Kiek daug daiktų savo aplinkoje priimame kaip savaime suprantamus. Ar kada susimąstote apie žmones, kurie sukūrė jūsų rankoje esančio kišeninio peilio ar kito įrankio dizainą? Ar pastebėję kokį nors labai patogų sprendimą pagalvojate, kad tai – žmogaus kūrybiškumo vaisius? Net ir bumbulas ant sunkvežimio vairo turi savo istoriją.

Pastebėsite, kad šis straipsnis yra sunkiosios technikos skiltyje. Ne šiaip sau – bumbulai ant vairų dabar dažniausiai matomi šakiniuose krautuvuose, traktoriuose, senuose sunkvežimiuose ir panašioje technikoje. Lengvuosiuose automobiliuose jie sutinkami gerokai rečiau.

Šakinio krautuvo vairas su gamykliniu bumbulu. (S. John, Elsterwerda, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Beje, kalbant apie mažus išradimus, apie kuriuos beveik nesusimąstome – ar žinote, kodėl kai kurių traktorių išmetamieji vamzdžiai turi šokinėjančius dangtelius? Arba kodėl priešgaisriniai kibirai dažnai neturi lygaus plokščio dugno? Ir kodėl dailidės pieštukas nėra apvalus?

Kas išrado vairo bumbulą?

Vairo bumbulą 1936 metais išrado amerikietis Joelis Thorpas. Jo išradimo paskirtis buvo paprasta – papildoma rankena padeda greičiau sukti vairą. Thorpas įsivaizdavo, kad bumbulas galėtų būti kabinamas prie daugelio automobilių vairų ir kurį laiką šis priedas iš tikrųjų buvo gana populiarus. Iš kur išradėjas sėmėsi įkvėpimo? Na, tikriausiai esate matę tokias sklendes:

Senamadiškas vožtuvas su papildoma rankena. (reivax, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Tokios sklendės – sutinkamos visur nuo povandeninių laivų iki miesto vandentiekio sistemų – dažnai turi gana smulkų sriegį, todėl jas tenka sukti ilgai ir nuobodžiai. Papildoma rankena padeda valdyti tokias sklendes greitai, nekryžiuojant rankų. Ir, jei prisimerksime, tokios vožtuvų rankenos primena šulinius. Tikėtina, kad Joelis Thorpas tik pirmasis užpatentavo šį daiktą ar sukūrė patobulintą jo dizainą, geriau pritaikytą automobiliams.

Thorpo bumbulas laisvai prie vairo tvirtinamas paprastu spaustuvu. Pats bumbulas laisvai sukiojasi, todėl jį galima sugriebti labai tvirtai. Beje, JAV jis kadaise vadintas Brodie bumbulu, kaskadininko Steveo Brodie garbei. Mat 1861-1901 metais gyvenęs Brodie buvo pašėlęs žmogus, o tas bumbulas ant vairo (kurio Brodie net nebuvo matęs) tariamai padėjo vairuoti sportiškiau.

1936-ųjų Joelio Thorpo papildomos vairo rankenos patento atvaizdai.

Vairo bumbulas – privalumai ir trūkumai

Prikabinama vairo rankena buvo itin aktuali prieš vairo stiprintuvų paplitimą. Kai vairai buvo sunkesni, vairuoti vairuoti viena ranka nepaleidžiant vairaračio buvo beveik neįmanoma.

Parkuojantis ar bandant apsisukti vairuoti viena ranka yra patogiau, nes kita ranka galima keisti pavaras. Lygiai taip pat traktoriuje viena ranka gali sukioti vairą, kita – valdyti hidraulinės sistemos svirtis. Kai traktoristas per petį stebi tempiamus padargus, laikyti vairą abiem rankomis yra tiesiog nepatogu. Vairo stiprintuvas dabar leidžia lengvai ir greitai vairuoti delnu, o anksčiau tokius manevrus buvo galima atlikti tik su bumbulo pagalba. Negalime pamiršti ir to, kad kai kurie vairuotojai vienos rankos tiesiog neturi.

Traktorius su bumbulu ant vairo. (Lothar Spurzem, Wikimedia (CC BY-SA 2.0 de)

Anksčiau vairai buvo ne tik sunkūs, bet ir lėti. Vairo apsisukimų skaičius nuo maksimalios kairės iki maksimalios dešinės buvo didesnis nei dabar – vairaratis šia prasme iš tikrųjų priminė tą sklendę su smulkiu sriegiu. Vairo bumbulas leido greičiau sukioti vairaratį, nes nereikėjo kryžiuoti rankų – bumbulo pagalba vairo pasukimas galėjo būti nepertraukiamas, greitesnis ir tolygesnis.

Galiausiai, prisiminkite, kad anksčiau automobiliai, sunkvežimiai ir traktoriai nebuvo tokie patogūs kaip dabar. Vairuotojams tekdavo darbuotis ir šaltyje – tvirtai sugriebti bumbulą lengviau nei slidų vairaratį, net kai dėvi pirštines ar pirštai yra sustabarėję nuo šalčio.

Bumbulai dabar matomi tik ant traktorių, sunkvežimių, krautuvų ir panašių sunkesnių komercinių mašinų vairų. (Neozoon, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Tačiau bumbulus naudojo ne visi, nes jie turi trūkumų. Visų pirma, toks bumbulas ant gražaus automobilio vairo atrodo neelegantiškai. Antra, važiuojant vingiuotu ar nelygiu keliu jis gali nudaužyti krumplius. Be to, kai vyrai nešiodavo laisvus marškinius, bumbulas dažnai strigo rankovėse, o tai galėjo būti pavojinga.

Tiesą sakant, vairo bumbulas buvo šiokia-tokia saugumo problema. Vairuodamas viena ranka vairuotojas gali nepajusti automobilio slydimo ar per daug staigiais judesiais jį išprovokuoti. Na, o avarijos metu toks kietas bumbulas virstų giliu smūgiu į krūtinę.

Bet saugumo problemos išsisprendė savaime. Šeštajame dešimtmetyje pasirodžiusios vairo stiprintuvo sistemos po kelių dešimtmečių paplito ir vairo bumbulas liko įvairių krautuvų ir panašios technikos atributu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia