21-ojo amžiaus pradžioje Renault nusprendė, kad markei trūksta keistų, bet ypatingų automobilių. Atrodo, kad kompanijos vadovams staiga parūpo menas ir gilios išskirtinumo paieškos. Pirmiausia pasirodė Renault Avantime – stilingas ir keistas Espace vienatūrio giminaitis. O tada – Vel Satis.

Ar esate skaitę apie tai, kodėl senų Renault važiuoklė yra ilgesnė kairėje pusėje? O ar žinote, kodėl Renault vadino savo Fuego greičiausiu? Renault vardą nešioja ne tik lengvieji automobiliai – paskaitykite ir apie Renault FT tanką.

Kapotas ir laužytas, bet išskirtinis Renault Vel Satis dizainas (crash71100, Wikimedia)

Iš tikrųjų, Avantime keistumas buvo toks ryškus, kad Vel Satis dabar yra beveik pamirštas. Avantime yra ypatingas automobilis, pabandęs suderinti vienatūrio, kupė, GT ir universalo formas. Vel Satis yra ne tokia pašėlusi idėja, bet vis tiek keistų dizaino sprendimų pilnas modelis.

1992-2000 metais brangiausias ir prabangiausias modelis Renault gamoje buvo Safrane. Jo pardavimai nebuvo įspūdingi, bet nesėkme Safrane negalima vadinti. Tiesioginio pasekėjo Safrane neturėjo, nors Renault neslėpė, kad nori ir toliau gaminti automobilius vidutinio lygio vadybininkams. Tik konkurencija tame segmente visada buvo labai arši ir Renault norėjo pasiūyti šį tą iš tikrųjų išskirtinio.

Keistas Vel Satis galas. (Guillaume Vachey, Wikimedia)

2001 metais Ženevos automobilių parodoje pristatytas gamybai paruoštas Renault Vel Satis pasirodė tam, kad taptų išskirtiniu automobiliu nuobodžiame biurų pastato kieme. 4,9 metrų ilgio Vel Satis hečbekas yra ilgesnis už, pavyzdžiui, Audi A6 ar BMW 5. Senasis Safrane techniškai irgi yra hečbekas, bet daug žemesnis, aptakesnis, trumpesnis ir pasižymintis sedano forma. Renault Vel Satis tiesiog yra aukštas ir ilgas hečbekas. Bet ne jo dydis vertė kilstelti antakius.

Didelis Vel Satis turi erdvų saloną su didelėmis, minkštomis odinėmis sėdynėmis, gera klimato kontrolės sistema ir beveik visomis technologijomis, kurių būtų buvę galima norėti 21 amžiaus pradžioje. Sėdint tame salone galima nepastebėti didžiausio Vel Satis trūkumo – išvaizdos. Renault Vel Satis pasižymi griežtomis, tiesiomis, bet kartu ir brutaliai nemaloniomis formomis.

Griežtos linijos atrodo grubiai, nors šiame rinkos segmente pirmenybė įprastai teikiama elegancijai. (Rudolf Stricker, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Ypač negražiai atrodo dideli kampuoti priekiniai žibintai ir, žinoma, atsikišusi uodega, kuri suformuoja keistą lentyną po hečbeko galiniu stiklu. Žurnalistai iš karto palaidojo Vel Satis dizainą – jis buvo atvirai vadinamas baisiu. Daug kas klausė, kam reikėjo groteles taip keistai padalinti? Kam tos duobutės bamperiuose? Ir kas nutiko Vel Satis galui?!

Kas nutiko? Tais laikais Renault dizaineriai, vadovaujami Patricko Le Quémento, mėgo (ir aš atsiprašau už tokį apibūdinimą) pūstus užpakalius po įleistais lenktais galiniais stiklais. Mégane, Avantime ir Vel Satis yra šios idėjos pavyzdžiai. Tiesiog Vel Satis dizaineriai siekė daug aštresnių, ne tokių apvalių linijų, todėl vietoje švelniai pūsto bagažinės dangčio Vel Satis gavo grubiai laužytą formą. Ji tarsi imituoja klasikinį sedano trijų dėžių siluetą, bet tai daro negrabiai.

O galėjo būti kitaip. 1998-ųjų Vel Satis konceptas tos lentynos neturėjo ir pakankamai įdomiai derino lenktas ir laužytas linijas.

1998-ųjų Vel Satis konceptas. (Ronald van der Graaf, Wikimedia (CC BY 2.0)

Bet serijinės gamybos automobiliai dažnai stipriai skiriasi nuo konceptų, tai nėra naujiena.

Vel Satis pavadinimas sukurtas derinant du žodžius – Vélocité reiškia greitį, o Satisfaction – pasitenkinimą. Greičiausias Vel Satis turi 3,5 litrų V6 variklį, išspaudžiantį 180 kW galią. Šis automobilis iki 100 km/val. bėgėjasi 8,3 sekundes – neblogai, bet greitu jo nesinori vadinti. Norintys sutaupyti galėjo rinktis mažesnius benzininius ir dyzelinius variklius.

Pasitenkinimo Vel Satis važiavime irgi nedaug, nes, pasak laikmečio žurnalistų, tai nėra patogus automobilis, ypač lyginant su kitais tų laikų vadybininkių pamėgtais automobiliais. Pakaba, atrodo, palieka per daug darbo minkštoms sėdynėms. Tai tikriausiai buvo viena iš priežasčių, kodėl Vel Satis buvo didžiulė komercinė nesėkmė.

O gal visai gražus? Yra žmonių, kuriems Vel Satis dizainas patinka. (crash71100, Wikimedia)

Vel Satis po truputį buvo gaminamas iki 2009 metų. 8 metai neatrodo kaip labai trumpas modelio gamybos laikas, bet Renault iš viso pardavė mažiau nei 63,5 tūkstančius tokių automobilių. Tai yra labai mažas skaičius, ypač turint omenyje, kad Renault tikėjosi parduoti 50 tūkstančių Vel Satis hečbekų kasmet. Renault į šį projektą metė daug pinigų ir vilčių.

Vel Satis turi prisitaikantį autopilotą ir buvo vos antrasis automobilis istorijoje, gavęs penkių žvaigždučių įvertinimą Euro NCAP bandymuose. Pats Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy važinėjo šarvuota Vel Satis versija, Vel Satis Kanų kino festivalyje vežiojo pasaulinio lygio žvaigždes, bet jokia reklama negalėjo pagerinti šio modelio pardavimų.

Renault Vel Satis yra ilgesnis už tų pačių laikų Audi A6. (M 93, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Nepadėjo ir 2005 metais pristatytas nedidelis atnaujinimas. Buvo kalbama, kad Renault į Vel Satis investavo apie 550 milijonų eurų ir tos investicijos, aišku, neatsipirko. Padalinus nuostolius kiekvienam parduotam automobiliui, kiekvienas Vel Satis kompanijai kainavo daugiau nei 18 tūkstančių eurų. Gali būti, kad Renault gamino Vel Satis taip ilgai, kad nors ir su lėtais pardavimais atgautų kiek įmanoma daugiau investuotų lėšų.

Vel Satis dabar yra keistoje padėtyje. Jis nėra toks keistas ir įdomus kaip Avantime, todėl kolekcionierių labai nedomina. Yra Vel Satis mėgėjų, bet nedaug. Kita vertus, jis jau yra senas ir pakankamai retas, todėl gatvėje jis kviečia atsisukti. Prabangių hečbekų ir dabar nėra daug, o šis tikrai yra išskirtinis. Jei būtų kuriamas šiandien, Renault Vel Satis beveik neabejotinai būtų eilinis miesto visureigis. O tada eiliniu jo nebuvo galima pavadinti.

Renault Vel Satis dar yra gerokai per jaunas istoriniams numeriams. Bet jei norite apie istorinį statusą sužinoti daugiau, apie jį, rudus numerius ir daug daugiau kalbėjomės šioje Pirmadienio Mazgo laidoje:

Ankstesnis straipsnisAr maišoma arbata atvėsta greičiau?
Kitas straipsnis1968: kaip per vienus metus dingo net keturi povandeniniai laivai

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia