Tai, kad keturių varomų ratų sistema garsėjanti Subaru kadaise nusprendė gaminti pikapą, nestebina. Atrodo, kad tokia mašina šiai japonų markei labai tinka. Tačiau Subaru Baja, buvo labai keistas pikapas – toks, kuris daugybę žmonių paliko su klausimu „kodėl?“

Subaru Baja buvo pristatytas su tokia geltonos ir sidabrinės spalvų kombinacija. (IFCAR, Wikimedia)

Subaru Baja – tai JAV 2002-2006 metais gamintas pikapas, sukurtas universalo Outback pagrindu. Tai, kad šio pikapo bazė yra lengvasis automobilis, nėra nei keista, nei unikalu – tokių mašinų yra nemažai. Štai Volkswagen Saveiro yra artimas hečbeko Gol giminaitis, o labai retas argentinietiškas Mercedes-Benz 220D pikapas buvo sukurtas paprasto sedano pagrindu. Tiesiog Baja buvo toks nelabai pikapas – atrodo, kad kažkas garaže savomis rankomis modifikavo paprastą Outback.

Subaru 1971-1994 metais Leone universalo pagrindu gamino pikapą BRAT. Tai buvo nišinis produktas, savo idėja primenantis Chevrolet El Camino ar Ford Ranchero, bet turintis didelį privalumą – BRAT buvo varomas visais keturiais ratais. Tiesa, silpni 1,6-1,8 litrų keturių cilindrų varikliai BRAT pardavimų Šiaurės Amerikoje labai neskatino.

Subaru BRAT – savotiškas Baja protėvis. (Charlie, Wikimedia (CC BY 2.0)

BRAT buvo tikras pikapas – dvi durelės ir krovinių kėbulas. Jame, beje, kurį laiką montuotos papildomos sėdynės. Juokinga, bet tos plastikinės sėdynės lauke buvo montuojamos dėl mokesčių – keturvietis BRAT buvo ne lengvasis sunkvežimis, o paprastas keleivinis automobilis, o tai stipriai sumažino importo kaštus.

Pasibaigus BRAT gamybai, Subaru kurį laiką savo gamoje neturėjo pikapo. Tai buvo šiek tiek keista, nes Subaru turi stiprią šaką JAV. Tačiau 2000-ųjų Los Andželo automobilių parodoje Subaru pristatė koncepcinį ST-X – oranžinį Outback pikapą.

Papildomos sėdynės BRAT krovinių kėbule. Atrodo nesaugiai? Pikapuose žmonės dažnai važiuodavo visai be jokių sėdynių. (zombieite, Wikimedia (CC BY 2.0)

ST-X buvo pristatytas kaip eksperimentinis automobilis aktyviam laisvalaikiui. Tai yra, stovyklavimui ar ilgoms kelionėms, o ne darbui ūkyje skirtas pikapas.

ST-X atrodė šiek tiek keistai, nes išlaikė keturias dureles ir turėjo trumpą krovinių kėbulą, bet papildoma plastiko apdaila ir bekelei skirtas apšvietimas šiam koncepciniam modeliui suteikė savotiškai atšiauraus žavesio. Apskritai, ST-X atrodė kaip kietas automobilis – ne gražus, ne technologiškai pažangus, bet kietas. Be to, jis turėjo Subaru keturių varomų ratų sistemą, nepriklausomą važiuoklę, variklį su kompresoriumi.

Subaru ST-X turėjo bekelei parinktą apšvietimą. (Gamintojo nuotrauka)

Tai, kad Subaru gali ryžtis ST-X gamybai, buvo akivaizdu. Nors kompanija tai vadino eksperimentu, automobilis Los Andžele buvo šiltai sutiktas. Be to, jis buvo sutvertas iš to, kas ir taip voliojosi Subaru gamykloje Indianoje. Taigi, kai 2002 metais JAV prasidėjo Subaru Baja gamyba, nustebusių veidų buvo nedaug. Pirkėjų irgi.

Subaru Baja – nekviestas keistuolis

Subaru Baja gimė JAV, nors ir nešioja japoniškos markės logotipą. Tai – Peterio Tenno kūrinys, pirmiausia skirtas Šiaurės Amerikos rinkai. Tačiau vos pasirodęs Baja (tariama baha) akivaizdžiai skyrėsi nuo to šaunaus nenaudėlio ST-X.

Ankstyvas Subaru Baja. Vėlesni automobiliai turi angą kapote. (IFCAR, Wikimedia)

Visų pirma, Baja pasirodė be to ryškaus bekelei skirto apšvietimo komplekto. Dingo ir kompresorius, ir jo kvėpavimui skirta anga kapote (ji vėliau sugrąžinta). Baja net neturi medžiaginio stogo, puodelių laikiklių krovinių skyriaus duryse, o didelį galinį liuką, leidžiantį išplėsti krovinių skyrių salono sąskaita (Subaru jį vadino Switchback) pakeitė daug mažesnė anga. Kita vertus, Switchback greičiausiai buvo inovatyviausia Baja savybė – nuvertus galines sėdynes pikapas galėjo pavežti pakankamai ilgus krovinius. Koncepciniai modeliai visada skiriasi nuo paruoštų gamybai, todėl ST-X virsmas Baja nebuvo unikaliai nuviliantis.

Amerikiečiai myli pikapus, bet tik didelius ir pasiruošusius sunkiam darbui. Subaru Baja toks neatrodo. Tai – 4,9 metrų ilgio (15 cm ilgesnis nei Outback) pikapas su 1,04 metrų krovinių kėbulu. Atviros nerūdijančio plieno atramos, masyvi plastiko apdaila ir krovinių laikikliai ant stogo atrodo neblogai, bet Baja vis tiek nėra Ford F-150. Kita vertus, erdvus penkiavietis salonas yra tikras privalumas.

Su taip uždengtu krovinių kėbulu Baja yra praktiškai Outback. (Reelcheeper, Wikimedia)

Baja vardas pasiskolintas iš bekelės ištvermės lenktynių, bet šis automobilis nėra labai sportiškas. Baja turi 2,5 litrų keturių cilindrų variklį, išvystantį 121-160 kW (galia išaugo 2003 metais pradėjus montuoti turbokompresorių). Pirkėjai galėjo rinktis tarp 4 laipsnių automatinės arba 5 laipsnių mechaninės transmisijos, visi Baja varomi visais keturiais ratais.

Kaip pikapas Baja neatrodo labai įspūdingai. Jis gali tempti tik kiek sunkesnius nei vienos tonos krovinius. Daugelis Baja apskritai neturi kablio. Palyginimui, Ford Ranger gali tempti keturis kartus sunkesnį svorį. Krovinių kėbule Baja gali vežti 485 kg – beveik šimtu kilogramų mažiau nei Ranger. Tiesa, Ranger neturi tokio erdvaus salono ar kai kurių automobilinių patogumų (pavyzdžiui, visiškai nepriklausomos važiuoklės). Apskritai, Subaru Baja yra ne ką praktiškesnis už Outback – įprastas universalas turi didesnį stogą banglentėms ir slidėms tvirtinti, o ir apvogti jį šiek tiek sunkiau.

Kita vertus, Baja krovinių skyrius turi keletą įdomių savybių. Čia yra apšvietimas, keturi kabliukai, laikikliai lentoms, leidžiantys sukurti dviejų aukštų krovinių skyrių. Norintys vežti ilgesnius krovinius, džiaugiasi sužinoję, kad Baja valstybiniai numeriai išlieka matomi ir atidarius krovinių kėbulo duris.

Subaru planavo kasmet parduoti po 24 tūkstančius Baja automobilių – šis skaičius buvo pasiektas tik per keturis metus. (RL GNZLZ, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Vos pasirodęs Baja sulaukė kreivų žvilgsnių. Trumpas krovinių kėbulas ir silpnas variklis amerikiečių akyse šį automobilį pavertė paprasta keleivine mašina, kuri bando apsimesti pikapu. Be to, Subaru pasirinko pristatyti Baja su geltonos bei sidabrinės spalvų kombinacija, kuri atrodė mažų mažiausiai keistai. Daug kam apskritai nepatiko ta didžiulė plastikinė apdaila – ji atrodė pigi ir nereikalinga. Žurnalistai teigė, kad Subaru Baja bando būti aksesuaru, o ne naudingu įrankiu. Taigi, pirkėjų eilės prie Baja nenutįso nei JAV, nei Kanadoje, nei Čilėje.

Subaru iš pradžių planavo kasmet pagaminti ir parduoti po 24 tūkstančius Baja. Subaru iš tikrųjų manė, kad tai yra šioks-toks koziris, kuris bendrovei atneš pelno. Tačiau galutinis skaičius po kiek daugiau nei keturis metus trukusios gamybos buvo tik 30 tūkstančių šio modelio automobilių. Net ir juos pavyko išparduoti tik iki 2008-ųjų vasario. Todėl Baja buvo laikomas komercine nesėkme ir nepavykusiu eksperimentu. Ši istorija šiek tiek primena Mercedes-Benz X-Klasse – tas pikapas buvo rimtesnis, bet iš katalogų dingo dar greičiau.

Daug kas kritikavo plastiko kiekį ant Baja kėbulo, bet vientisa spalva jį bent šiek tiek užmaskavo. (Mr.choppers, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Dabar Subaru Baja – santykinai retas įdomus automobilis, kuris, regis, prašyte prašosi modifikacijų, kad būtų panašesnis į tą koncepcinį ST-X. Ir dabar Baja turi gerbėjų. Tegul savo laiku šis pikapas buvo neįvertintas, bet dabar entuziastai teigia, kad nusukus nuo asfaltuoto kelio mažai kas jam gali prilygti. Galbūt ta plastiko apdaila atrodo keistai, bet ji dažus apsaugo nuo koroziją platinančių įbrėžimų. O krovinių kėbulas, Switchback sėdynės ir ragai ant stogo suteikia galimybę tvirtinti įvairius aksesuarus ar į kelionę pasiimti didesnių sporto reikmenų.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia