Titaniko tragedija be jokios abejonės yra garsiausia laivo avarija istorijoje, tačiau pagal aukų skaičių ji tikrai nebuvo didžiausia. Ši liūdna etiketė priklauso kur kas vėliau įvykusiai kelto MV Doña Paz ir tanklaivio MT Vector avarijai. Ir iki šiol sunku suprasti aplaidumą, kuris nulėmė šią milžinišką laivybos avariją.

MV Doña Paz ir MT Vector susidūrė ir nuskendo liepsnose Filipinuose 1987 metų gruodžio 20 dieną. Ši siaubinga avarija nusinešė 4386 žmonių gyvybes. Na, tikriausiai, nes tikrasis skaičius taip niekada ir nebuvo sužinotas. Titaniko nelaimės aukų skaičius irgi nėra žinomas, bet tikriausiai yra apie 1500.

Laivai

MV Doña Paz – keleivinis 93,1 metro ilgio keltas – buvo pastatytas 1963 metais Japonijoje. Ten jis iki 1975 metų dirbo nešiodamas Himeyuri Maru vardą, o tada buvo parduotas Filipinų bendrovei Sulpicio Lines. Maniloje užregistruotas laivas gavo naują Don Sulpicio vardą, bet jau 1981 metais buvo perkrikštytas į Doña Paz.

MV Doña Paz dirbo sėkmingai, nors ir nebuvo labai atidžiai prižiūrimas. Tai buvo darbinis arkliukas, skirtas pigioms kelionėms tarp Filipinų salų, o ne elegantiškai gražus laivas. 1979 metais šis keltas buvo apgadintas gaisre, bet po remonto dirbo toliau. Oficialiai Doña Paz galėjo gabenti 1424-1518 keleivius, kuriuos aptarnavo iki 66 žmonių įgula.

MV Doña Paz apie 1984 metus. 1963 metais į vandenį nuleistas keltas nuskendo 1987-aisiais. (lindsaybridge, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

MT Vector buvo 1980 metais pastatytas tanklaivis. Tiesa, visai nedidelis – jo ilgis siekė 51,7 metrus. Tarp skirtingų Filipinų salų jis plukdė naftą ir jos produktus, dažniausiai benziną. Laive dirbo 13 žmonių įgula.

Tragiška avarija

Ankstyvą 1987-ųjų gruodžio 20-osios rytą Doña Paz pajudėjo iš Taklobano link Manilos. Tai – maždaug 750 km kelionė, turėjusi trukti iki kitos dienos 4 valandos ryto. Didžiąją kelionės dalį keltas įveikė be didesnių nesklandumų. Tiesa, jis buvo stipriai perpildytas – atėjus nakčiai žmonės koridoriuose miegojo ant grindų. Bet didesnių baimių tai niekam nekėlė, nes laivų perpildymas, paaukojant keleivių patogumą (kaip vėliau paaiškėjo, ir saugumą) Filipinuose nebuvo neįprastas. Tačiau prieš 11 valandą nakties Tablaso sąsiauryje MV Doña Paz susidūrė su tanklaiviu MT Vector, kuris gabeno daugiau nei tūkstantį tonų benzino ir kitų naftos produktų.

Smūgis buvo stiprus. Iš karto naktinį Filipinų dangų nušvietė sprogimas ir įsiplieskęs gaisras. Žmonės iš kelto gelbėjosi šokdami į vandenį, kuris dėl išsiliejusio tanklaivio krovinio liepsnojo kaip pigiame siaubo filme. Gelbėjimosi liemenių laive nebuvo arba jos buvo užrakintos, todėl kai kurie žmonės griebė lagaminus, o kiti į degantį vandenį šoko vos pakilę iš miego.

Po poros valandų Doña Paz amžiams pranyko vandenyje. Dar po dviejų valandų žemyn pasuko ir Vector.  Abu laivai dabar guli maždaug 545 metrų gylyje – jie buvo surasti ir apžiūrėti 2019 metais. 

MS Don Claudio įgula matė sprogimą ir maždaug per valandą priplaukė gelbėti išgyvenusiųjų. Numestais tinklais pavyko ištraukti 26 žmones – kaip tada skaičiuota, Don Claudio išgelbėjo 24 Doña Paz keleivius ir 2 Vector įgulos narius. Vėliau paaiškėjo, kad išsigelbėjo 25 kelto keleiviai. O kiek žuvo? Kas dabar pasakys.

Neįtikėtinas aplaidumas ir nežinomas tikrasis aukų skaičius

Net sunku įsivaizduoti, kad žmonės gali būti tokie neatsargūs. Tačiau MV Doña Paz ir MT Vector katastrofa tapo žmonių aplaidumo istorija.

Prieš pat susidūrimą MV Doña Paz tiltelyje buvo tik vienas jūreivis ir tas pats dar tik mokėsi jūreivystės. Kur buvo kiti? Išgyvenę keleiviai prisimena, kad nemaža įgulos dalis gėrė alų ir žiūrėjo televizorių. Pats kapitonas savo kajutėje žiūrėjo filmą. Įvykus avarijai įgulos nariai bėgiojo po laivą visiškai pasimetę – niekas nė nebandė atrakinti gelbėjimosi liemenių ar organizuoti keleivių srautų.

MV Doña Paz laive greičiausiai nebuvo radijo. Apie nelaimę nepranešė ir Vector įgula. Net ir į pagalbą po valandos atskubėjęs MS Don Claudio negalėjo pranešti gelbėjimo tarnyboms. Rezultatas – gelbėjimo tarnybos apie avariją sužinojo tik po 8 valandų ir ne iš karto pradėjo paieškų operaciją.

Ir tai dar ne viskas. Pagal Sulpicio Lines duomenis, Doña Paz galėjo gabenti 1424 keleivius. Netrukus po avarijos paskelbta, kad oficialiai užregistruoti net 1493 keleiviai. Tačiau išgyvenusiųjų liudijimai rodė, kad laivas buvo stipriai perpildytas. Iš vandens ištrauktas 21 kūnas ir tik vienas iš šių žmonių buvo keleivių sąraše. Tik 5 iš 24 išgyvenusių keleivių buvo tame sąraše. Papildomi bilietai buvo parduodami tiesiai laive, o dėl artėjančių Kalėdų laivas buvo neįtikėtinai perpildytas. Per kelerius metus prie aukų sąrašo buvo vis pridedami be žinios dingę žmonės, kurie, pasak jų artimųjų, turėjo būti laive. Galiausiai oficialiai paskelbta, kad MV Doña Paz laive žuvo 4375 žmonės (58 iš jų buvo įgulos nariai). Taip pat žuvo ir 11 MT Vector įgulos narių. Taigi, ši tragedija nusinešė 4386 gyvybes – bent jau apytiksliai tiek, nes tikslus skaičius iki šiol nėra žinomas.

Bet ne perpildytas keltas Doña Paz ir ne besiilsinti jo įgula sukėlė susidūrimą. MT Vector tanklaivio įgula buvo nekvalifikuota, laivui trūko dokumentų. Be to, tanklaivis, kaip vėliau pripažino teismas, buvo techniškai netvarkingas – vien jo vairui pasukti reikėjo dviejų žmonių.

Reikia viltis, kad tokios nelaimės kažko išmoko. Ir pagrindinė pamoka yra ta, kad žmogaus aplaidumas gali būti mirtinas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia