Pirelli yra vienintelis padangų tiekėjas Formulėje 1. Tačiau taip buvo ne visada – amžiaus pradžioje F1 bolidai audavosi ir Bridgestone ar Michelin padangas. Kadaise vienu metu Formulėje 1 dalyvavo net 5 ar 6 padangų gamintojai. Tai kodėl nuo 2011-ųjų visas F1 bolidų naudojamas padangas gamina tik Pirelli?
Padangos yra labai ryški Formulės 1 detalė. Geriau padangas tausojantis bolidas lenktynėse turės pranašumą, o ir komandų strategijos dažniausiai sukasi apie padangų pasirinkimą. Ar žinojote, kad kurį laiką slikai Formulėje 1 buvo uždrausti? O ar pastebėjote, kad po lenktynių bolidai kartais trasoje renka gumą?
Vieninteliu Formulės 1 padangų tiekėju Pirelli tapo 2011 metais. Joks kitas padangų gamintojas negali tiekti padangų Formulės 1 komandoms, net jei sugalvotų kokią nors ypatingą inovaciją. Pirelli padangos, beje, buvo naudojamos ir pačioje F1 istorijos pradžioje 1950 metais, nors prieš 2011-ųjų kontraktą šio gamintojo padangos Formulėje 1 nebuvo nuo 1991-ųjų sezono.
Istorinių F1 padangų gamintojų sąrašas yra pakankamai ilgas – Pirelli, Avon, Bridgestone, Continental, Dunlop, Englebert, Firestone, Goodyear bei Michelin yra gaminę padangas F1 bolidams. Daugiausia padangų gamintojų viename sezone dalyvavo 1954 ir 1958 metais – tada bolidai dėvėjo vieno iš 6 gamintojų padangas. Nuo 1985-ųjų viename sezone buvo naudojamos tik 1-2 gamintojų padangos.
Vieninteliais padangų tiekėjais F1 yra buvusios kelios kompanijos – Dunlop (1961-1963 m.), Goodyear (1987-1988 ir 1992-1996 m.), Bridgestone (1999-2000 ir 2007-2010 m.) ir Pirelli (2011-). Tai ne visada buvo išskirtiniai susitarimai. Štai Bridgestone vieninteliu padangų tiekėju 2007 metais tapo ne dėl kažkokio išskirtinių teisių susitarimo, o dėl to, kad Michelin pasitraukė iš F1.
Nors F1 padangų gamintojams siūlo neblogą marketingo galimybę, čia yra ir nemažai rizikos. 2005-ųjų Jungtinių Valstijų Grand Prix tapo labai neigiama reklama Michelin. Dar per laisvąsias treniruotes paaiškėjo, kad Michelin padangos yra nesaugios. Po derybų ir įvairių sprendimų paieškų, prie starto linijos tada stojo tik 6 bolidai, naudoję Bridgestone padangas. Visos Michelin padangas naudojusios komandos nuobodžias lenktynes stebėjo labai nusivylusios. Jas, beje, laimėjo Michaelis Schumacheris su Ferrari – tai buvo vienintelė Bridgestone padangas naudojančio bolido pergalė visame sezone. 2007 metais Michelin pasitraukė iš F1 ir Bridgestone antrą kartą tapo vieninteliu F1 padangų tiekėju.
Kodėl F1 turi tik vieną padangų tiekėją?
2010 metais Bridgestone paskelbė, kad neatnaujins kontrakto su Formule 1. Tuomet norą tiekti padangas F1 komandoms pareiškė Michelin, Cooper Avon ir Pirelli. Pastaroji kompanija paskutinį kartą Formulėje 1 buvo matoma 1991 metais, bet automobilių sporte buvo labai aktyvi ir tiesiog labai gerai atitiko F1 standartus. Bet kodėl F1 pasirinko vieną iš trijų kandidatų? Kodėl padangų gamintojams nebuvo leidžiama pasivaržyti trasoje? Kodėl net pasibaigus Pirelli erai F1 greičiausiai liks prie vienintelio gamintojo?
Geresnė kontrolė. FIA ir Formulė 1 nustato reikalavimus padangoms ir stebi, kaip gamintojas jų laikosi. Tai susiję su padangų saugumui, dilimu, dydžiu, sukibimu, patvarumu ir netgi perdirbimu. Kai gamintojas tik vienas, lengviau užtikrinti tų standartų laikymąsi.
Tai tikriausiai žino ne visi – Pirelli negali sukurti padangų, kurios nesusidėvėtų visas lenktynes. Padangų keitimas ir mišinio pasirinkimas yra privalomos lenktynių strategijos dalys, kurių svarba dar labiau išaugo po to, kai Formulėje 1 uždraustas degalų papildymas lenktynių metu. Tai reiškia, kad padangos turi būti labai standartizuotos. Tai kodėl iš esmės vienodas padangas turėtų gaminti skirtingi gamintojai?
Didesnis dėmesys konstruktoriams. Formulėje 1 varžosi pilotai ir komandos, o ne padangų gamintojai. Jei čempionate dalyvautų keli padangų gamintojai, jie tikrai įsiveltų į varžybas, kurios pagriebtų dalį tikrosioms lenktynėms skirto dėmesio. F1 yra bolidų, komandų ir vairuotojų varžybos, o ne padangų gamintojų lyga.
Lygesnės sąlygos. Pabandykite įsivaizduoti, kaip komandos pasirinktų padangų tiekėją. Jei jos išbandytų visas siūlomas padangas, greičiausiai visos komandos vis tiek pereitų prie vieno gamintojo, kurio produktas būtų geriausias. O jei nebūtų galimybės išbandyti visų padangų, tai kai kurioms komandoms pasisektų labiau nei kitoms. Taip jau yra buvę ne kartą, kai F1 dalyvavo keli padangų gamintojai ir vienas iš jų buvo pastebimai geresnis už kitus. Arba pastebimai blogesnis, kaip tais 2005 metais JAV. Jei tada vienintelis padangų tiekėjas būtų buvęs Michelin, komandos tiesiog būtų sumažinusios greitį, kad išvengtų saugumo problemų – visi būtų buvę viename laive.
Paprastesnė logistika ir žemesni kaštai. Formulė 1 visada bus labai brangus sportas, tačiau organizacija stengiasi apriboti išlaidas. Logistikos grandine sujungti vieną gamyklą su viena trasa yra daug lengviau ir pigiau nei bandyti integruoti kelis gamintojus. Be to, Pirelli inžinieriai dalyvauja kiekvienose lenktynėse, vykdo savo tyrimus, prižiūri padangų naudojimą. Jei techninio aptarnavimo juostoje sukiotųsi keli gamintojai, būtų daugiau brangios sumaišties.
Galiausiai, padangų gamintojai patys nori išskirtinio kontrakto ir nenori dalintis padangų tiekėjo role su konkurentais. Jie nori išsaugoti komercines paslaptis, išvengti gėdingų situacijų ir vaidinti centrinį vaidmenį vystant šią F1 technologijų detalę. Jei FIA ir F1 leistų čempionate dalyvauti keliems gamintojams, norinčių tiesiog nebūtų daug. Dėl tos pačios priežasties, IndyCar, NASCAR ir kai kurie kiti čempionatai irgi turi išskirtines padangų tiekimo sąlygas. Taip viena kompanija gali vykdyti tyrimus ir jai nereikia dalintis duomenimis ar reklamos teisėmis su konkurentais.
Taigi, nors istoriškai padangas Formulei 1 tiekė keli gamintojai, dabar toks sprendimas nepatiktų nei organizatoriams (sudėtinga logistika ir standartų priežiūra), nei dalyviams (galimai nelygios sąlygos), nei žiūrovams (padangų gamintojų lenktynės nėra tokios įdomios), nei patiems padangų gamintojams.