Burinė jachta A yra didžiausias tokio tipo laivas pasaulyje. Beveik 143 metrų ilgio futuristinio dizaino jachta stebina ir futuristišku dizainu, ir pažangiomis technologijomis. Tačiau dabar apie šį laivą dažniau kalbama dėl jo savininkui pritaikytų Europos Sąjungos sankcijų.

A atrodo tarsi iš kitos planetos. (liebeslakritze, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Milijardieriai mėgsta prabangias jachtas. Daugeliui tai – savotiškas statuso simbolis ir galimybė nusipirkti rūmus, kuriais galima keliauti. Be to, atrodo, kad ypatingai turtingi žmonės kartais tiesiog nori sumažinti pinigų kiekį sąskaitose – aišku, dėl priežasčių, kurias suprantate ir be Nodum.lt paaiškinimo. Kitiems tiesiog norisi objekto, kuriuo galima pasigirti, kurį galima kurti ir tobulinti.

Kodėl rusų chemijos pramonės milijardierius Andrejus Melničenko įsigijo burinę jachtą A, negalime pasakyti. Tačiau tai iš tikrųjų yra įspūdingai keistai futuristinio dizaino motorinis burlaivis. Be to, ir techninė jo pusė yra pakankamai įdomi.

A statybos

Burinė jachta A buvo užsakyta 2011 metais, o statybos prasidėjo 2012-aisiais. Žinoma, dizaino ir inžineriniai darbai vyko ilgai dar prieš kylio formavimo pradžią. Statybas vykdė Vokietijos bendrovė Nobiskrug pagal Philippeo Starcko sukurtą dizainą. Jachta A gimė Kylyje, Baltijos jūroje.

A yra labai didelis laivas, kurio dizainas yra unikalus ir pakankamai sudėtingas, todėl į vandenį ši jachta nuleista tik 2014 metais. Galutinis darbų užbaigimas truko dar trejus metus. Iš tikrųjų, A statybos tapo dideliu inžineriniu iššūkiu.

Burinė jachta A savo gimtojoje laivų statykloje. (KarleHorn & ‘Doc’, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pavyzdžiui, anglų kompanija Magma Structures anglies pluoštu sustiprinto plastiko stiebus kūrė ir gamino net trejus metus. Iš Portsmuto į kylį visiškai unikalūs 90 metrų ilgio stiebai keliavo ant specialių pontonų. Anglies pluošto-taftos burės buvo nuaustos JAV, kitos medžiagos keliavo iš Ispanijos, Nyderlandų, Suomijos ir daugybės kitų pasaulio šalių.

A yra toks didelis laivas, kad Baltijos jūrą galėjo palikti tik per Drogdeno kanalą ir tik atsikratęs nemažai svorio. Drogdeno kanalo gylis – vos 8 metrai, o tai yra ir minimali įmanoma jachtos A grimzlė. Kitais keliais A negalėjo išplaukti dėl to, kad yra maždaug 100 metrų aukščio. Buvo baiminamasi, kad jachta A niekada nepaliks Baltijos jūros, bet po kruopštaus planavimo šis laivas visgi išplaukė į plačiuosius vandenis. Ar išėjo, kaip pasakytų rusas jos savininkas.

Pirmieji bandomieji jachtos A plaukimai įvykdyti tik 2015 metų rugsėjį, tačiau ji galutinai užbaigta 2017-ųjų gegužę. Juk reikėjo tiek daug ko prabangaus įrengti! Tiksli A kaina nėra žinoma, bet ji tikrai viršija 400 milijonų eurų. Burinė jachta A plaukioja su Bermudų vėliava, Hamiltonas yra oficialus jos namų uostas.

Koks čia vardas?

Laivai yra statomi kaip pastatai, o ne gaminami kaip masinės gamybos daiktai, todėl yra unikalūs. Taigi, nuo seno jie vadinami vardais. Nors statybų metu ši jachta buvo vadinama Baltuoju Perlu (White Pearl), Melničenko jai suteikė vardą iš vienos raidės – A. Tiesiog A. „Norėčiau jus pakviesti į pobūvį ant A denio“, tikriausiai kažkada yra pasakęs Melničenko. Tiesa, tokį kvietimą jam tektų tikslinti, nes jam priklauso dvi to paties vardo jachtos, bet kita yra motorinė.

Manoma, kad priežastis taip keistai pavadinti įspūdingą laivą iš tikrųjų buvo labai paprasta – laivo savininkas norėjo, kad jo burlaivis visuose sąrašuose būtų pirmas. Nors laivybos naujienų žurnalai vadino A viena inovatyviausių burinių-motorinių jachtų, laivų registracijos sąrašai sudaromi paprasta abėcėline tvarka. Kitu vardu pavadinta jachta tokiame sąraše būtų atsidūrusi tarp daug kuklesnių kūrinių, todėl buvo pakrikštyta vardu A. Kartu tai ir pirmoji jos savininko vardo raidė.

Vardas A, nuleidžiama prieplauka ir prie dizaino derantis kateris. (Wolfgang Fricke, Wikimedia(CC BY 3.0)

Futurizmas ne vien dizaine

A iš tikrųjų atrodo įspūdingai. Beveik 143 metrų ilgio jachta saulėje žėri bronzos spalva, o trys jokiais lynais nesusaistyti anglies pluošto stiebai primena 90 metrų ūgio medžius iš kitos planetos – abu šie skaičiai, beje, yra rekordiniai. Palyginimui, Kristupo Kolumbo La Santa María buvo vos 19 metrų ilgio, o antra ilgiausia burinė jachta pasaulyje Sea Cloud yra tik beveik 110 metrų ilgio.

Šoniniai A paviršiai yra ypatingai lygūs, tarsi upės nugludintas akmuo ar lėktuvas iš ateities. Langai ir atidaromi liukai-balkonai tarytum be siūlių įsilieja į jachtos korpusą ir iš tolo atrodo lyg nupiešti. Tikriausiai nieko nenustebins tai, kad A turi aikštelę sraigtasparniui, garažą automobiliams ir vietą prie jachtos dizaino priderintam kateriui.

A yra vienas iš lengviausiai atpažįstamų laivų – tikrinti vardo nebūtina. (Markanakin, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Apie jachtos A dizainą būtų galima rašyti ilgai ir nuobodžiai. Apie vis atsikartojantį trijų dalių motyvą (tris pakopas, tris stiebus, langų trijules), apie atsidarančius-užsidarančius balkonus, deginimosi ir maudynių denius, apie aštrų kapitono tiltelį. Bet galiausiai patys turėsite nuspręsti, ar šis laivas jums gražus. Mums jis atrodo kaip bandymas išsiskirti futuristišku dizainu siekiant dėmesio ir nebūtinai ieškant elegantiškiausių formų. Tačiau neįmanoma paneigti, kad ir techninė šios jachtos pusė yra ypatinga.

A turi didžiausius lynais nesuraištytus anglies pluošto kompozito burių stiebus istorijoje. Žinoma, jachtos A burės išskleidžiamos automatiškai ir yra pagamintos iš anglies bei taftos pluošto. Bendras A burių plotas – 3700 kvadratinių metrų. Vien didžiausios pagrindinės burės plotas – 1767 kvadratai.

Jachta A su atvirais liukais ir gale prišvartuotu kateriu. (Wolfgang Fricke, Wikimedia(CC BY 3.0)

Tačiau A būriuoja retai. Dažniau šis laivas juda naudodamas savo hibridinę variklių sistemą, o burės jam yra tik pagalbininkės. A variklių skyriuje – du vokiški MTU dyzeliniai varikliai, kurių bendra galia siekia 3600 kW. Čia taip pat yra ir du suomiški Vacon elektriniai varikliai, kurių bendra galia – 4300 kW. Ši jachta gali plaukti naudodama tik dyzelinius arba tik elektrinius variklius, bet gali naudoti ir visus juos kartu plaukdama hibridiniu režimu. Tokia jėgainė jachtą A paverčia draugiškesne aplinkai. Į priekį šį laivą stumia pora 5 menčių kintamo žingsnio sraigtų. Maksimalus A greitis – 21 mazgas (apie 39 km/val.) Plaukdama 16 mazgų greičiu jachta A be vėjo pagalbos gali nuplaukti 5320 jūrmylių – daugiau nei 9800 km.

Beje, jachta A dar turi ir keturis dyzelinius elektros generatorius, kurių bendra galia siekia 11200 kW. Tiek galios gali prireikti – prisiminkite, kad šis laivas turi net 8 pačių įvairiausių žaislų pripildytus denius, galingą eksterjero apšvietimą. A įgula gali siekti 54 žmones, jachtoje gali ilsėtis 20 žmonių – tai iš tikrųjų yra kruizinis laivas. Ir, aišku, šie generatoriai tiekia energiją ir minėtiems elektriniams varikliams.

Burinė jachta A stipriai skiriasi nuo kitų laivų. Tai – didžiausias burlaivis pasaulyje. (KarleHorn, Wikimedia(CC BY 3.0)

Net ir A korpusas yra ypatingas. Minėjome iš korpuso išnyrančius balkonus ir deginimosi aikšteles, bet tai – smulkmena. A kilyje yra lenktas 17,9 kvadratinių metrų 30 cm stortio stiklas, kuris leidžia stebėti koralus bei nuskendusius laivus. Likusi laivo korpuso dalis yra pagaminta iš plieno, bet yra dengta plastiku, kuris ir padėjo suformuoti tą ypatingai lygų paviršių. A deniai yra dengti tikmedžiu, kuris tapo pirmojo burinės jachtos A skandalo šaltiniu.

Jachta A ir trys skandalai

Tikmedžiu deniai dengiami nuo seno, nes ši egzotiška mediena yra labai atspari puvimui. Tačiau dar A jachtos statybų metu nevyriausybinė organizacija Environmental Investigation Agency sužinojo, kad šio laivo deniai dengiami nelegaliose Mianmaro plantacijose užaugintu tikmedžiu. DNR tyrimai tai patvirtino ir kilo nemažas skandalas dėl šios medienos kilmės.

Antrasis didelis skandalas kilo 2017 metų vasarį, kai jachta jos statytojų Nobiskrug prašymu buvo areštuota Gibraltare. Tuo metu A buvo visai jaunas laivas, savo statyklą palikęs vos prieš daugiau nei savaitę. Nobiskrug paprašė areštuoti jachtą todėl, kad naujasis laivo savininkas kompanijai buvo skolingas net 15,3 milijonus eurų. Tiesa, 9,8 milijonai jau buvo pakeliui, o susitarus dėl likusių 5,5 milijonų jachta buvo paleista.

Italijos Guardia di Finanza 2022-ųjų kovo 12 dieną areštavo burinę jachtą A. (Feliz, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

2022-ųjų kovo 12 dieną jachta A vėl buvo sulaikyta. Šįkart į nelaisvę A pateko Trieste, Italijoje. Ji sulaikyta dėl Europos Sąjungos sankcijų, dėl Rusijos invazijos į Ukrainą pritaikytų visai eilei Rusijos verslininkų ir įmonių. Andrejus Melničenko, A savininkas, pateko į sankcionuojamų turtuolių sąrašus, nes reguliariai lankėsi prezidento Vladimiro Putino rengiamuose oligarchų susitikimuose. Tiesa, Melničenko atstovai praneša, kad milijardierius nesutinka su sankcijomis (kokia staigmena!), o Forbes anksčiau teigė, kad jis nėra tikras oligarchas, nes savo turtus užsidirbo be „ryšių su Rusijos vyriausybe Boriso Jelcino ar Vladimiro Putino laikais“.

Burinė jachta A yra didžiausias tokio tipo laivas pasaulyje, pasižymintis unikaliu dizainu ir pažangiomis technologijomis. Tačiau kartais oligarchų laivams tenka plaukti ten, kur dar invazijos pradžioje ukrainiečiai siuntė Rusijos karo laivą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia