Įsijungiate pažiūrėti Formulės 1 lenktynes ir didžiam savo džiaugsmui pamatote netoli vienas kito važiuojančius lenktynininkus. Atrodo, bręsta lenkimas! Tačiau tada komentatorius liūdnai konstatuoja – „susidarė DRS traukinys“. Kas tai?

DRS traukinio efektas yra tik vienas iš keistų F1 lenktynes veikiančių fenomentų. Ar esate girdėję apie tunelio efektą? Jis dažnai paveikia lenktynes miestų trasose. O kas yra koncertinos efektas, pastebimas kone kiekvienose F1 lenktynėse? Galiausiai, keista ir tai, kad greičiausiose F1 trasose DRS efektas yra silpnesnis.

Tai, kad bolidai važiuoja vienas už kito, nereiškia, kad tuoj įvyks lenkimas. (jtstewart, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

DRS – tai oro pasipriešinimo mažinimo sistema, kurią galima aktyvuoti tik nustatytose trasos vietose ir tik tada, kai bolidas nuo priekyje važiuojančio priešininko atsilieka per mažiau nei 1 sekundę. Vienintelė DRS paskirtis yra palengvinti lenkimą. Sistema atveria galinį sparną, taip iš esmės jį išjungdama. Tai sumažina oro pasipriešinimą ir padeda automobiliui išvystyti didesnį greitį. Kitaip tariant, DRS turi padėti sukurti didesnį greičių skirtumą, kad lenkimai taptų lengvesni ar apskritai įmanomi.

Problema tame, kad visus F1 konstruktorius varžo tos pačios taisyklės ir reglamentai. Ribojamas variklio dydis ir konstrukcija, aerodinaminių komponentų forma, važiuoklės architektūra. Dėl to techninio reglamento F1 bolidai yra labai panašūs vienas į kitą. Visus juos varo to paties dydžio V6 variklis, tokia pati hibridinė sistema, visi jie vienodais būdais kuria prispaudžiamąją jėgą. Nors vis tiek iškyla dominuojančių konstrukcijų, greičių skirtumas tarp greičiausių ir ne tokių greitų F1 automobilių nėra didelis.

DRS technologija į F1 buvo įvesta 2011 metais. Ne visi fanai ir ne visi lenktynininkai ją mėgsta ir ji čia laikinai. DRS suteikia pranašumą besivejančiam lenktynininkui ir stipriai apsunkina gynybą. O juk būtent pozicijos gynyboje ir jos įveikime daug kas randa tą sunkiai apibūdinamą Formulės 1 grožį.

Sekti bolidą greitame posūkyje yra sunku ir pavojinga. (Steffen Prößdorf, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kas yra DRS traukinys?

DRS traukinys – tai situacija, kai mažiausiai trys bolidai važiuoja vienas paskui kitą, bet lenkimai nevyksta net ir su DRS pagalba. Pirmasis tokio traukinio bolidas negali naudoti DRS, bet jį aplenkti vis tiek labai sunku ar net neįmanoma. Kartais DRS traukinyje už lėtesnių bolidų stringa ir labai greiti automobiliai, kurie tiesiog negali pasinaudoti savo greičio pranašumu.

DRS traukiniai susidaro dėl trasos savybių. Pavyzdžiui, dėl siauro ir greito posūkio prieš tiesiąją. Tokiame posūkyje sekti priešais važiuojantį automobilį yra sunku, nes tenka brautis per jo keliamą turbulenciją. Antrasis automobilis atsitraukia, nes sekti priekyje važiuojantį bolidą per tą sujauktą orą yra pavojinga. Jei tiesioji ir DRS zona po tokio posūkio yra trumpa, jos tuomet nepakanka, kad antrasis DRS traukinio bolidas aplenktų pirmąjį. Trečias, ketvirtas ir kiti DRS traukinio bolidai yra dar sunkesnėje situacijoje, nes posūkyje irgi braunasi per sujauktą orą, o DRS nesuteikia pranašumo, nes šią sistemą gali naudoti ir kiti bolidai.

Čempionas Maxas Verstappenas su atvertu galiniu sparnu. (Lukas Raich, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Monakas yra trasa be tikrų tiesiųjų ir lenkimai ten nevyksta. DRS zona ten per trumpa, kad bolidas spėtų išvystyti apčiuopiamai didesnį greitį. Vengrijos GP irgi pasižymi DRS traukiniais, nes santykinai trumpą tiesiąją įrėmina du nepalankūs posūkiai. Aišku, tai – tik du pavyzdžiai. Yra daug trasų, kur DRS traukiniai puškuoja per kiekvienas lenktynes. Ir DRS sistema čia nėra kalta – net jei šios technologijos nebūtų, tie traukiniai susidarytų, tik vadintųsi kitaip.

Kartais tai nulemia tiesiog tai, kad trasa yra labai greita. Ten komandos montuoja minimalius galinius sparnus, kad oro pasipriešinimas būtų kiek įmanoma mažesnis. Tokiu atveju DRS efektas yra labai silpnas, nes oro pasipriešinimo skirtumas tarp atverto ir uždaryto sparno yra labai mažas. Dėl šios priežasties Monzoje galima pamatyti DRS traukinių.

Išsiveržti iš DRS traukinio vis tiek įmanoma. Tai dažniausiai daroma pasitelkus strategiją – gudriai stojant pasikeisti padangų. Talentingi lenktynininkai gali rasti ir kitų kelių į priekį – ypatingai vėlai stabdyti, kryžiuoti trajektorijas, atakuoti mažiau patogia posūkio dalimi. Kitaip tariant, geriausias kelias iš DRS traukinio yra nepasikliauti vien DRS pagalba.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia