Didžiausi pasaulio karjerų sunkvežimiai yra savivarčiai. Šimtus tonų grunto šios mašinos išverčia tiesiog pakreipdamos savo krovinių kėbulą. Tačiau kartais vietoje šio mechanizmo naudojami hidrauliniai stumtuvai, kurie krovinį išverčia jį išstumdami per kėbulo galą. Kokiais privalumais ir trūkumais pasižymi šie skirtingi techniniai sprendimai?

Savivarčiai naudojami jau labai seniai ir sunku įsivaizduoti, kad ateityje juos kas nors išstumtų. Paprastai tariant, kai ateina laikas krovinį išversti, vienas ar keli hidrauliniai cilindrai pakelia vieną krovinių kėbulo pusę. Visą kitą darbą atlieka žemės trauka – krovinys (dažniausiai birus) tiesiog krenta žemyn per atvirą kėbulo pusę. Būtent taip veikia absoliuti dauguma didžiųjų karjerų sunkvežimių.

Tačiau tai nėra vienintelis krovinio atsikratymo būdas. Pavyzdžiui, kai kurie sunkvežimiai turi hidraulinius stumtuvus. Kai ateina laikas išversti krovinį, kėbulo priekyje esantis stumtuvas vieno ar kelių hidraulinių cilindrų pagalba ima slinkti link atviro kėbulo galo, taip stumdamas krovinį laukan. Šis mechanizmas yra žymiai retesnis, bet kartais jis yra tiesiog būtinas.

Komatsu HM400-2 su hidrauliniu stumtuvu galinėje padėtyje. Tai yra visiškai naujas sunkvežimis, bet šioje padėtyje stumtuvas būtų atsikratęs krovinio. (Philsystems, Wikimedia(CC BY 3.0)

Pirmą kartą sunkvežimiai su hidrauliniais krovinių stumtuvais pradėti bandyti devintajame dešimtmetyje Niujorke. Ten šis mechanizmas buvo naudojamas atliekų surinkimo sunkvežimiams iškrauti. Nors taip patobulinti Volvo BM sunkvežimiai veikė pakankamai efektyviai, juos kamavo mechaninės problemos. Prireikė kone dešimtmečio, kad krovinio stumtuvo idėja vėl būtų pabandyta – 20 amžiaus pabaigoje Jungtinės Karalystės kompanija DDT gamino taip patobulintus sunkvežimius. Po kiek laiko hidraulinius stumtuvus pradėjo siūlyti ir Caterpillar bei Philippi-Hagenbuch. Populiarumu su savivarčiais jie varžytis negali, bet vis tiek yra labai naudingi.

Kuo hidraulinis stumtuvas yra geresnis už savivarčio mechanizmą?

Pagrindinis hidraulinio stumtuvo privalumas yra žemo svorio centro išlaikymas. Kai savivartis išverčia krovinį, jo kėbulo galas kyla aukštai į viršų. Kartu neišvengiamai pakyla ir mašinos svorio centras. Tai reiškia, kad krovinį verčiantis savivartis nėra labai stabilus ir gali apvirsti, jei jam su pakeltu kėbulu tenka važiuoti per nelygų paviršių.

Tuo tarpu sunkvežimis su hidrauliniu stumtuvu visada išlieka arčiau žemės. Jo svorio centras iškrovimo metu tik sužemėja ir apvirtimo tikimybė yra menka. Be to, sunkvežimis su hidrauliniu stumtuvu gali dirbti ir ten, kur savivarčiui tiesiog nėra vietos. Pavyzdžiui, požeminėse kasyklose su itin žemomis lubomis savivarčiui tiesiog pritrūktų erdvės kėbului pakelti.

Didžiausias Komatsu semtuvas yra beveik 11 metrų ilgio. (Komatsu nuotrauka)

Be to, hidraulinis krovinio stumtuvas leidžia tiksliau kontroliuoti iškrovimo procesą. Savivarčiui būtų sunku išversti lygiai pusę krovinio. Tuo tarpu stumtuvą turintis sunkvežimis leidžia pasirinkti ne tik kokia krovinio dalis bus išversta, bet ir kaip greitai tai bus padaryta. Dėl to stumtuvus turintys sunkvežimiai labai praverčia tiesiant kelius.

Taigi, hidraulinis stumtuvas leidžia efektyviai ir kontroliuojamai iškrauti birius krovinius net ir ten, kur įprastam savivarčiui nėra vietos ar paviršius, ant kurio sunkvežimiui tenka dirbti, yra labai nuožulnus. Be to, tokie stumtuvai padeda susitvarkyti ir su lipniais kroviniais, kurie ne visada noriai palieka savivarčio kėbulą. Tačiau ši sistema turi ir nemažai trūkumų.

Kuo savivarčiai yra pranašesni už sunkvežimius su krovinių stumtuvais?

Savivarčiai yra nepalyginamai populiaresni, todėl akivaizdu, kad jie turi daugiau pranašumų. Visų pirma, tas hidraulinis stumtuvas yra montuojamas pačiame krovinių kėbule, o tai sumažina jo naudingą tūrį. Be to, savivartis savo krovinį gali iškrauti greičiau. Stumtuvas negali būti idealiai pritaikytas krovinių kėbulo formai, todėl po savęs palieka šiek tiek krovinio, kurį vėliau tenka išvalyti. Galiausiai, stumtuvo užstrigimo tikimybė yra pakankamai didelė, ypač jei vienoje kėbulo pusėje yra sunkesnis ar tankesnis krovinys. Apskritai, hidrauliniai stumtuvai reikalauja daugiau priežiūros ir nėra tokie patikimi, nes tiesiogiai kontaktuoja su ne visada švelniai pakraunamu kroviniu.

Egzistuoja ir kitų alternatyvų. Pavyzdžiui, Kress 200CIII krovinį išberia per dugną, o kai kurie lengvesni sunkvežimiai naudoja konvejerius ar grandines.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia