Kiek turėtų sverti sportinis automobilis, kad jį laikytumėte lengvu? Ketvirtos kartos Mazda MX-5 laikomas lengvu, nors sveria maždaug toną. Pirmos serijos Lotus Elise sveria 750 kg – tikrai lengvas sportinis automobilis. Kėbulo praktiškai neturintis Ariel Atom sveria daugiau nei 612 kg. Bet visi šie automobiliai turi viršsvorio, lyginant su LCC Rocket.

Smith Flyer – vienas pigiausių visų laikų automobilių – tikriausiai svėrė šiek tiek daugiau nei šimtą kilogramų, bet nebuvo sportinis. Renault Sport Spider tikrai yra sportinis, bet sveria daugiau nei 900 kg. Suderinti lengvumą ir sportiškumą šiais laikais yra labai sunku, nes saugumo negalima pamiršti. Būtent dėl to Ariel Atom rėmas yra suvirintas kaip saugos lankai kokiame nors lenktyniniame automobilyje.

Bet šis straipsnis yra ne apie Ariel Atom, o apie ypatingai retą Light Car Company Rocket, sukurtą garsaus inžinieriaus Gordono Murray.

Gordanas Murray – milijonas gerų idėjų

Gordanas Murray yra vienas garsiausių automobilių kūrėjų istorijoje. Straipsnio rašymo metu jis vis dar dirba – jis kuria naujus superautomobilius, kurie nešios jo vardą ir bus gaminami serijiniu būdu.

Murray gimė 1946 metais Pietų Afrikoje, škotų imigrantų šeimoje. Jo tėvas kūrė lenktyninius automobilius ir pats jais lenktyniavo, todėl Gordanas vaikystėje buvo apsuptas automobilių sporto ir inžinerijos. Jis studijavo mechaninę inžineriją, o vėliau persikėlė į Jungtinę Karalystę, kur įsiliejo į Formulės 1 komandą Brabham.

Brabham bolidus Murray kūrė nuo 1973 iki 1986 metų ir buvo žinomas kaip vienas geriausių inžinierių Formulėje 1. Tai įrodo jo pasiekimai – Murray sukurti Brabham bolidai 22 kartus laimėjo Grand Prix lenktynes, 1975 ir 1981 metais Brabham komandai pelnė konstruktorių taurę ir padėjo Nelsonui Piquet 1981 ir 1983 metais tapti čempionu.

Brabham BT46B – F1 bolidas, kuris prisisiurbęs laikėsi asfalto. (edvvc, Wikimedia (CC BY 2.0)

Murray buvo kupinas kardinalių idėjų. Pavyzdžiui, 1978-ųjų Brabham BT46B turėjo didžiulį ventiliatorių, kuris tiesiog siurbė bolidą prie trasos asfalto, gerokai padidindamas sukibimą posūkiuose – ši keista, bet labai efektyvi mašina laimėjo vieninteles lenktynes, kuriose jai buvo leista dalyvauti. 1987-1991 metais Murray dirbo McLaren Formulės 1 komandoje, kur jo bolidai padėjo Ayrtonui Sennai ir Alainui Prostui dominuoti 1988-1991-ųjų metų sezonuose.

Tada Gordon Murray paliko Formulę 1 ir ėmėsi kelių įdomių projektų. Vienas jų, žinoma, buvo McLaren F1 – greičiausias automobilis Žemėje (na, iki 2005-ųjų). Tačiau tuo pat metu Murray kūrė ir šį tą paprastesnio.

Ypatingai lengvas Rocket

Kaip minėta, ir 2023 metais Murray toliau kuria superautomobilius – 2023-iųjų T.50 ir 2024-ųjų T.33 yra išskirtiniai automobiliai su V12 varikliais ir mechaninėmis transmisijomis. Tokių šiais laikais praktiškai nebūna. Nors jie yra labai pažangūs, Murray užsiminė, kad įkvėpimo sėmėsi septintojo dešimtmečio lenktyniniuose automobiliuose. Juos jis tyrinėjo, kai dar mokėsi automobilių inžinerijos subtilybių.

1991 metais Murray kartu su lenktynininku Chrisu Craftu įkūrė automobilių gamintoją Light Car Company (sutrumpintai – LCC). Jis buvo sukurtas specialiai vienam Murray kūriniui gaminti – Rocket buvo sukurtas, kad primintų septintojo dešimtmečio Formulės 1 bolidus.

LCC Rocket buvo sukurtas, kad primintų septintojo dešimtmečio F1 bolidą. Už vairuotojo matomą aptaką buvo galima nuimti, kad atsirastų vietos keleiviui (Tony Harrison, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

LCC Rocket iš tikrųjų atrodo kaip senas F1 automobilis – jis neturi sparnų, spoilerių, spliterių ar kitų ryškių aerodinaminių elementų. Jis pasižymi klasikine cigaro forma, turi atvirus ratus, variklį viduryje. Tiesa, priešingai nei tie istoriniai Formulės 1 bolidai, LCC Rocket nėra vienvientis – už vairuotojo yra vieta keleiviui.

Ir savo konstrukcija bei mechanine dalimi Rocket nėra senamadiškas. Centrinė jo struktūra yra plieninė, kėbulas – aliuminis, apdaila – anglies pluošto. Viduryje rėkia oru aušinamas 1,0 litro 4 cilindrų Yamaha motociklo variklis, kuris savo 107 arba 123 kW galiniams ratams siunčia per sekvencinę transmisiją. Variklis ir transmisija, beje, yra konstrukciniai komponentai, prie kurių tvirtinamos kai kurios važiuoklės dalys. Degalai saugomi dviejuose aliumininiuose bakuose. Pastebėsite, kad visi šie sprendimai nurodo, kad Rocket turėtų būti labai lengvas.

LCC Rocket yra labai aptakus ir labai lengvas. (Tony Harrison, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Ir yra – Rocket sveria apie 386 kilogramus. Mažiau nei Ariel Atom, Caterham 7, KTM X-Bow ar panašūs automobiliai. Aišku, tai yra tik 3,52 metrų ilgio ir 1,6 metrų pločio automobilis, bet tokių lengvų mašinų paprastai nebūna. Ir dėl to Rocket iki 100 km/val. bėgėjasi vos ilgiau nei 4,5 sekundes.

LCC Rocket buvo surenkamas rankomis. Tiesa, jis buvo brangus ir nelabai populiarus. 1991-1998 metais LCC pagamino 55 Rocket automobilius, įskaitant visus prototipus, o tada gamyba buvo nutraukta. Buvo teigiama, kad didžiausia kliūtis tęsti gamybą yra valstybiniai techniniai reikalavimai. Ne dėl to, kad Rocket būtų kažkoks ypatingai nesaugus, bet dėl to, kad bandymai ir įvairūs sertifikatai mažai kompanijai buvo neįkandamai brangūs.

1991-1998 metais buvo pagaminti 55 LCC Rocket automobiliai. (MrWalkr, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Taigi, LCC Rocket dabar yra neįtikėtinai retas automobilis. Bet ir įdomi besitęsiančios Gordono Murray istorijos detalė.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia