Lockheed SR-71, amerikietiškas Šaltojo karo laikų žvalgybinis lėktuvas, Blackbird (Juodasis paukštis) pravardę gavo ne šiaip sau – šis lėktuvas iš tikrųjų buvo visiškai juodas. Tačiau kodėl? Galite neabejoti, kad šio paukščio spalva nebuvo pasirinkta atsitiktinai.

Lockheed SR-71 Blackbird – juodasis paukštis iš tikrųjų buvo juodas. (Rob Schleiffert, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Lockheed SR-71 Blackbird buvo labai greitas žvalgybinis lėktuvas – galėjo įsibėgėti iki 3 540 km/val. greičio. Ir, žinoma, ne be reikalo – tokios galimybės leido lėktuvui tiesiog pasprukti nuo į jį atskriejančių raketų ar misijos saugumui grėsmę keliančių naikintuvų. Nei vienas SR-71 nebuvo numuštas priešiškų pajėgų – šis lėktuvas tiesiog neturėjo lygiaverčių priešininkų.

Kaip jau rašėmė anksčiau, SR-71 buvo pagamintas iš titano (gudrybėmis gauto iš Sovietų sąjungos), nes šio lėktuvo greitis sugeneruodavo tokią trintį, kad kiti metalai tiesiog būtų išsiklaipę nuo karščio. Tačiau kuo čia dėta ta juoda spalva?

North American XB-70 Valkyrie – šis 3 310 km/val. greitį pasiekęs eksperimentinis lėktuvas buvo baltas. (NASA, Wikimedia)

Eksperimentiniai itin greiti lėktuvai, tokie kaip XB-70 Valkyrie, dažnai buvo balti. Tačiau bandymų metu pastebėta, kad balta spalva, kuri taip gerai tinka komerciniams laineriams, netinka super greitiems strateginiams orlaiviams. Balta spalva puikiai atspindi šviesą, todėl ji padeda komerciniams lėktuvams taip stipriai neįkaisti. Tačiau SR-71 ir kiti itin greiti lėktuvai (kaip jo pirmtakas A-12) kaito ne nuo saulės spindulių, o nuo trinties.

Lockheed A-12, SR-71 pirmtakas, irgi buvo juodas – ši spalva puikiai tinka super greitiems strateginiams lėktuvams. (U.S.Air Force, Wikimedia)

Baltų viršgarsinių lėktuvų bandymai greitai parodė, kad įprasti aviaciniai dažai tarsi izoliuoja lėktuvą – leidžia jam įkaisti, bet neleidžia atvėsti. Tuo tarpu specialūs juodi dažai šilumą greitai atiduodavo į aplinką, taip pasyviai vėsindami SR-71 vidų. Bet tai dar ne viskas.

Dideliame aukštyje tamsios spalvos geriau įsilieja į natūralų dangaus foną, ypač prietemoje. Taigi, tamsus SR-71 buvo ir sunkiau pastebimas. Dėl tos pačios priežasties ir strateginis bombonešis Northrop Grumman B-2 Spirit, ir kiti strateginiai kariniai lėktuvai yra tamsios spalvos.

Porą SR-71 lėktuvų tyrimams naudojo ir NASA. (Jerry Gunner, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tačiau ne visas SR-71 paviršius yra juodas – ant jo galima pamatyti ryškias raudonas linijas. Jos yra skirtos lėktuvą prižiūrintiems inžinieriams – raudonos linijos atskiria zonas, ant kurių jokiu būdu negalima lipti. Viena tokia zona yra sparno drūtgalis – čia titano skarda yra labai plona, o po ja nėra jokios atramos. Taigi, užlipęs žmogus galėtų sulankstyti ir visiškai sugadinti didelę brangaus metalo plokštę.

SR-71 artinasi prie degalų papildymo lėktuvo – ant fiuzeliažo galite matyti ryškias raudonas linijas. (Sgt. Michael Haggerty, USAF, Wikimedia)

Tai, beje, nėra išskirtinis SR-71 bruožas – tiek kariniai, tiek civiliniai lėktuvai turi taip pažymėtas vietas, ant kurių negalima lipti.

Čia galite surasti kitus mūsų straipsnius apie įdomiausias ir keisčiausias Lockheed SR-71 Blackbird detales.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia