Formulės 1 automobilis neturi priekinio stiklo – jis yra visiškai atviras. Tai reiškia, kad priekinio stiklo funkcijas iš esmės atlieka vairuotojo šalmo skydelis, kuris, žinoma, neturi valytuvų. Vanduo nuo jo tiesiog nuteka, bet kaip lenktynių metu tvarkomasi su vabzdžiais ir mažomis gumos atplaišomis – dalykais, kurie prilipę prie šalmo stiklo stipriai pakenktų matomumui?

Vienintelė priežastis, kodėl F1 bolidai neturi priekinio stiklo, yra taisyklės. Formulė 1 istoriškai yra atvirų automobilių lenktynės. Net ir vadinamojo halo atsiradimas 2018 metais buvo vertinamas prieštaringai  – būta manančių, kad šis išorinis saugos lankas ne tik prastai atrodo, bet ir kenkia tam atviro bolido įvaizdžiui.

Šalmo stiklą dengiančią plėvelę buvo lengviau pamatyti prieš halo įdiegimą. (Andrew & Alan Frost, Wikimedia(CC BY 2.0)

Halas pats atrodo kaip tobula vieta priekiniam stiklui montuoti. Ir nereikėtų atmesti tikimybės, kad ateityje F1 bolidai nebebus atviri. Reikėtų įvertinti tai, kad F1 mokosi iš aviacijos, o atviri lėktuvai dabar yra tik istorinis paveldas. Greičiausiai kada nors ir Formulės 1 vairuotojai sėdės po dideliais permatomais gaubtais. Prie jų bus galima montuoti ir valytuvus bei apiplovimo sistemas, bet kol kas vabzdžiai taškosi tiesiai ant šalmų.

F1 lenktynininko šalmo stikliukas prieš treniruotes, kvalifikaciją ar lenktynes yra dengiamas keliais plonos skaidrios plėvelės sluoksniais. Kai ta plėvelė tampa nešvari, vairuotojas viena ranka nuplėšia išorinį jos sluoksnį. Keli plastiko sluoksniai leidžia atkurti optimalų matomumą kelis kartus per lenktynes.

Charles Leclerc 2020 metais. Šalmo šone matote nuplėšiamos plėvelės kraštą. (Jen Ross, Wikimedia(CC BY 2.0)

Lenktynininkai paleidžia nuplėštos plėvelės lapus pavėjui – jie juos išmeta per petį. Tiesa, tai gali sukelti problemų – ta plėvelė kartais užsikabina už galinio sparno arba užblokuoja galinių stabdžių aušinimo angą. Dėl to 2016 metais lenktynininkai buvo raginami neišmesti plėvelės, o ją pasidėti kur nors kabinoje. Į oficialias taisykles šis reikalavimas nebuvo įrašytas, todėl ta plėvelė ir dabar yra siunčiama pavėjui. Vairavimas viena ranka, kita ieškant, kur padėti nešvarią plėvelę, kelia daug didesnį pavojų nei jos paleidimas pavėjui.

Plono skaidraus plastiko juosta, pervyniojama nuo vienos ritės ant kitos, dengia ir boliduose montuojamas kameras. Na, o nuplėšiamus plėvelės lapus ant šalmų naudoja ir kitų atvirų lenktyninių automobilių ir motociklų vairuotojai.

Techninis sustojimas NASCAR lenktynėse – viršutiniame priekinio stiklo kampe matote pažymėtą vietą, už kurios pagriebus galima nuplėšti išorinį plėvelės sluoksnį. (likeaduck, Wikimedia(CC BY 2.0)

Beje, panašią sistemą naudoja ir NASCAR, DTM bei kitos uždarų automobilių lenktynių kategorijos. Tačiau ten plėvelė dengia ne šalmą, o priekinį stiklą ar bent jau jo dalį – ją techninio sustojimo metu nuplėšia mechanikai.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia