Setra – tai garsi vokiškų autobusų markė, priklausanti EvoBus kompanijai, kuri yra Daimler korporacijos dalis. Savo istoriją Setra skaičiuoja nuo 1951 metų ir per šį laiką pristatė ne vieną apdovanojimą pelniusį autobusą. Setra autobusai labai populiarūs ir mūsų šalyje, bet ar pastebėjote, kad juos puošia įdomus logotipas – stilizuota raidė K?

Oficialus Setra debiutas įvyko 1951-ųjų Vokietijos Tarptautinėje automobilių parodoje (Internationale Automobil-Ausstellung). Ten pasirodęs Setra S 8 tapo viena iš renginio žvaigždžių, nors ši markė tuo metu niekam nebuvo girdėta. Tikrasis Setra logotipas yra gana paprastas – markės pavadinimas tamsiai raudoname fone. Tačiau šalia dažnai matoma ir raidė K, primenanti apie tikrąsias kompanijos ištakas. Tas pirmasis Setra autobusas ir daug po jo sekusių modelių buvo žymimi tik K logotipu – Setra užrašas buvo ne toks akivaizdus.

1951 metais debiutavęs Setra autobusas tapo naujų vėjų pranašu – dabar kėbulinė konstrukcija yra įprasta, kaip ir gale sumontuotas variklis. (Daimler nuotrauka)

Karlas Kässbohreris Vokietijos pietuose, Ulme, 1893 metais įkūrė kompaniją Wagenfabrik Kässbohrer. Ji gamino vežimus, vėliau – priekabas. Su laiku verslą perėmė įkūrėjo sūnūs Karlas jaunesnysis ir Ottoas. 1928 metais Kässbohrer įsigijo kėbulų gamintoją Ulmer Karosseriefabrik Neuer & Thieme ir ėmėsi šios veiklos. Nuo tada Kässbohreriai gamino autobusų kėbulus, priekabas, rėmus.

Kässbohrer kompanija labai sparčiai augo, o jos istorijoje buvo ne viena svarbi inovacija. 1931 metais Karlas Kässbohreris patentavo naują puspriekabės prikabinimo būdą, kuris buvo daug saugesnis ir patikimesnis nei ankstesni sprendimai. Kiek vėliau kompanija pristatė pirmą žemagrindę priekabą, galinčią vežti 12 tonų krovinius. Buvo tobulinami ir autobusų gamybos sprendimai. Ir dėl to galime vėl peršokti į 1951-uosius metus.

Nuo pat pradžių Setra variklis buvo montuojamas gale. (Daimler nuotrauka)

Minėtas Setra S 8 autobusas, pasirodęs 1951 metais, buvo Kässbohrer kompanijos kūrinys. Nors Kässbohrer vardas vokiečiams buvo žinomas, verslininkai norėjo plėstis į kitas rinkas, kur kompanijos pavadinimas būtų sunkiai ištariamas ir įsimenamas. Todėl buvo nuspręsta autobusų divizijai suteikti naują markę. Setra pavadinimas tam pasirinktas neatsitiktinai.

Setra vardas paimtas apkarpius vokišką žodį selbsttragend, reiškiantį išlaikantis save (taip – tai grubus ir neelegantiškas vertimas). Iki to laiko visi autobusai pasižymėjo rėmine konstrukcija. Daug gamintojų pirkdavo sunkvežimių rėmus ir ant jų montuodavo autobusų kėbulus. Rėmas – tai tarsi mašinos pagrindas, bazė, kur montuojama važiuoklė, variklis, kiti mechaniniai komponentai. Praktiškai visi anksčiau pagaminti autobusai turėjo mechaniškai identiškus brolius sunkvežimių pasaulyje. O kartais  sudėvėtas ar apgadintas autobuso kėbulas būdavo keičiamas sunkvežimio kabina ir krovinių platforma. Setra pasižymėjo visiškai kitokia konstrukcija, sukurta Otto Kässbohrerio.

Setra karkasą galėjo pakelti 6 vyrai, nors jis buvo suvirintas iš plieno. (Daimler nuotrauka)

Setra neturėjo atskiro rėmo ir kėbulo. Tas pats karkasas atliko abi funkcijas – jis tapo pagrindu salonui ir kėbulo plokštėms bei baze mechaniniams komponentams. Iš esmės, tai buvo pirmasis kėbulinis autobusas – pirmasis neturėjęs atskiro rėmo. Tai leido sumažinti autobuso svorį – 6 vyrai galėjo pakelti Setra S 8 karkasą.

Be to, Setra autobuso gamybos kaštai buvo šiek tiek žemesni. Bet tai nebuvo vienintelė inovacija tame autobuse – tai buvo vienas iš pirmųjų autobusų su gale sumontuotu varikliu. Tai leido supaprastinti gamybą, sutrumpino kelią tarp variklio ir varančiosios ašies, sukūrė patogesnę, žemesnę ir aptakesnę autobuso formą.

1959-ųjų Setra S 9. Anksčiau K logotipas buvo pagrindinis autobusų ženklas. (Daimler nuotrauka)

Setra ir toliau rinkai siūlė inovacijas. Šeštojo dešimtmečio pabaigoje Setra jau turėjo pneumatines duris, nepriklausomą važiuoklę. 1959 metais Setra pristatė 16,5 metrų ilgio autobusą su priekaba, turintį pneumatinę pakabą, po grindimis sumontuotą variklį ir 165 vietas keleiviams. Po poros metų talpiausias Setra autobusas jau galėjo priimti 175 keleivius.

1996-ųjųSetra S 315 HDH/2 – šių autobusų vis dar yra ir mūsų keliuose. (Daimler nuotrauka)

Setra autobusai buvo žymimi Kässbohrer logotipu – ta stilizuota raide K. Setra buvo tiesiog prekinis ženklas, iš pradžių pabrėžęs išskirtinę kompanijos savybę – kėbulinę-karkasinę konstrukciją. Fiat iki šiol didžiuojasi, kad 1956 metais pristatytas Fiat 306 autobusas turėjo unikalią, specialiai autobusui sukurtą platformą. Visi autobusų rėmai iki tol iš esmės buvo sukurti sunkvežimiams, o Fiat sukūrė rėmą autobusui. Tačiau Setra nuo 1951-ųjų apskritai apsiėjo be atskiro rėmo.

1993 metais Kässbohrer korporacija ėmė byrėti. Sunkvežimių kėbulų, priekabų ir puspriekabių verslas buvo parduotas Kögel, 1994-aisiais atsiskyrė slidinėjimo trasų priežiūros ir paplūdimių valymo mašinų verslas. 1995 metais Kässbohrer prarado ir savo autobusų diviziją – ją nupirko Daimler. Ji buvo pervadinta į EvoBus, bet autobusai išlaikė Setra vardą.

Modernaus Setra autobuso kabina – vairą vis dar puošia K logotipas. (Daimler nuotrauka)

Tebenaudojamas ir K logotipas – Daimler jo neatsisakė. Ilgą laiką K logotipą buvo galima pamatyti ant autobuso priekio šalia Setra pavadinimo. Dabar, atrodo, K logotipas yra mažiau pastebimas – jis puošia ratų gaubtus ir autobuso vairą. Tai – tarsi pagarbos ženklas tiek Kässbohrer, tiek Setra kompanijos ištakoms.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia