Ar kada atkreipėte dėmesį, kad daugelis tankų yra labai panašūs? Vikšrinė važiuoklė, bokštelis su vienu pabūklu ir variklis gale – šis apibūdinimas tinka absoliučiai daugumai modernių tankų. Bet kodėl tanko variklis beveik visada yra gale?

Leopard 2A4. Jo, kaip ir daugelio kitų tankų, variklis yra gale.

Tankai yra panašūs dėl daugybės priežasčių. Vikšrinė važiuoklė yra tinkamesnė sunkiam transportui, užtikrina geresnį pravažumą bei stabilumą ir yra sunkiau pažeidžiama. Tuo tarpu bokštelis su vienu pabūklu (kurio vamzdžio viduryje dažnai yra sustorėjimas) leidžia greitai nusitaikyti. Tiesa, švediškas tankas Strv 103 neturi bokštelio. Kaip ir vokiškas eksperimentinis VT1, kuris turėjo net du pabūklus. Tačiau net ir šių mašinų varikliai yra gale.

Gale sumontuotas variklis yra tokia integrali tanko apibrėžimo dalis, kad tai yra viena iš priežasčių, kodėl Renault FT yra laikomas pirmuoju moderniu tanku istorijoje. Jis turi bokštelį su pagrindiniu ginklu viršuje, vairuotojo vietą priekyje ir variklį gale:

Absoliuti dauguma po Renault FT sukurtų tankų turi gale sumontuotą variklį. Nuo sovietinės Antrojo pasaulinio karo legendos T-34 iki modernaus vokiško Leopard 2, nuo amerikietiško Abrams iki britiško Challenger 2 – absoliučios daugumos tankų varikliai yra gale, už įgulos kabinos. Ir toks visų tankų panašumas yra šiek tiek keistas, nes tankų naudojimo strategija, pramonės pajėgumai ir naudojami varikliai skiriasi. Tas keistumas ypač išryškėja pažvelgus į vieną iš retų modernių pagrindinių kovos tankų, kurio variklis yra priekyje.

Kodėl Merkava tanko variklis yra priekyje?

Izraelio Merkava tankai, tarnaujantys nuo 1979 metų, variklius vežasi priekyje. Ir tai nėra klaida ar kompromisas, o gerai apgalvotas sprendimas.

Merkava IV tankas. Už matomų grotelių – didelis vokiškas variklis. (IDF Spokesperson Unit, Wikimedia (CC BY 2.0)

Merkava tankų kūrėjai aukščiausią prioritetą teikė įgulos apsaugai. Jei komplektuojant tanko vidų ir išorę reikėjo ieškoti kompromiso, viršų visada ėmė karių išgyvenimo šansus didinantis pasirinkimas. Ir tai yra viena iš priežasčių, kodėl Merkava variklis buvo įrengtas priekyje, o ne gale.

Variklis pats savaime yra didelis metalo blokas. Kadangi tankai iš nugaros atakuojami retai, priekyje sumontuotas variklis tarsi prisideda prie šarvų, pridengia už jo dirbančius įgulos narius. Gale esantis variklis pridengtų tik nuo smūgių į galą, kurie normaliomis mūšio sąlygomis yra rečiausi.

Merkava tanko gale yra didelės durys evakuacijai. (IDF Spokesperson Unit, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Be to, kadangi Merkava tanko gale nėra variklio skyriaus, čia yra didelės durys, pro kurias įgula gali greitai evakuotis saugesne kryptimi. Merkava įgulai nereikia lipti per tanko viršuje esančius liukus. Be to, kai tos durys yra pakeltos, jos ten dirbantiems kariams suteikia šiokią-tokią apsaugą nuo atakų iš viršaus. Iš galo taip pat lengviau privažiuoti kitai technikai, kuri gali atvežti amunicijos ar padėti tanko įgulai evakuotis.

Kadangi Merkava tanko gale yra didelės durys, jį lengviau papildyti amunicija. Be to, tai suteikė galimybę tanko viduje įkurdinti iki 6 vietų keleiviams – tai paverčia Merkava tanką savotiška pėstininkų kovos mašina.

Kodėl daugelio tankų varikliai yra gale?

Atrodo, kad Merkava tanko variklio skyriaus įrengimas priekyje buvo gerai apgalvotas. Tos didelės durys gale, palengvinančios evakuaciją, ir papildoma apsauga priekyje pagrindiniam kovos tankui yra puikios savybės. Tai kodėl visi kiti šiuolaikiniai tankai turi gale sumontuotus variklius?

Mobilumo apsauga. Naudoti variklį kaip papildomus šarvus yra protinga, bet kartu ir rizikinga. Varikliai nėra tobuli ir gali būti jautrūs. Stiprus smūgis į priekį (tiek atsitrenkimas į kliūtį, tiek priešo atakos) gali sugadinti variklį, net jei šarvai lieka neprakirsti. Tankas su sustojusiu varikliu yra lengvas taikinys, o tai jo įgulai yra prastos naujienos. Net jei po smūgio į priekį įgula greitai evakuosis, tankas bus iš esmės prarastas, nors galėtų tęsti kovą, jei variklis būtų buvęs gale. Gale įrengtas variklis yra geriau apsaugotas, o tai mažina mobilumo praradimo riziką.

Itališkas C1 Ariete tankas. (Esercito.difesa.it, Wikimedia (CC BY 2.5)

Čia galima paminėti ir tai, kad vidaus degimo varikliams reikia oro ir ventiliacijos. Todėl variklių skyriai turi groteles. Grotiniai šarvai gali apsaugoti nuo kai kurių ginklų, bet stori vientisi šarvai dažniausiai yra geresni. Kaip minėta, atakos iš priekio yra labiau tikėtinos, todėl variklio skyrius dengiančias groteles geriau palikti gale.

Svorio pasiskirstymas. Tanko variklis yra didelis ir sunkus. Mobilumo vardan tokį svorį geriau palikti gale, kad šiek tiek lengvesnis tanko priekis lengviau liptų per sunkias kliūtis. Tai gerina pravažumą, nes bėgėjantis svorio centras pasislenka atgal ir, vaizdžiai tariant, kelia mašinos priekį aukštyn – dėl tos pačios priežasties ir laivų sraigtai yra gale. Tiesa, tai buvo laviau pastebima anksčiau, nes dabar bokšteliai yra daug masyvesni.

Baltas sovietinis T-26, kadaise užgrobtas suomių.

Kamufliažas. Vidaus degimo varikliai stipriai įkaista ir tą karštį lengva pastebėti termovizoriais. Kai tanko variklis yra gale, priešą ir karščiausią tanko dalį skiria nemažai storo ir santykinai vėsaus plieno. Be to, kadangi priekyje nėra variklio, priekinė tanko korpuso dalis gali būti mažesnio profilio.

Komplektacija. Priekyje šalia vairuotojo tiesiog nėra daug vietos. Gale, kur nei Leopard 2, nei Merkava, nei kituose tankuose nėra įgulos narių, varikliui tiesiog daugiau vietos. Tai palengvina tanko mazgų išdėstymą ir vėlesnę jų priežiūrą bei remontą. Gale esantis variklis ne taip kaitina kabiną, nes jo skyrių lengviau ventiliuoti.

Naujos kartos vokiškas Panther KF51. (Rheinmetall Defence, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Tai negi tik izraeliečiai labiau vertina įgulos saugumą? Ne, tiesiog egzistuoja skirtingos prieigos prie tos pačios problemos. Merkava tankai saugo savo įgulą, jei įvyktų nelaimė, o kiti tankai stengiasi sumažinti tiesioginių smūgių tikimybę. Skiriasi ir tankų taktika, numatomų priešų ginkluotė.

Izraelio Merkava tankai gali būti naudojami kaip savotiškos pėstininkų kovos mašinos, kurių varikliai įprastai ir būna priekyje, kad gale būtų galima įrengti dideles duris. Merkava įgulą sudaro 4 žmonės, bet, priklausomai nuo modifikacijos, ten gali tilpti net 6 keleiviai. Kitur tanko ir pėstininkų kovos mašinos rolės yra pastebimai atskirtos. Pavyzdžiui, Vokietija straipsnio rašymo metu turi 312 aktyviai naudojamų Leopard 2 tankų ir daugiau nei dvigubai daugiau vikšrinių pėstininkų kovos mašinų Puma ir Marder. Izraelis turi 490 aktyvių tankų ir neturi vikšrinių pėstininkų kovos mašinų.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia