Stebėdami Formulės 1 lenktynes tikriausiai ne kartą pastebėjote, kad bolidai gale turi mirksinčias raudonas šviesas. Jų paskirtis daug kam nėra aiški, nes tai nėra stabdžių žibintai. Be to, tos šviesos pasirodo ir puikaus matomumo sąlygomis. Kam jos skirtos?

Formulės 1 lenktynės vyksta tik šviesoje. Nors kartais jos vyksta naktį, trasa yra ryškiai apšviečiama. Įprasti žibintai bolidams nėra reikalingi. Kai lyja ar trasa po lietaus vis dar yra šlapia, tie raudoni žibintai iš tikrųjų yra įjungiami dėl matomumo. Taisyklės nurodo, kad šlapiai dangai skirtas padangas dėvintis bolidas privalo turėti įjungtas raudonas šviesas. Pagrindinis raudonas žibintas yra centre po galiniu sparnu ir prasto matomumo sąlygomis atlieka tą pačią funkciją kaip ir lengvųjų automobilių galiniai priešrūkiniai žibintai. Tačiau raudonai F1 bolidai mirksi kiekvienose lenktynėse ir treniruotėse, net jei trasa yra sausa.

Įkraunamas Yuki Tsunoda Alfa Tauri bolidas. (Jen Ross, Wikimedia(CC BY 2.0)

Šiuolaikiniai F1 bolidai gale turi tris raudonus LED žibintus – vieną didesnį centre ir porą ant galinio sparno vertikalių. Pastarieji žibintai yra tokie ploni, kad neįjungtų jų net neįmanoma pamatyti. Akivaizdu, kad šis raudonų žibintų ansamblis yra svarbus – 2022-ųjų Saudo Arabijos Grand Prix vyko puikaus matomumo sąlygomis, tačiau čempionas Maxas Verstappenas vis tiek skundėsi, kad Charleso Leclerco žibintai neveikia. Kad ir kokių problemų galėjo turėti Leclercas, vėliau jo Ferrari raudoni žibintai mirksėjo kaip ir kitų.

Iki 2014-ųjų sezono raudonas žibintas F1 bolido uodegoje iš tikrųjų atlikdavo tik vieną funkciją – gerindavo mašinų matomumą stipraus lietaus atveju. Tačiau 2014-ųjų Formulės 1 sezonas buvo ypatingas tuo, kad buvo pereita į hibridinių variklių erą. Vidaus degimo varikliai neteko poros cilindrų (susitraukė iki V6), bet gavo pajėgią elektros sistemą, kuri suteikia papildomos galios ir gerina automobilių efektyvumą. Nuo to laiko kiekvienas F1 automobilis dabar turi nemažą bateriją, kurią kartais reikia įkrauti. Ir būtent tada, kai ta baterija yra įkraunama, bolido gale turi mirksėti raudonos šviesos.

2014-ųjų Japonijos Grand Prix. Raudonas žibintas padeda pamatyti Marussia bolidą. (Takayuki Suzuki, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Iš pradžių F1 bolidai turėjo tą vieną raudoną stačiakampį žibintą, tačiau 2019-aisiais jis papildytas dar dviem šviesomis, sumontuotomis vertikaliose galinio sparno atramose. Toks mirksintis raudonų LED trikampis išlieka gerai matomas nepriklausomai nuo atstumo tarp automobilių. Šias šviesas tiekia FIA patvirtinti gamintojai, jų pozicija ir veikimas yra griežtai reglamentuoti.

Mirksinčios šviesos perspėja iš paskos važiuojančius varžovus, kad bolidas bus lėtesnis nei galima tikėtis, nes dalis variklio energijos bus skiriama baterijai įkrauti. Baterijų įkrovimo laikas ir vieta trasoje yra gerai apgalvoti, bet vis tiek geriau apie tai parspėti sekančius lenktynininkus.

Techninio aptarnavimo juosta yra gera vieta baterijai įkrauti. (Jen Ross, Wikimedia(CC BY 2.0)

Aišku, tai nėra stabdžių žibintai – jų F1 bolidai (kaip, beje, ir ABS) neturi. Lenktynininkai dažnai važiuoja labai arti vienas kito, nes pasitiki savo kolegų profesionalumu ir žino, ko iš jų galima tikėtis. Ženkliai lėtesnis bolidas gali tapti saugumo problema, todėl bateriją įkraunantis bolidas žymimas tais mirksinčiais raudonais žibintais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia