Gatvės lenktynininkas nuspaudžia mygtuką NOS ir jo automobilis šauna pirmyn. Tikėtina, kad jūs esate girdėję apie šią gudrybę – diazoto oksido (N2O) injekcija varikliui padeda išvystyti didesnę galią. Tik kaip?

Panašią sistemą Antrojo pasaulinio karo metu naudojo Vokietijos Karinės oro pajėgos (Liuftvafė). GM-1 sistema padėjo lėktuvams skristi aukščiau neprarandant variklio galios. Vėliau panašias sistemas naudojo ar bent jau bandė ir kitos šalys, o galiausiai ji pasiekė ir automobilių sportą.

Diazoto oksidas kambario temperatūroje yra bespalvės nedegios dujos. N2O yra naudojamos medicinoje – tai yra vadinamosios juoko dujos, veikiančios kaip anestetikas. Kai kurie žmonės teigia, kad diazoto oksidas pasižymi metalo skoniu, nors kiti teigia, kad jis yra beskonis ir bekvapis. Arba kvepia kaip 100-200 arklio galių.

Automobiliuose naudojamos diazoto oksido (dažnai vadinamo azoto suboksidu) sistemos yra skirtos variklio galiai padidinti. Šios sistemos, žinomos kaip NOS, montuojamos prie modifikuotų vidaus degimo variklių. Dažniausiai N2O buteliai gula į sportinius benzininius automobilius, bet juos galima montuoti ir į dyzelinius ar gamtinėmis dujomis varomus automobilius.

NOS buteliai sename Volvo. (Lambidrift, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Azoto suboksidas gali būti tiekiamas į įsiurbimo kolektorių arba tiesiai į degimo kamerą. Pastarasis būdas yra kiek praktiškesnis, nes pakanka vieno azoto suboksido įpurškimo taško. Be to, kartu galima tiekti ir papildomus degalus (vadinamoji šlapia azoto suboksido sistema). Suskystintas azoto suboksidas yra laikomas aukšto slėgio talpose, kurios gali būti montuojamos tiesiai salone (prisiminkite – N2O dujos nėra degios, nors aukšto slėgio indai visada yra susiję su šiokia-tokia rizika) arba slepiamos po grindimis, bagažinėje ar net variklio skyriuje.

NOS yra tokia efektyvi technologija, kad išaugusios galios varikliai kartais tiesiog neatlaiko. Skyla blokai, stumokliai, dėl netinkamu laiku įvykstančios detonacijos gali baigtis švaistiklių ar net alkūninio veleno tarnavimo laikas. Taigi, azoto suboksidas netinka visiems varikliams.

Bet kaip NOS gali automobiliui suteikti žymiai daugiau galios? Juk šios dujos net nėra degios ir nepalaiko degimo!

Motociklas su NOS. (Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Iš tikrųjų, viskas labai paprasta – atsakymas slypi formulėje. N20 molekulę sudaro azoto ir deguonies atomai. Vidaus degimo variklis degina ne grynus degalus, o jų ir oro mišinį. Ore yra 21 % deguonies ir tik jis palaiko degimą. Tuo tarpu skylančiame azoto subokside yra net 36,36 % deguonies. Taigi, paprastai tariant, N2O padidina varikliui prieinamo deguonies atsargas. Turint daugiau deguonies galima deginti ir daugiau degalų ir taip padidinti variklio galią. Bet teigiamas NOS poveikis prasideda dar prieš azoto ir deguonies atsiskyrimą.

Besiplečiančios dujos vėsta – jei naudojate purškiamą dezodorantą ar plaukų laką, tai esate pastebėję. Azoto suboksidas automobilyje yra laikomas suslėgtuose induose. Išleistas į variklį (tarkim, įpurškimo kolektorių), azoto suboksidas staiga plečiasi ir virsta dujomis, todėl stipriai atvėsta taip dar labiau padidindamas dujų-degalų mišinio tankį ir variklio efektyvumą. O tada N2O keliauja į degimo kamerą, kur skyla.

Diazoto oksido skilimas yra egzoterminė reakcija – jos metu išsiskiria šiluma. Tai įvyksta degimo kameroje, todėl NOS dėka ten pasiekiama didesnė temperatūra ir slėgis. Visų šių reiškinių suma – daugiau degalų (deguonies ir benzino mišinio), didesnis slėgis variklyje ir stipriai išaugusi galia.

1995-ųjų Ford Mustang stumoklis, skilęs dėl azoto suboksido naudojimo. (Ioeth, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Norint naudoti NOS reikia pasirūpinti, kad kartu su azoto suboksidu varikliui būtų pasiūlyti ir papildomi degalai. Kitaip išaugus deguonies kiekiui mišinys taps labai liesas (daug deguonies ir mažai benzino), o tai varikliui gali padaryti žalos. Jis gali nukentėti ir dėl išaugusio slėgio – stūmoklių ir net variklio bloko skilimai dėl azoto suboksido naudojimo nėra retas reiškinys. Tačiau NOS fanai rizikuoja ne šiaip sau – azoto suboksido sistemos yra bene pigiausias būdas pridėti varikliui 100-200 arklio galių. Žinoma, įmanoma pasiekti ir daug geresnius (ar prastesnius) rezultatus, bet viskas priklauso nuo variklio, jo valdymo programos, pasirinktos sistemos ir kitų faktorių.

NOS naudoja ir automobilių modifikavimo entuziastai, norintys filmuose matyti NITRO mygtuko. Tačiau šios sistemos ne visur yra legalios, o kartais jų naudojimas gali būti pavojingas. Tuo tarpu traukos lenktynėse azoto suboksidas naudojamas pakankamai dažnai. Ten pasitelkiamos net trijų lygių azoto suboksido sistemos, kurios varikliui gali pasiūlyti didesnį N2O ir degalų kiekį, bet tai daro palaipsniui, labiau kontroliuotai ir saugiau. Traukos lenktynėms NOS technologija yra labai tinkama, nes važiavimai ten yra labai trumpi, variklio aušinimui galima skirti labai daug laiko, o ir patikimumo klausimas nėra toks svarbus.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia