Didieji karjerų savivarčiai sudegina labai daug degalų – kitaip ir būti negali. Tačiau yra keletas būdų, kaip kalnakasybos įmonės mažina degalų kaštus. Vienas iš jų – padovanoti sunkvežimiams troleibuso ūsus.

Iš tikrųjų, aukštos degalų sąnaudos yra tik dalis problemos. Milžiniški milžiniškų sunkvežimių varikliai reikalauja daug priežiūros. Kaskart, kai sunkvežimis stovi techninio aptarnavimo dirbtuvėse, kokios yra įrengiamos prie kasyklų, jis nedirba, todėl prarandami pinigai.

Kalnakasybos kompanijos savo sunkvežimių degalų sąnaudas ir variklių susidėvėjimą mažina keliais būdais. Visų pirma, techniniai keliai kasyklos ar karjero teritorijoje yra kruopščiai planuojami ir prižiūrimi. Stengiamasi užtikrinti, kad iš kasyklos kylantis sunkvežimis kiltų tik į maždaug 10 % įkalnę. Žinoma, kuo kelias tarp pakrovimo ir iškrovimo taškų yra tiesesnis, tuo geriau. Galiausiai, keliai yra nuolat lyginami greideriais bei laistomi vandeniu, kad nedulkėtų.

Daugiausia degalų sunkvežimiai sudegina, kai pakrauti važiuoja į įkalnę. (Gamintojo nuotrauka)

Šių sunkvežimių vairuotojai taip pat yra gerai apmokyti taupyti degalus. Yra numatytos tam tikros rekomendacijos, kuomet variklį geriau išjungti, o kada – palikti veikiantį. Pavyzdžiui, jei prie ekskavatoriaus susidarė eilė, variklį reikėtų išjungti. Vairuotojai taip pat privalo laikytis numatyto greičio ir kitų sunkvežimio darbo parametrų.

Dar vienas garantuotas būdas sumažinti degalų sąnaudas – hibridinių sunkvežimių prisijungimas prie kontaktinio tinklo. Apie šią idėją ir jos istoriją jau esame rašę (apie tai galite paskaityti čia), tačiau visai neseniai garsus sunkiosios technikos gamintojas Caterpillar pristatė naują modulinę srovės imtuvų sistemą, paverčiančią įprastus savivarčius troleisunkvežimiais.

Galingiausias pasaulio sunkvežimis – ūsuotas Cat 795F AC

Bet kokiam sunkvežimiui troleibuso ūsų neįsiūlysi. Cat 795F AC sunkvežimis turi 86 litrų V16 dyzelinį variklį, tačiau jis veikia tik kaip galingas generatorius aukštos įtampos elektros sistemai. Kitaip tariant, 795F AC ratus suka elektriniai varikliai, kuriems energiją gamina didžiulė dyzelinė jėgainė. Tokį sunkvežimį galima prijungti prie kontaktinio tinklo ir taip sutaupyti nemažai dyzelino bei laiko.

Cat 795F AC su srovės imtuvais įrodė savo vertę atšiaurioje Švedijos šiaurėje. (Gamintojo nuotrauka)

Cat 795F AC gali pavežti net 337 tonas žaliavų. Pilnai pakrautas kildamas iš kasyklos toks sunkvežimis sudegina labai daug dyzelinio kuro, todėl būtent tuomet gamintojas jį siūlo prijungti prie kontaktinio elektros tinklo. Prisijungimas prie tinklo sumažina Cat 795F AC degalų sąnaudas net 40 litrų kiekvienam kilometrui. Tuo metu, kai sunkvežimis važiuoja naudodamas elektros energiją iš tinklo, degalų sąnaudos ir variklio susidėvėjimas sumažėja 90 %. Negana to, pakėlęs srovės imtuvų pantografą Cat 795F AC gali važiuoti greičiau – pilnai pakrautas savivartis važiuodamas į 10 % įkalnę gali išvystyti 28 km/val. greitį.

Caterpillar siūlo srovės imtuvus pridėti jau perkant sunkvežimį arba taip modifikuoti jau dirbančias mašinas. Žinoma, kalnakasybos kompanijos turi įvertinti ir kitus kaštus – juk nemažai kainuoja ir kontaktinės linijos įrengimas. Tiesa, kontaktinė linija naudojama tik sunkvežimiams kylant iš pakrovimo vietos, nes būtent tuomet savivarčiai sudegina daugiausiai dyzelino.

Pantografo mechanizmas leidžia nuleisti srovės imtuvus – jie naudojami tik sunkvežimiui kylant į kalną. (Gamintojo nuotrauka)

Caterpillar šią sistemą pristatė po dviejų metų bandymų Aitik vario kasykloje šiaurinėje Švedijoje. Čia keturi Cat 795F AC specialiai ruošti sunkvežimiai naudojosi 700 metrų ilgio kontaktine linija. Bandymai parodė, kad elektrą iš tinklo naudojantis 795F trumpam tampa galingiausiu kalnakasybos sunkvežimiu pasaulyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia