Maserati 3200GT – tai elegantiškas keturvietis GT, gamintas 1998-2002 metais. Dabar tai – gana retas automobilis, dažnai apibūdinamas pagal galinių žibintų formą. Ją gyrė visi iš eilės, bet po to sekęs 4200 jų nebeturėjo. Kodėl?
Išduosiu paslaptį – Maserati 3200 GT yra vienas iš mano, Nodum.lt autoriaus, svajonių automobilių. Jis nėra beprotiškai brangus, turi itališką V8 ir mechaninę transmisiją ir pasižymi elegantiškai glotniu, bet nenuobodžiu dizainu, kurį šiuolaikiniai automobiliai seniai pamiršo – priežasčių mylėti Maserati 3200 GT yra daugiau nei reikia. Ir tai, kad šis automobilis buvo nupieštas Giorgetto Giugiaro pieštuku, yra viena iš jų.
Giorgetto Giugiaro nėra vienintelis garsus vardas, sietinas su Maserati 3200 GT. 1998 metais į šio modelio pristatymą Giugiaro atvyko kartu su legendiniu automobilių lenktynininku seru Stirlingu Mossu. Tais 1998 metais 3200 GT atrodė išties modernus – kampuota Biturbo era buvo oficialiai uždaryta. Maserati net nesakė, ką keičia naujasis modelis, bet buvo akivaizdu, kad atsisveikinama su Marcello Gandini sukurtais Ghibli ir Shamal (tiesa, pastarasis nustotas gaminti 1996 metais).
Maserati 3200 GT yra 4,5 metrų ilgio ir 1,82 metrų pločio GT klasės automobilis, sveriantis apie 1,6 tonas. Jis pasižymi labai aptakiu dizainu, tarsi koks upės akmenėlis, bet nėra nuobodus. Priešingai – jis atrodo kaip saldi elegancija, kostiuminis automobilis, labai kontrastuojantis su šių dienų spoileriais ir aštriais kampais.
3200 GT gali pasigirti 0,34 oro pasipriešinimo koeficientu ir yra aptakesnis už tokius automobilius kaip Ferrari F50 ar Citroën CX. Aišku, tai nereiškia, kad 3200 GT neturi įsimintinų linijų. Atletiški šio automobilio klubai dailiai įsilieja į viršutinį uodegos paviršių, kuris staiga baigiasi plokštuma su bumerango formos žibintais. Tie galiniai Maserati 3200 GT žibintai tarsi įrėmina automobilio dalį, kurią dažniausiai mato aplenktieji. Ir kursyvu parašytą Maserati vardą.
Beje, tokie galiniai žibintai, kokius turėjo Maserati 3200 GT tais laikais buvo visiška naujovė. Įprastai galiniai žibintai buvo dideli, kad juose tilptų lemputės ir reflektoriai. Tačiau 3200 GT yra pirmasis serijinės gamybos automobilis su LED galiniais žibintais. Ši technologija įgalino Giugiaro pasirinkti tokią žibintų formą, kuri šiam automobiliui padovanojo pravardę – Maserati Bumerangas.
3200 GT salonas – patogi aukštos kokybės odos jūra. Viršutinė panelės dalis ir vairas visada yra juodi, bet likęs skydelis, sėdynės ir kilimai gali būti ir kreminės spalvos, kuri niekada neišeina iš mados, ar net mėlyni.
Rodyklinis laikrodis, gražiai įsegtas tarp gana pigiai atrodančių plastikinių ventiliacijos angų, yra skoninga detalė arba kičas – priklauso nuo žiūrėtojo skonio. Čia nėra jokių ekranų, kurie įprastai labai sendina salonus, bet klimato valdymo jungikliai tikrai atrodo baisiai senamadiški ir nereikalingai dideli.
Po ilgu dvi ventiliacijos angas turinčiu kapotu Maserati 3200 GT slepia 3,2 litrų V8 su dviem turbokompresoriais. Jis išvysto 272 kW ir 491 Nm ir per šešių laipsnių mechaninę arba keturių laipsnių automatinę transmisiją perduoda šią jėgą tik galiniams automobilio ratams. Mechaninė pavarų dėžė, kurią pagamino vokiečių Getrag, yra vienintelis teisingas pasirinkimas – automatinė transmisija yra sunkesnė, lėtesnė ir ne tokia patikima. 100 km/val. Maserati 3200 GT pasiekia per maždaug 5,2 sekundes.
Maserati 3200 GT buvo gaminamas tik keturis metus (1998-2002 m.), bet pardavimai pasiekė 4795. Dauguma 3200 GT buvo parduoti Europoje. Automobilių žurnalistai gyrė šio GT dizainą, o ir pirkėjai buvo patenkinti. Bet Maserati norėjo atsinaujinti ir pritaikyti šį sėkmingą modelį ir JAV rinkai. Taigi, 2001 metais pristatytas Maserati Spyder kabrioletas, o 2002-aisiais – Coupé. Maserati šiuos automobilius laiko naujais modeliais, nors jie ir yra labai panašūs į 3200 GT. Neoficialiai jie vadinami 4200 GT, nes po atnaujinto modelio kapotu Maserati įgrūdo atmosferinį 4,2 litrų V8, kurį sukūrė kartu su Ferrari. Tačiau kur dingo bumerango formos žibintai?
Visomis prasmėmis Maserati 4200 GT yra geresnis automobilis už ankstesnį 3200 GT. Kiek didesnis ir sunkesnis, bet daug veržlesnis, gražiau dainuojantis, su gražesniu salonu. Jis netgi išlaikė mechaninės transmisijos pasirinkimą, nors absoliuti dauguma pirkėjų rinkosi robotizuotą mechaninę dėžę. Nepatyrusiai akiai šis automobilis atrodo identiškas 3200 GT, nors dingo turbokompresorius ventiliavusios grotelės. Tačiau žvilgtelėjus į 4200 GT galą ankstesnio modelio ženklų jau nematyti.
4200 GT neteko tų plonų bumerango formos žibintų, nes buvo atsisakyta pažangios LED technologijos, o įprastoms lemputėms reikia didesnių žibintų.
Bumerango formos galiniai žibintai tapo išskirtiniu Maserati 3200 GT bruožu, bet turėjo dvi problemas. Visų pirma, jie nebuvo visai patikimi – juk tai buvo pirmieji LED galiniai žibintai serijinės gamybos automobilyje. Antroji problema – jie buvo brangūs, nes perdegus LED elementams tekdavo keisti visą žibinto segmentą. Viskas gerai, kai už tai moka savininkas, bet kai už tai tenka mokėti garantiją pažadėjusiam gamintojui, pigesnis pasirinkimas tampa labai viliojantis. Be to, ir LED žibintų įteisinimas JAV, kurią Maserati matė kaip vieną pagrindinių 4200 GT rinkų, buvo tebesitęsiantis procesas.
Tačiau yra ir kita šios istorijos pusė. Giorgetto Giugiaro nebuvo vienintelis žmogus, kūręs 4200 GT dizainą – prie jo dirbo ir britas Frankas Stephensonas, kuris vėliau, 2002-2006 metais, vadovavo koncepciniam Ferrari ir Maserati dizainui ir vystymui. Stephensonas pasakoja, kad vos tik pradėjo dirbti Maserati, gavo užduotį nuvykti pas Giugiaro ir pasakyti, kad jam nepatinka bumerango formos žibintai. Jis nesuprato, kodėl to reikia, nes, kaip jis pats prisimena, jam tie išskirtiniai žibintai iš tikrųjų patiko. Panašu, kad tai buvo tiesiog Maserati bandymas pasistumdyti su Giugiaro, parodyti, kad pačios kompanijos viduje yra talentingų menininkų. Giugiaro naujiena nepatiko, bet idėja tapo kūnu – 4200 GT išskirtinių galinių žibintų neturi.
Kas iš tikrųjų nulėmė šį sprendimą – LED trūkumai, noras įsilieti į JAV rinką ar Maserati noras nutupdyti Giugiaro – sunku pasakyti. Tačiau Stephensonas mano, kad bumerango formos žibintus reikėtų grąžinti – dabar, kai LED apšvietimas po truputį tampa standartu, atkartoti tą ikonišką formą būtų gana lengva.