Muravej (rus. Муравей – Skruzdė) – tai sovietinis triratis krovininis motoroleris, gamintas 1959-1995 metais. Nemažai jų būta ir mūsų kraštuose, nors dabar jų nebėra daug. Muravej buvo giriamas dėl savo paprastumo, stebėtinai gero pravažumo ir tvirtumo, bet, savaime aišku, jis nebuvo originalus sovietų kūrinys.

Muravej yra labai tvirtas, nors ir grubus įrankis. (Игоревич, Wikimedia)

Pats faktas, kad Muravej idėja buvo nusižiūrėta, nieko nenustebins. Nodum.lt jau rašė apie neoriginalų traktorių T-16 ir nelegendinį grandininį pjūklą Družba. Galbūt įdomiau tai, kad originali mašina, įkvėpusi Muravej kūrėjus, turėjo kitokią paskirtį ir istoriją.

1955 metų pradžioje Viatskije Polianuose, Kirovo krašte, esanti VPMZ gamykla gavo nurodymą pradėti motorolerio kūrimą ir gamybą. Motoroleris yra pakankamai pigi transporto priemonė, o tokių visada reikia. Ką padarė tokią užduotį gavę sovietų inžinieriai? Tai, ką sovietų inžinieriai ir daro – pradėjo žvalgytis po vakarietiškus kūrinius. Jiems labiausiai į akis krito 1954 metais pristatytas Vespa 150 VL1 ir visai naujas Vespa 150 VS1.

Klasikinis ir ikoniškas Vespa 150 motoroleris. (Ligabo, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Dabar tai – klasikiniai ikoniški itališki motoroleriai. O 1957 metais VPMZ gamykloje pradėta nelicencijuotos Vespa motorolerio kopijos Viatka (Вятка) 150 gamyba. Viatka 150 buvo gaminamas iki 1966-ųjų metų ir dabar yra žinomas kaip geras begėdiško sovietinio kopijavimo pavyzdys. Vienas iš daugelio.

Viatka 150, gamintas 1957-1966 metais. Viatka, Vespa – koks skirtumas? (Andshel, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Beje, įdomus faktas – kadangi sovietinių kelių būklė buvo tragiška, o gamyklų įrangos tikslumas buvo labai prastas, Viatka buvo gaminamas iš storesnio plieno. Kitaip vargšas motoroleris nebūtų atlaikęs tų siaubingų sąlygų. Lygiai dėl tos pačios priežasties ir licencijuotos vakarietiškų automobilių kopijos Sovietų sąjungoje gamintos iš storesnio plieno.

Vespa dizaino vagystė sovietų inžinieriams suteikė galimybę atidžiau pažvelgti į italų kūrinius. Viena į akis jiems kritusi mašina buvo Piaggio Ape – mažytis triratis sunkvežimis, apie kurį jau esame rašę.

Trumpai – po karo italams labai reikėjo pigių transporto priemonių. Šalyje, kurios miestų gatvės yra labiau siauros, reikėjo mažų sunkvežimių. 1947 metais aviacijos inžinierius Corradino D’Ascanio sugalvojo, kad mažą triratį sunkvežimį galima pagaminti iš motorolerio. Tokia mašina būtų lėta ir silpna, bet atitiktų pagrindinius kainos ir dydžio kriterijus. Ši idėja labai patiko Piaggio kompanijai, kuri iki šiol gamina Vespa motorolerius. Ir taip 1948 metais prasidėjo triračio Vespa sunkvežimio gamyba.

1948-ųjų Piaggio Ape. (Wikimedia)

Tas pokario vargmečiu sukurtas mažylis Piaggio Ape nebuvo techniškai pažangus. Tai buvo kompromisas, tam sunkiam laikui skirta mašina. Bet su laiku Piaggio Ape sparčiai vystėsi ir augo. Ir galiausiai tapo uždara krovinine mašina, kuri ir šiandien Italijoje yra pakankamai populiari.

1959 metų rudenį Maskvoje pristatytas MG-150 – krovininis motoroleris, sukurtas Viatka 150 pagrindu. Tuo metu demonstruotos kelios triračio versijos, kurios skyrėsi krovinių kėbulo konfigūracija (vienas buvo dengtas, kitas – savivartis). MG-150 galėjo pasiekti 35 km/val. greitį ir vežti 250 kg svorį. Na, bent jau tuo metu taip buvo teigiama, nors buvo aišku, kad 150 kubinių centimetrų variklis tokiam daiktui ir tokiems sovietiniams keliams nėra pakankamas.

Pora krovininių Viatka motorolerio versijų, žymėtų kaip MG150. (Nord794ub, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Taigi, nors pati idėja sovietams tiko, reikėjo didesnio motorolerio. 1959 metais pradėtas gaminti TG200 buvo sukurtas Tula (Тула) motorolerio su 200 kubinių centimetrų varikliu pagrindu. Jis dar nebuvo vadinamas Muravej, bet tai – to paties modelio istorijos dalis. Tula motoroleris, beje, irgi nebuvo originalus – jis sukurtas kopijuojant vokiečių Goggo-Roller 200. Krovininis triratis Goggo motoroleris buvo gaminamas 1953-1954 metais, todėl tikėtina, kad Tula pagrindu sukurtas TG200 buvo nusižiūrėtas ir nuo jo.

Ir tai svarbu pabrėžti. Triračių krovininių motorolerių buvo nemažai. Piaggio Ape net nebuvo pirmas, o Goggo nebuvo antras. Tačiau tai, ką darė sovietų inžinieriai, nebuvo įkvėpimo ieškojimas ar madų sekimas. Jie tiesiog kopijavo vakarietiškus kūrinius, pasistatę juo savo gamyklose, juos ardydami ir tyrinėdami. O vėliau, aišku, apie tai net neužsiminė tų pačių mašinų vairuotojams. Kas nors primins, kad kurdama 205 hečbeką Peugeot žvalgėsi į Volkswagen Golf, o Alpine dar visai neseniai tyrinėjo Porsche Cayman – tokių pavyzdžių yra nemažai. Bet tokių kopijavimo atvejų, kaip Viatka, Tula ir, galiausiai, Muravej, pasitaiko retai.

Vėliau vietoje Tula naudotas motoroleris Turist (Турист), tada – Tulica (Тулица). Su kiekviena sovietinių motorolerių karta po truputį kitęs Muravej buvo gaminamas iki 1995 metų. Patys galingiausi Muravej galėjo pavežti 375 kg svorį ir kažkaip išvystė 60 km/val. greitį.

Rusijoje, Ukrainoje ir Baltarusijoje Muravej tebėra naudojamas santykinai dažnai. (Вагин Александр, Wikimedia)

Pats pavadinimas Muravej, beje, reiškia skruzdė. Tuo tarpu Ape italų kalboje reiškia bitė. Sutapimas, kad abi mašinos vadintos darbščių vabzdžių vardais? Lygiai toks pat sutapimas kaip Vespa ir Viatka skambesio panašumas.

Įdomu tai, kad Piaggio Ape tapo ir savotišku Italijos gatvių simboliu. Jis buvo kuriamas specialiai Italijai ir italams – picoms išvežioti siauromis senamiesčių gatvėmis. Tuo tarpu Muravej buvo tik vargo mašina, dardėjusi kaimų žvyrkeliais. Ar tiesiog savaeigis karutis.

Kaune papuošimu virtęs Muravej.

Taigi, Muravej nebuvo identiška itališko Piaggio Ape kopija – šis straipsnis ir nebando to įrodyti. Tiesiog pati triračio motorolerio-sunkvežimio idėja Sovietų sąjungą pasiekė su begėdiškai nukopijuotu Vespa motoroleriu. Ir taip, žinoma, kad Piaggio Ape irgi nebuvo visiškai unikalus daiktas. Azijoje tokie triračiai motoroleriai-sunkvežimiai ir autorikšos buvo naudojami ir anksčiau. Bet faktas tas, kad pirmasis Piaggio Apie buvo Corradino D’Ascanio kūrinys, o Muravej pirmtakas buvo nusižiūrėtas būtent nuo jo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia