Prancūzų markė Matra labiausiai garsėjo savo lengvais sportiniais automobiliais, kurie pasižymėjo išskirtine išvaizda ir įdomiai keistais sprendimais. Tačiau pats populiariausias Matra modelis buvo Rancho – laisvalaikiui ir kelionėms skirtas automobilis, įkvėptas Range Rover sėkmės. Tik kaip jis virto Renault Espace, jei Matra bendradarbiavo su Peugeot?

Talbot matra Rancho atrodo kaip tikras visureigis, ką pastebėsite ir iš išorėje sumontuoto atsarginio rato bei gervės bamperyje, bet tapo vieno svarbiausių europietiškų vienatūrių pirmtaku. (Charles01, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Matra kompanija, įkurta 1945 metais, gamino ne tik automobilius, bet ir aeronautikos technologijas, ginklus, dviračius. Skirtingos Matra atšakos netgi buvo įsiliejusios į pramogų verslą bei žiniasklaidą. Bet mums kur kas įdomesni automobiliai.

Pavyzdžiui, René Bonneto sukurtas Matra Djet, gamintas nuo 1962 metų, yra pirmasis keliams skirtas serijinės gamybos automobilis su varikliu viduryje. Taip, būtent Djet, o ne koks De Tomaso ar Lamborghini kūrinys, tapo šios superautomobilių konfigūracijos pradininku. 1967 metais Djet pakeitęs Matra 530 buvo galingesnis, rafinuotesnis ir patogesnis, bet ne toks populiarus kaip vėliau pasirodę Bagheera ir Murena modeliai. Pastarieji du automobiliai turėjo įdomią savybę – vienoje eilėje buvo trys sėdynės. Tai sportiškiems Bagheera ir Murena suteikė papildomo praktiškumo, kuris įprastai tokiuose automobiliuose nebuvo sutinkamas.

Rancho turi labai didelius langus ir pasižymi neįtikėtinai geru matomumu. (Guillaume Vachey, Wikimedia)

1977 metais Matra pradėjo Rancho gamybą. Tai – 4,3 metrų ilgio automobilis su 1,4 l keturių cilindrų varikliu, sukančiu priekinius ratus. Techniškai Rancho yra dviduris (jei jums taip patinka – triduris) universalas, tačiau savo aukšta važiuokle ir unikaliu dizainu šis automobilis labai primena tikrą visureigį. Iš tikrųjų, sverdamas vos 1,1 t jis gali įveikti nemenkus bekelės iššūkius.

Matra Simca Rancho. Kaip matote ir kintančio pavadinimo (Matra, Talbot Matra ir Matra Simca), gamintojas ne kartą keitė savininkus. (jean melis, Wikimedia(CC BY 3.0)

Matra Rancho dizainą sukūrė graikas Antonis Volanis. Jo įkvėpimo šaltiniu tapo tuo metu labai populiarus Range Rover visureigis. Britiškas automobilis iš tikrųjų bekelėje buvo sunkiai pavejamas, bet kartu buvo ir pakankamai brangus. Rancho idėja – pigesnis, bet stilingas ir praktiškas nuotykių ir aktyvaus laisvalaikio automobilis.

Rancho pagrindu tapo Simca 1100 pikapas, iš kurio Matra pasiskolino važiuoklę, prietaisų skydelį ir priekines sėdynes. Nežinantis žmogus lengvai galėjo pagalvoti, kad Rancho yra tikras bekelės visureigis. Jis turi aukštą važiuoklę, bamperių apsaugas, papildomą platformą kroviniui ant kabinos stogo. Net ir jo stiklo pluošto ir poliesterio kėbulas atrodo masyvus ir tvirtas.

Matra Rancho yra labai prancūziškas ir savotiškai gražus automobilis. (jean melis, Wikimedia(CC BY 3.0)

Už papildomą kainą Matra siūlė bamperyje sumontuoti elektrinę gervę ir ant stogo užkelti atsarginį ratą – va tada Rancho atrodė kaip susiruošęs į dykumų safarį. Pirkėjai galėjo rinktis tik dvi sėdynes, jei ketino naudoti Rancho kaip krovininį furgoną. Bet norintys rinkosi penkių ar net šešių sėdynių konfigūraciją. Turėdamas 3 sėdynių eiles Rancho techniškai tapo vienu iš ankstyvųjų Europos minivenų.

Trečioji Rancho sėdynių eilė buvo pasukta priešinga kryptimi ir dalinosi galvos atramomis su vidurinės eilės sėdynėmis. (Kierant, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Bet Matra Rancho dabar tokiu nėra laikomas. Europietiškų minivenų pradininku tikriausiai reikėtų laikyti Renault Espace. Ir, kaip jau supratote iš šio straipsnio pavadinimo, šie modeliai yra labai giminingi.

Ankstyvieji Rancho buvo žymimi kaip Matra-Simca Rancho, nes tuo metu Matra dirbo su Simca – Chrysler priklausančia kompanija. Dar aštunto dešimtmečio pradžioje britų dizaineris Fergusas Pollockas, kuris dirbo Chrysler UK, ėmė kurti miniveną. Šį darbą perėmė Matra dizaineris Volanis, kuris naujo automobilio dizaine siekė panaudoti Rancho pamokas. Tai turėjo būti naujas Simca (ar Matra-Simca) modelis, todėl pirmieji prototipai naudojo daug Simca 1307 detalių. Tačiau tada 1978 metais Chrysler pardavė Simca kompaniją PSA grupei (Peugeot), kuri ją pervadino Talbot. Taip atsirado ir naujas žymėjimas – Talbot Matra Rancho.

Rancho buvo sukurtas nuotykiams ir kelionėms. (jean melis, Wikimedia (CC BY 3.0)

Dizaineris Volanis nupiešė kelis eskizus, pavadintus dessin orange – oranžinis piešinys. Tai buvo stiklo pluošto kėbulą turinčio vienatūrio koncepcija, kuri netrukus gulėjo ant Peugeot vadovų stalo.

Peugeot pavartė inovatyvią idėją, bet ji garsaus prancūzų automobilių gamintojo neįtikino. Simca, tuo metu jau vadinta Talbot, iš esmės buvo griuvėsių krūva ir finansinis košmaras. Stiklo pluoštas, iš kurio ketinta gaminti miniveno kėbulą, yra santykinai pigus, bet tik su sąlyga, kad automobiliai nėra gaminami masiškai. Norint gaminti tokius automobilius dideliais kiekiais, tektų daug investuoti į gamybą. Bet Peugeot nemanė, kad dessin orange bus labai populiarus, todėl dizainas atiduotas Matra.

Matra P18 prototipas – ši idėja Matra savininko Peugeot tiesiog nesudomino, nors vėliau pasirodė labai sėkminga. (Thesupermat, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Matra daug investavo į naujo vienatūrio kūrimą, todėl norėjo, kad jis pasiektų gamybą. Kompanija tikrai tikėjo, kad sukūrė šį tą verto dėmesio. Todėl nunešė dessin orange kitiems prancūzams – Renault priėmė šį automobilį išskėstomis rankomis ir galiausiai pavertė jį Renault Espace. Na, o apie Espace tikrai esate girdėję – šis stiklo pluošto automobilis, gaminamas nuo 1984 metų, tapo vienu inovatyviausių automobilių dizainų 20 amžiaus pabaigoje.

Pirmos kartos Renault Espace – vienas iš pirmųjų europietiškų vienatūrių ir vienas iš didžiausią įtaką padariusių 20 amžiaus pabaigos automobilių. (Rudolf Stricker, Wikimedia)

Jums atrodo, kad panašią istoriją jau esate kažkur girdėję? Gali būti – Nodum.lt jau rašė apie tai, kaip koncepcinio Volvo Tundra dizainas, sukurtas Marcello Gandini, tapo Citroën BX.

Na, o Matra Rancho iki šiol džiugina automobilių entuziastus. Šis automobilis buvo gaminamas iki 1984 metų – būtent tada prasidėjo Renault Espace gamyba. iš viso pagaminta beveik 57,8 tūkstančiai Rancho automobilių. Ir tai buvo paskutinis Matra markės modelis. Matra dar padėjo Renault gaminti Espace ir net keistuolį Avantime, bet 2003 metais bendrovė buvo išformuota.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia