Formulės 1 lenktynės prasideda kai užgęsta visos virš starto-finišo linijos kabančios šviesos. Tai – penkios lempų poros, kurios po vieną užsidega, o tada visos kartu užgęsta, paragindamos sportininkus pasileisti į trasos vingius. Ar žinote, kad F1 starto šviesos yra sunkiai prognozuojamos? Ir kodėl jų ten dešimt?
Ar žinote, kodėl F1 bolidai ant džiūstančio asfalto ieško balų? Ir ką daro komandos, jei nebeveikia radijo komunikacijos sistemos?
Atrodo, kad Formulės 1 lenktynių startą būtų galima paskelbti ir naudojant paprastą šviesoforo sistemą. Arba pamojus vėliava. Arba iššovus signaliniu pistoletu. Tačiau Formulėje 1 lenktynės prasideda kiek kitaip.
Formulės 1 lenktynių startas atrodo taip. Pirmiausia, bolidai atvažiuoja į starto pozicijas. Ten juos dar apžiūri technikai, kurie dar gali atlikti smulkius pakeitimus. Nustatytu laiku, komandų techninis personalas privalo palikti trasą ir bolidai leidžiasi į formacijos ratą. Jo pabaigoje bolidai sustoja savo pozicijose. Tai, kad dalyviai yra savo vietose, patvirtinama žalia vėliava. Tada prasideda starto procedūra – virš starto-finišo linijos po vieną užsidega penkios raudonos šviesos, kurios galiausiai užgęsta, duodamos bolidams signalą šauti pirmyn.
Kodėl naudojamos 5 starto šviesų poros? Jūs žinote tradicines starto komandas – pasiruošt, dėmesio, marš. Penkios starto šviesos Formulėje 1 atlieka panašią funkciją. Tarp šviesų užsidegimo praeina 1 sekundė ir tai pilotams suteikia tam tikrą atskaitos tašką, kada jie turi maksimaliai įtempti pojūčius. Tai yra labai subjektyvus dalykas, bet tas 4 sekundžių intervalas tarp pirmosios ir paskutinės šviesų užsidegimo automobilių sporte tradiciškai laikomas pakankamu laiko tarpu paskutiniam įkvėpimui ir susikaupimui.
Šviesų poros naudojamos todėl, kad lemputės kartais perdega. Jei būtų tik 5 atskiros šviesos, vienai perdegus būtų neaišku, ar laukti dar vienos šviesos užsidegimo, ar visų užgesimo. Skirtinga skirtingų vairuotojų interpretacija galėtų sukelti avariją.
Po kiek laiko užgęsta visos šviesos? Įdomus faktas – laikas tarp penktosios starto šviesos užsidegimo ir visų užgesimo yra atsitiktinis. Taip yra tam, kad būtų išbandyta pilotų reakcija. Jei laikas tarp paskutinės šviesos užsidegimo ir visų užgesimo visada būtų vienodas (tarkim, viena sekundė), pilotai išsiugdytų raumenų atmintį ir šviesas galėtų visai ignoruoti. Arba norintys sukčiauti galėtų sugalvoti kokią nors automatizuotą startavimo seką.
O jei kas startuos per anksti? Įtempti nervai kartais neatlaiko ir koks pilotas gali startuoti šiek tiek per anksti. Toks klaidingas startas yra taisyklių pažeidimas ir už jį skiriamos nuobaudos. Pavyzdžiui, Fernando Alonso 2010-ųjų Kinijos Grand Prix turėjo pravažiuoti per techninio aptarnavimo juostą, taip prarasdamas labai daug laiko, nes startavo šiek tiek per anksti.
O jei kam nors nepavyktų startuoti – bolidas netikėtai sugestų ar užgestų variklis – starto procedūra būtų skubiai atšaukta, kad į sustojusį bolidą niekas neatsitrenktų. Taip, beje, yra buvę anksčiau.