišku, tai toli gražu nebuvo paskutinis Betmobilis, bet tikrai vienas iš įsimintiniausių.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia