Filmo herojus bėga nuo jį persekiojančių blogiečių. Vos gaudydamas kvapą jis išdaužia atsitiktinio automobilio stiklą ir įšoka į vidų. Laiko nėra, raktelių spynelėje – irgi. Tačiau gudrusis protagonistas vienu rankos mostu nuplėšia plastikinės apdailos gabalą po vairu ir pirštais sujungia porą laidų. Užriaumojęs automobilio variklis leidžia herojui pasprukti.

Automobilių vagystės niekur nedingo, bet strategijos keičiasi. (Túrelio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0 de)

Aišku, realybė dažnai yra kitokia nei filmai, bet šis motyvas jums tikriausiai yra matytas ne kartą. Be to, pati laidų sujungimo procedūra atrodo labai paprasta, todėl lengva įsivaizduoti, kaip dažnai tuo pasinaudotų vagys. Bet ar tai nėra tik filmų kūrėjų išsigalvojimai? Ir kaip šis automobilio užvedimo metodas apskritai veiktų? Tiesa, turime nuvilti – jokių instrukcijų šiame straipsnyje, žinoma, nerasite.

Ar įmanoma užvesti automobilį tiesiog sujungiant laidus?

Automobilio variklio užvedimas yra elektromechaninis procesas. Šiais laikais automobiliai turi galybę apsaugų, o ir paties raktelio veikimo principas yra pasikeitęs. Todėl šiam kartui apsimeskime, kad turime senamadiškai rakteliu užvedamą automobilį.

Supaprastintai automobilio užvedimo procesą galima apibūdinti taip:

  • Pasukant raktelį įjungiamas degimas – aktyvuojama automobilio elektros sistema;
  • Tolesniu raktelio pasukimu duodamas signalas aktyvuoti starterį, degalų siurblį ir degimo žvakes, jei automobilis jas turi;
  • Starteris – elektros variklis, skirtas vidaus degimo varikliui užvesti – susijungia su smagračiu ir ima sukti alkūninį veleną;
  • Stūmokliai ima judėti cilindruose, į degimo kameras tiekiamas degalų mišinys yra suslegiamas ir uždegamas degimo žvakių kibirkštimis;
  • Vidaus degimo variklis ima dirbti sava eiga.

Pasikartosime – tai yra supaprastintas paaiškinimas. Esmė ta, kad pirmoji proceso dalis vykdoma naudojant elektros sistemą ir baterijoje saugomą energiją. Taigi, filmuose matomas laidų sujungimas turėtų apeiti vieną šio proceso dalį – raktelio pasukimą spynelėje.

Automobilio degimo spynelė yra savotiškas jungiklis. Ją pasukus, įsijungia degimas ir sistemai duodamas signalas pradėti užvedimo seką. Taigi, šiame straipsnyje keliamas klausimas iš esmės yra ar įmanoma aktyvuoti šio jungiklio funkcijas nepasukus spynelės. Ar galite įjungti šviesą kambaryje nenuspaudę jungiklio?

Atsakymas – taip! Filmų kūrėjai to neišsigalvojo. Kaip galite išardyti šviesos jungiklį ir sujungę porą laidų priversti lemputę šviesti, taip įmanoma sujungti kelis laidus ir aktyvuoti užvedimo seką. Tiesa, tik senuose, prastai nuo vagystės apsaugotuose automobiliuose.

Kaip tai veikia?

Kaip minėjau aukšiau, instrukcijų čia tikrai nerasite. Be to, ir aprašyti jas būtų sunku, nes nemažai priklauso nuo automobilio modelio, skirtingų gamintojų užvedimo sistemų ir taip toliau. Tačiau pačiais paprasčiausiais žodžiais užvedimą laidais galima pavadinti tiesiog elektros grandinės uždarymu. Kaip sulaužę šviesos jungtuką galėtumėte sujungti laidus ir įjungti šviesą, taip labai senuose automobiliuose buvo įmanoma sujungti laidus ir uždaryti elektros grandinę, kurią įprastai uždaro pasukama spynelė.

Tai įmanoma tik labai senuose automobiliuose, turinčiuose labai primityvias uždegimo sistemas. Net ir aštuntajame praeito amžiaus dešimtmetyje taip nebūtumėte užvedę kiekvieno gatvėje stovinčio automobilio. Vagys turėjo žinoti, kurie automobilių modeliai yra pažeidžiamesni, kuriuos laidus sujungti, ar reikia ką nors daryti su spynele (dažnai ją vis tiek tekdavo laužyti arba į ją ką nors įgrūsti) ir daug kitų dalykų. Be to, tai, ką žino filmų kūrėjai, žinojo ir automobilių gamintojai, kurie jautrių laidų neslėpdavo po plonu lengvai nuplešiamu plastiku.

Seni pikapai dažnai buvo ne taip gerai apsaugoti nuo vagysčių. (IFCAR, Wikimedia)

Kai kuriems automobiliams reikėdavo papildomo darbo. Pavyzdžiui, kartais laidais buvo įmanoma įjungti degimą, bet automobilį vagims tekdavo užvesti stumiant. Kitų automobilių užvedimui prireikdavo ne tik sujungtų laidų, bet ir kokios šaukšto rankenos spynelėje.

Bet, aišku, kai kurios mašinos visada buvo lengviau pavagiamos nei kitos. Pavyzdžiui, labai seni amerikiečių pamėgti pikapai dažnai turėjo primityvią apdailą ir ilgaamžes, atsparias, bet pažeidžiamas užvedimo sistemas. Kai kuriuos automobilius – ypač naudojančius karbiuratorius ir turinčius tik vieną uždegimo ritę – laidais galima užvesti pasiekus variklio skyrių. Tokiu būdu taip pat lengviau vogti motociklus ir motorolerius, bet ir jie dažnai turi papildomų apsaugos priemonių.

Nors užvedimas laidais reikalauja įgūdžių, tai tikrai įmanoma ir tokių įgūdžių turinčių vagių tikrai buvo. 

Kodėl dabar tokios vagystės yra retos?

Daug brangesnių automobilių ir seniau turėjo papildomas apsaugos sistemas, tačiau jos labiau paplito paskutiniame praeito amžiaus dešimtmetyje. Pavyzdžiui, imobilaizeris yra elektroninis automobilio apsaugos prietaisas, kuris neleidžia užvesti automobilio, jei jame nėra aptinkamas transponderis (nedidelis siųstuvas, dažnai montuojamas raktelio korpuse). Štai Vokietijoje imobilaizeriai visuose naujuose automobiliuose privalomi nuo 1998 metų.

SAAB raktelis užvedimo spynelėje. (Pava, Wikimedia)

Imobilaizeriai iš tikrųjų veikia. Skaičiuojama, kad vien jie automobilių vagysčių skaičių sumažino 40 %. Be to, šiuolaikiniai automobiliai turi ir daugiau apsaugos priemonių, kurios tokius vagystės būdus pavertė beveik neįmanomais ar bent jau per daug sudėtingais.

Pats raktelis dabar yra nykstantis daiktas. Jį pakeitė elektroninės sistemos, nes pati spynelė buvo savotiška silpnoji vieta. Daugelis naujų automobilių dabar užvedami mygtukais ir laidų susukimą pirštais vagių arsenale pakeitė pakankamai sudėtingi prietaisai. Vagysčių visada bus – juk net ir didžiųjų lėktuvų vagysčių pasitaiko – bet metodai evoliucionuoja kartu su apsaugos technologijomis.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia