Laivai-muziejai visada yra labai įdomūs. Laivai yra statomi, o ne gaminami, todėl yra unikalūs, turi daug įdomių detalių. Švedų eskadrinis minininkas Småland buvo gausiai ginkluotas karinis laivas, o dabar tai – muziejus, kuriame netgi rengiami vaikų gimtadieniai.

Ar žinote, kad pirmasis lėktuvnešis istorijoje yra ir ilgiausias kada nors pastatytas karinis laivas? O kodėl sakome, kad laivai yra statomi, o ne gaminami?

Småland – tai švediškas Halland klasės eskadrinis minininkas. Į vandenį jis nuleistas Šaltojo karo pradžioje – 1952 metais. Prireikė dar kelių metų, kol jis buvo paruoštas tarnybai, bet 1956 metais Småland jau oficialiai buvo įtrauktas į Švedijos karinį jūrų laivyną. Įdomu, kad švedai norėjo keturių tokių laivų, bet galiausiai pasistatė tik du – Halland ir Småland. Dar du labai panašūs laivai – 7 de Agosto ir 20 de Julio – buvo pastatyti Kolumbijai.

Småland slaptame laivų tunelyje 1968 metais. (Marcusroos, Wikimedia)

Småland tarnyba praėjo gana ramiai. Jis nesudayvavo jokiame kare, nors buvo gausiai ginkluotas, galingas ir pajėgus karo laivas. 1979 metais aktyvi Småland tarnyba baigėsi. Oficialiai šis laivas buvo išbrauktas iš Švedijos laivyno 1984 metais. 1987-aisiais jis buvo perduotas Maritiman laivų muziejui Geteborge, kur iki šiol priima lankytojus.

Småland – didžiausias Geteborgo laivų muziejaus eksponatas ir jame lengvai praleisite valandą ar net daugiau. Galima laiptais užkopti iki viršutinės jo dalies, o tada po truputį leistis iki pat 120 mm amunicijos saugyklos ir variklių skyrių.

Svarbu! Šiame straipsnyje nepamatysite visų įdomiausių Småland detalių. Toli gražu ir taip yra specialiai. Nepradėkite su „juk neparodei to“ ir „kodėl nepapasakojai apie aną“ – šis straipsnis yra skirtas sudominti, o ne pakeisti gyvą apsilankymą laive Småland. Šis laivas yra daug įdomesnis nei bet koks straipsnis apie jį.

Småland laivas-muziejus Geteborge. Šalia – povandeninis laivas Nordkaparen.

Pradėkime nuo to, kad Småland yra 121,6 metrų ilgio eskadrinis minininkas, kurio įgulą sudarė 272 vyrai. Karo atveju, įgula būtų išplėsta keliomis dešimtimis papildomų jūreivių, kurie padėtų tvarkytis su amunicija ir kitomis atsargomis. Įdomu, kad ankstesni panašaus dydžio eskadriniai minininkai turėjo aliumininius antstatus, o Småland yra visiškai plieninis, nes šis metalas geriau atlaiko liepsnas.

Aišku, įdomiausia karo laivo dalis yra ginklai. Småland turi du bokštelius su dviem 120 mm Bofors pabūklais kiekviename. Šis automatinis ginklas galėjo pleškinti ir paviršinius taikinius (pavyzdžiui, kitus laivus ar objektus sausumoje), ir lėktuvus.

Bofors 120 mm pabūklai.
Dar vienas 120 mm bokštelis Småland gale. Pirmame plane – aikštelė sraigtasparniui.

120 mm amuniciją šiems pabūklams galima apžiūrėti giliai laivo triume. Ginklus šie sviediniai pasiekdavo uždara vertikalaus konvejerio sistema.

120 mm sviediniai giliai Småland triume.

Småland turi ir vieną bokštelį su dviem Bofors 57 mm ginklais ir net 6 bokštelius su Bofors 40 mm automatinėmis priešlėktuvinėmis patrankomis.

Bofors 57 mm pabūklai.
Viena iš automatinių 40 mm patrankų Småland laive. Pagrindinė jos užduotis – oro gynyba, bet ji su malonumu apšaudytų ir perdėtai drąsų katerį.
Atsarginiai 40 mm vamzdžiai. Automatinės patrankos greitai sudėvi savo vamzdžius.

Bet šaunamieji ginklai sudaro tik dalį šio laivo kovinių pajėgumų. Småland priekyje – net aštuoni 375 mm raketų paleidimo vamzdžiai.

Bofors 345 mm priešlaivinių raketų paleidimo vamzdžiai. Šalia matoma ir raketa.

Småland taip pat turi aštuonias 533 mm torpedas, skirtas kovai su povandeniniais laivais. Bet jei ir tai neišgąsdintų Småland taikiklyje atsidūrusių priešų, laivas gali paleisti ir priešlaivinę sparnuotąją raketą Saab Robot 08. Ši raketa su 250 kg kovine galvute gali įveikti apie 70 km.

Torped 61 – 533 mm torpeda ant Småland denio. Fone matomas vienas viena iš šešių automatinių 40 mm patrankų.
Saab Robot 08 sparnuotoji priešlaivinė raketa.
Dar viena Saab Robot 08 raketa viduje.

Dar lauke galime pažiūrėti į ypatingą kėdę – kapitono vietą.

Kapitono kėdė lauke.

Žinoma, daugiau laiko Småland kapitonas praleisdavo viduje, kapitono tiltelyje ir savo kabinete. Bet iš čia jis galėjo stebėti manevrus – šaudymo pratybas, įplaukimą į kokį nors ypatingą uostą. Po truputį keliaukime į vidų.

Kapitono tiltelyje. Kėdė lauke naudojama tik įvairių ceremonijų metu ar kapitonui stebint kokias nors pratybas ar manevrus.
Komandų telegrafas. Šiuo prietaisu nurodymai iš kapitono tiltelio perduodami į variklių skyrių. Panašius komunikacijos prietaisus laivai naudoja labai ilgai – kažką panašaus būtumėte radę ir Titanike.
Navigacijos ir operacijų valdymo centras. Centre – radaro arba sonaro ekranas.

Pastebėsite, kad manekenai, vaizduojantys navigacija ir operacijų valdymu užsiimančius jūreivius, yra aprengti keistomis uniformomis. Tai – nuo liepsnos saugantis speciali apranga, šiek tiek panaši į lenktynininkų uniformas. Ji apsivelkama tik tada, kai yra pavojus, kad laivas bus atakuotas ir gali kilti gaisras. Småland, aišku, yra senas karo laivas, bet panašios liepsnai atsparios uniformos naudojamos ir šiais laikais.

Småland kapitono miegamasis. Kuklus, bet Småland nėra didelis laivas.

Kapitono miegamasis atrodo gana kuklus, bet Småland nėra toks didelis laivas. Be to, kapitonas turi daugiau erdvės – papildomą asmeninį kabinetą, kambarį susitikimams.

Småland kapitono svetainė.
Kapitono kabinetas.

Småland bocmano apartamentai yra gana dideli, turi didelę svetainę, kurioje dažnai susitikdavo visi aukščiausio rango įgulos nariai. Čia jie ir pietaudavo. Bocmanas yra vienas svarbiausių žmonių laive. Jis rūpinasi laivo sistemomis – juokaudami galime jį pavadinti ūkvedžiu. Jei kas nors laive neveikia, tai yra bocmano, o ne kapitono rūpestis. Dabar Småland bocmano apartamentuose kartais vyksta renginiai. Vaikų šventėms galima užsisakyti ir vieną iš kelių įgulos kajučių.

Bocmano svetainė. Čia susitikdavo aukščiausio rango įgulos nariai.
Virtuvė Småland laive.

O čia – parduotuvė. Ji dirbo tik porą valandų per dieną. Čia jūreiviai galėjo įsigyti cigarečių, saldumynų, švediškų šokolado ir vaflių užkandžių Kex, kartais – ir ledų. Cigaretės ir mėtiniai saldainiai, greičiausiai, buvo populiariausia prekė.

Cigarečių, mėtinių saldainių, Kex ar šokolado? Småland parduotuvė.

Småland, kaip ir kiti karo laivai, patruliuodavo ir gana toli nuo uostų, todėl medicininiam personalui ir įrangai skirtas didelis dėmesys.

Gydytojo kambarys. Småland buvo galima atlikti ir nesudėtingas chirurgines procedūras. Rimčiau sužeisti ar sunegalavę jūreiviai būtų buvę evakuoti sraigtasparniu.
Susitikimų kambarys.
Vienas iš sistemų valdymo pultų Småland.
Amunicijos dirbtuvės. Småland buvo ir elektros sistemų, ir mechaninės dirbtuvės.

Småland dabar yra laivas-muziejus ir niekur neplaukia. Bet stačiais laipteliais galima nusileisti į variklių skyrių. Atrodo, kad ne visas jis yra prieinamas lankytojams – tikriausiai baiminamasi, kad koks turistas išsisuks koją arba stipriai susitrenks galvą.

Småland variklių skyriuje.

Småland turi du dujų turbinos variklius ir du sraigtus. Bendra laivo galia – 43000 kW. Jis galėjo pasiekti 34 mazgų / 69 km/val. greitį.

Plaukdamas pastoviu 65 km/val. greičiu Småland be degallų papildymo galėjo įveikti 824 km.
Viena iš kelių sistemų valdymo patalpų Småland.

Eskadrinis minininkas Småland turi daug įdomių detalių ir lankydami jį galite nemažai sužinoti apie 20 amžiaus vidurio laivybą. Matysite sistemas, kurios naudojamos laivo navigacijai ir ginklų valdymui, pačias ginklų sistemas ir daug įdomių gyvenimo laive buities detalių. Geteborgas iš Lietuvos yra lengvai pasiekiamas, o užsukę į Maritiman muziejų aplankysite ne tik Småland, bet ir kelis kitus laivus. Småland lankomas įsigijus Maritiman muziejaus bilietą – atskirai bilietų vien šiam laivui nėra.

Maritiman laivų muziejus Geteborge

Adresas – Packhusplatsen 12, 411 13 Geteborgas, Švedija.

Internete Maritiman.se/en

Darbo laikas – priklauso nuo sezono, gruodį ir didžiąją lapkričio dalį nedirba.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia