BMW 3.0 CSL yra vienas iš garsiausių ir, tikriausiai, geidžiamiausių vokiškų aštuntojo dešimtmečio automobilių. Jis buvo sukurtas tam, kad BMW galėtų lenktyniauti Europos kėbulinių automobilių čempionate, ir padėjo formuoti sportinį markės įvaizdį. Bet ar žinojote, kad britams skirto 3.0 CLS buvo sunkesni už kitus?

Štai legendų pilnas sakinys – Niki Lauda už BMW CSL vairo Nurburgringo trasos Karuselėje, 1973 m. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

BMW 3.0 CSL – tai lenktyninio automobilio homologacijai skirtas modelis. Pagal Europos kėbulinių automobilių čempionato taisykles lenktyniauti galėjo tik viešai prieinami automobiliai, turintys ir gatvės skirtas versijas. Tokias homologacijos taisykles turėjo ir turi daug automobilių sporto kategorijų, todėl gamintojai yra sukūrę ne vieną ypatingą homologacijos automobilį. BMW 3.0 CSL, gamintas 1971-1975 metais, tikrai yra vienas iš įsimintinesnių klasikinių homologacijos modelių.

3.0 CSL pagrindas – BMW E9

BMW 3.0 CLS – tai patobulintas E9 serijos kupė. Ši klasė buvo sukurta iš 2000C ir 2000CS modelių, kurie buvo vadinamosios BMW Neue Klasse kartos atstovai. 2000C/2000CS buvo gaminamas gana trumpai – nuo 1965 iki 1969 metų.

BMW 2000CS. (Gamintojo nuotrauka)

Gamindama 2000C/2000CS BMW kompanija geriau suprato GT klasės subtilybes ir išvystė kelias idėjas, kurias panaudojo E9 kūrime. Pagrindinis pasikeitimas – didesnis automobilio ilgis, kuris suteikė progą po kapotu įkurdinti 6 cilindrų variklį. Tiesa, E9 ir ankstesni 2000C/2000CS vis tiek buvo artimi giminaičiai – net ir galinės ašys buvo tos pačios. Visos E9 versijos naudoja 4 laipsnių mechaninę arba 3 laipsnių automatinę transmisiją ir yra varomos galiniais ratais.

Pirmasis E9 modelis pasirodė dar 1968 metais, kai 2000CS vis dar buvo gaminamas. Tai buvo 2800CS su 2,8 litrų varikliu iš E3 sedano. Jis išvysto kuklius 125 kW, bet šis automobilis aptakaus kėbulo dėka savo laikams vis tiek buvo pakankamai greitas. BMW 2800CS buvo gaminamas iki 1971 metų, kai jį pakeitė 3000CS/3000CSi su 3,0 litrų varikliu. Karbiuratorinė CS versija išvysto 134 kW galią, o CSi su Bosch įpurškimo sistema spaudžia visus 150 kW. Po to sekė CSL, bet apie jį – vėliau. Dėl 1973-ųjų naftos krizės išaugintų degalų kainų BMW sukūrė ir ekonominę E9 versiją 2.5 CS – šio automobilio 2,5 litrų variklis išvysto 112 kW. Tiesa, BMW 2.5 CS buvo gaminamas tik 1974-1975 metais ir BMW pardavė tik 874 šio modelio automobilius.

BMW E9 3.0 CS – šiek tiek ramesnis artimas CSL brolis. (Olli1800, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

BMW E9 yra klasiškas, elegantiškas GT. Lyginant su šiuolaikiniais automobiliais jis tikrai nėra ilgas, tačiau ryški chromo linija pabrėžia būtent horizontaliąją dimenciją. E9 ilgis – 4,66 m, plotis – 1,67 m, aukštis – 1,37 m. Dideli langai interjerui suteikia šviesos ir gaivumo, o tai, kad šoniniai stiklai neturi rėmelio kuria lengvumo įspūdį.  E9 turi daugiau akį traukiančių dizaino detalių nei ankstesni 2000C ir 2000CS kupė. Pavyzdžiui, E9 turi didesnes groteles, sparnuose matomos stilizuotos ventiliacijos angos, o priekiniai žibintai buvo padalinti į smulkesnes dalis. Tiesa, JAV rinkai skirti BMW E9 neišvengė didelių bamperių prakeiksmo.

BMW 3.0 CSL

1971 metais BMW bendradarbiaudama su Alpina ėmė kurti 3.0 CSL. Tos raidės, beje, reiškia Coupé Sport Leichtbau – Lengvas Sportinis Kupė. Kertinis žodis yra lengvas, nes svoris iš pradžių buvo pagrindinis skirtumas tarp CS ir CSL modelių.

BMW 3.0 CSL. (nakhon100, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pirmos gamybos serijos 3.0 CSL turi tą patį 132 kW variklį, bet akrilinis galinis stiklas, kukliai įrengtas salonas, pašalinta garso izoliacija, aliumininis kapotas bei durelės leido sumažinti automobilio svorį iki 1165 kg. Kai CS iki 100 km/val. bėgėjosi 7,7 sekundes, CSL tai galėjo padaryti per 7,4. Na, gerai, akceleracijos skirtumas nėra didelis, tačiau CLS vis tiek yra pastebimai sportiškesnis. Buvo pagaminti tik 169 pirmos gamybos serijos 3.0 CSL.

1972 metais buvo pristatytas atnaujintas BMW 3.0 CSL. Nepaisant identiško pavadinimo, tai buvo gerokai pasikeitęs automobilis. Jis yra artimesnis CSi, nes irgi turi Bosch D-Jetronic įpurškimo sistemą. Antros gamybos serijos 3.0 CSL išvysto 147 kW galią ir iki 100 km/val. bėgėjasi 6,9 sekundes. BMW per lygiai metus pagamino 939 tokius automobilius, 500 iš jų buvo dešiniavairiai ir iškeliavo į Jungtinę Karalystę.

Jungtinės Karalystės rinkai skirtas BMW 3.0 CSL. (nakhon100, Wikimedia(CC BY 2.0)

1973-1975 metais gamintas BMW 3.0 CSL jau turi 3,2 litrų variklį, išvystantį 152 kW galią. Tie 5 kW ženkliai nepakeitė 0-100 km/val. laiko – trečioji CSL gamybos serija apvaliąją spidometro padalą pasiekia per maždaug 6,7-6,9 sekundes. Tačiau ši CSL versija tikriausiai yra žinomiausia dėl savo aerodinaminio paketo, dėl kurio dažnai yra vadinama Betmobiliu.

Spoileris stogo gale, didelis sparnas, beveik asfaltą siekiantis aptakas po priekiniu bamperiu, pora ilgų vertikalių stabilizatorių ant sparnų viršaus paskutiniuosius 3.0 CSL pavertė lenktyninius automobilius primenančiomis mašinomis. BMW pagamino 157 tokius automobilius, o tada E9 modelio gamyba baigėsi – šis modelis buvo pakeistas nauja E24 karta.

Trečios gamybos serijos BMW 3.0 CSL dažnai pravardžiuojamas Betmobiliu, nes turi agresyvių aerodinaminį paketą. (Gamintojo nuotrauka)

7 įdomūs faktai apie BMW 3.0 CSL

Techniškai, BMW 3.0 CSL yra pirmasis BMW Motorsport kūrinys, nors ši divizija tuo metu dar nebuvo suformuota. Todėl 3.0 CSL dabar kartais yra laikomas pirmuoju M automobiliu BMW istorijoje. Pirmasis automobilis su ta stebuklinga M raide iš tikrųjų buvo 1978-ųjū M1, bet 3.0 CSL yra ypatingas, sportiškas ir pirmasis nešiojo M divizijos spalvas.

Alainas Peltier ir BMW CSL ant trijų ratų, 1975 m. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Beje, tos M divizijos spalvos – raudona violetinė ir mėlyna – nėra bereikšmės. Tuo metu BMW norėjo užmegzti partnerystę su degalų kompanija Texaco, kurios prekės ženklo spalva buvo raudona. Tuo tarpu mėlyna yra Bavarijos spalva. Na, o tarp jų įsiterpusi violetinė – mėlynos ir raudonos spalvų derinys. 3.0 CSL buvo ne tik pirmasis BMW automobilių sporto divizijos kūrinys, bet ir vienas iš pirmųjų automobilių nešiojusių ir Alpina kompanijos vardą.

Toine Hazemanso vairuojamas BMW 3.0 CSL laimėjo 1973-ųjų Europos kėbulinių automobilių čempionatą – juk tam šis automobilis iš tikrųjų ir buvo sukurtas. CSL pasiekė didelių pergalių ir ištvermės lenktynėse – tais 1973 metais Le Mane jis tapo savo klasės nugalėtoju. Tačiau tikriausiai įdomiausia tai, kad BMW 3.0 CSL laimėjo kiekvieną Europos kėbulinių automobilių čempionatą nuo 1975 iki 1979 metų, nors automobilio gamyba jau seniai buvo nutraukta.

3.0 CSL Betmobilio sparnas buvo pristatomas bagažinėje. Aukščiau skaitėte, kad trečios gamybos serijos 3.0 CSL turėjo didelį aerodinaminį paketą, įskaitant ir masyvų sparną. Tačiau BMW prie automobilio uodegos jo netvirtindavo – automobilio pirkėjas sparną rasdavo bagažinėse. Taip buvo dėl to, kad tas sparnas Vokietijoje buvo nelegalus, todėl BMW negalėjo prisidėti prie šio techninio pažeidimo. Na, bent jau priešingai nei Lamborghini Countach atveju, CSL sparnas buvo funkcionalus. Ir nors jis iš tikrųjų yra didžiulis, jis neatrodo taip juokingai kaip tas, kurį nešioja Plymouth Superbird.

Šis spoileris buvo naujo automobilio bagažinėje – gamykloje jis nebuvo montuojamas. (Nutzdatenbegleiter, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Britams skirti CSL buvo sunkesni. 500 antrosios gamybos serijos BMW 3.0 CSL automobilių buvo pagaminti su vairu dešinėje, galvojant apie turtingą Jungtinės Karalystės rinką. Tačiau šie automobiliai nuo skirtų žemyninei Europai skyrėsi ne tik vairo pozicija salone, bet ir svoriu. Man britų importuotojas prašė BMW sugrąžinti CSL šiek tiek garso izoliacijos, standartinius E9 bamperius ir elektrinius langus.

BMW 3.0 CSL buvo panaudoti pirmiesiems BMW Meno automobiliams. BMW Art Car – tai prancūzo Hervé Poulaino sukurtas projektas, pristatytas 1975 metais. Lenktynininkas ir meno gerbėjas Poulainas pakvietė amerikiečių menininką Alexanderą Calderą panaudoti BMW 3.0 CSL kaip tuščią drobę. Taip gimė įdomus projektas – kas kelis metus koks garsus menininkas dailina BMW automobilį. Antrasis BMW Art Car irgi buvo 3.0 CSL – jį dekoravo Frankas Stella.

Skulptoriaus Alexandero Calderio išdailintas BMW 3.0 CSL. (Gamintojo nuotrauka)

2015-aisiais BMW prisiminė prieš 40 metų pasibaigusią 3.0 CSL gamybą ir pristatė koncepcinį 3.0 CSL Hommage. Tai – modernus koncepcinis hibridinis automobilis, sukurtas ketvirtos serijos BMW pagrindu. Aišku, jis atkartoja kai kuriuos originalaus CSL dizaino komponentus, įskaitant galinį sparną, spoilerį ant stogo, nuo komforto įrangos išlaisvintą interjerą. Aišku, jokių serijinės gamybos ambicijų 3.0 CSL Hommage neturėjo.  Tais pačiais metais BMW pristatė ir dar vieną koncepcinį automobilį 3.0 CSL Hommage R – šis turėjo priminti lenktyninius automobilius.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia