Laivai yra ne gaminami, o statomi. Tai reiškia, kad jie yra unikalūs, sukurti kiek įmanoma geriau atlikti savo darbą. Kartais tie darbai būna neįprasti, todėl ir lavai pasižymi įdomiais sprendimais. Štai Pioneering Spirit, į vandenį nuleistas 2013 metais, yra rekordiškai platus, o jo priekis yra padalintas taip, kad primena arklio pasagą.

Pioneering Spirit iš tiesų priklauso ne vienas rekordas. Tai – ne tik plačiausias, bet ir didžiausią bendrąjį tonažą turintis laivas, išstumiantis daugiausiai vandens (apie milijoną tonų). Pioneering Spirit yra didžiulis laivas, tačiau toks jis reikalingas pagrindinei savo funkcijai atlikti.

Nuo idėjos iki statybų

Pioneering Spirit suprojektavo Šveicarijos bendrovė Allseas Group. Mintis pastatyti tokį laivą įmonės vadovui kilo dar 1987 metais, tačiau tuomet svarstytas kiek kitoks dizainas. Buvo manoma, kad du laivus būtų galima sujungti standžiomis jungtimis. Tarp jų korpusų esantis plyšys pasitarnautų dujų ir naftos platformų montavime/išmontavime. Idėja iš tiesų buvo gana paprasta – toks laivas pripildytų balastines talpas ir iš dalies panirtų. Tuomet jis galėtų priplaukti prie platformos taip, kad jos korpusas tilptų tarp dviejų sujungtų laivų. Tuomet balastas būtų pašalintas ir laivas pakiltų kartu nuo pagrindo pakeldamas ir platformos viršutinę dalį.

Pioneering Spirit su bandomąja 5500 tonų platformą tarp dviejų korpusų 2016 metais. (BsnarF1, Wikimedia(CC BY 2.0)

2004 metais Allseas jau nebesvarstė dviejų laivų sujungimo – buvo nuspręsta kurti visiškai naują laivą, tačiau katamaraną primenanti konstrukcija buvo išlaikyta. Sujungti du laivus būtų buvę paprasčiau, tačiau brangiau, o ir vietos sudėtingai navigacijos ir balansavimo įrangai būtų buvę mažiau. 2007 metais Allseas vadovas Edwardas Hereema pagaliau paskelbė, kad laivo statybos bus pradėtos.

Hereemos tėvo garbei naujasis laivas buvo pavadintas inžinieriaus Pieterio Schelte vardu. Pagal konstrukciją savo priekiu jis turėjo galėti iškelti 45000 tonų sveriančias dujų ir naftos platformas, gale taip pat turėjo būti 25000 tonų kėlimo mechanizmas. Šis laivas buvo skirtas ir 4 km gylyje tiesti vamzdynus ar kabelius. Tiesa, statybų planus atidėjo pasaulinė finansų krizė – Pietų Korėjos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering statybų ėmėsi tik 2010 metais.

Pioneering Spirit su vamzdynų tiesimo konstrukcija – ant laivo dar matosi pirmasis jo vardas. (kees torn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

2013 metais Pieter Schelte buvo nuleistas į vandenį, o 2014 išpaukė į Roterdamą, kur buvo įrengtas ir užbaigtas. Kilus triukšmui dėl Pieterio Schelte tarnavimo Waffen-SS, laivas buvo pervadintas į Pioneering Spirit.

Techninė pusė

Pioneering Spirit yra varomas aštuoniais 20 cilindrų MAN 11200 kW dyzeliniais generatoriais, sukuriančiais bendrą 95 MW galią. Šis laivas gali plaukti 14 mazgų (26 km/h) greičiu. Greitį riboja ir neįprastos hudrodinaminės savybės – du laivo priekiai ir didelis tarpas tarp jų nėra labai aptakūs.

Pioneering Spirit turi du laivo priekius – šiek tiek paniręs jis gali palįsti po dujų ir naftos platformomis ir jas iškelti. (kees torn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tas tarpas, beje, yra 59 metrų pločio ir 122 metrų ilgio. Bendras Pioneering Spirit ilgis – 382 metrai, tačiau su vamzdynų tiesimo įranga jis padidėja iki 477 metrų. Laivo plotis – 123,75 metrai. Priekiu jis gali pakelti 48 tūkstančius tonų – daugiau nei buvo planuojama iš pradžių. Kad geriau įsivaizduotumėte, koks milžiniškas tai svoris, priminsime, kad stipriausias pasaulio kranas Taisun gali iškelti šiek tiek daugiau nei 20 tūkstančių tonų. Pioneering Spirit gale taip pat yra įranga, skirta 25 tūkstančių tonų kėlimui. Laivui dažnai padeda dvi baržos – Iron Lady ir Bumblebee.

Pioneering Spirit yra rekordiškai didelis laivas. (BsnarF1, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pioneering Spirit turi didelį pastatą įgulai – laive gali dirbti 571 žmogus. Pioneering Spirit yra registruotas Panamoje, laivo šoną puošia Allseas logotipas.

Darbas ir ateities planai

Pioneering Spirit veikimo principas yra pakankamai paprastas. Laivas prisipildo balastines talpas ir šiek tiek panyra. Taip jis gali paplaukti po kroviniu – nauja ar išmontuojama platforma. Tuomet balastas yra išstumiamas ir laivas pakyla su visu kroviniu. Pioneering Spirit turi aktyvią balansavimo sistemą, nes pakėlus tokį sunkų krovinį pasikeičia svorio centras. Laivas taip pat turi keletą kranų, kurie padės išmontuoti ir po vandeniu esančius platformos pagrindo elementus, kuriuos verta surinkti.

Pioneering Spirit su vamzdynų tiesimo konstrukcija ir Iron Lady bei Bumblebee baržomis. (kees torn, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Pirmąjį savo komercinį darbą Pioneering Spirit atliko 2016 metais, kuomet Šiaurės jūroje pakėlė 13,5 tūkstančius tonų sveriančią plaformą. 2017 metais Pioneering Spirit iškėlė 24,2 tūkstančių tonų platformą netoli Šetlando salų. Tais pačiais metais Pioneering Spirit ėmėsi tiesti TurkStream dujų vamzdyną Juodojoje jūroje.

Ateičiai Pioneering Spirit jau turi darbo – turi kelis dujų ir naftos platformų montavimo užsakymus. Allseas iki 2022 metų ketina statyti ir dar didesnį tokios pačios konstrukcijos laivą, kurį pavadins Allseas Amazing Grace.

Taip pat skaitykite:

Mokslinė platforma RP FLIP dažnai palaikoma skęstančia;

Kaip torpedų perkirstas HMS Porcupine tapo HMS Pork ir HMS Pine?

Kur dingo Baychimo? Laivas-vaiduoklis mažiausiai 38 metus gyveno savarankiškai;

10 faktų apie kruizinius laivus, kurių galbūt nežinojote;

Kodėl šio laivo nosis tokia keista?

Jei nebūtų nuskendęs, ar Titanikas plaukiotų ir šiandien? 

Kas nutinka, kai kruiziniame laive miršta žmogus?

Kiek automobilių telpa didžiuliame vandenynų autovežyje?

Kodėl laivai po vandeniu turi apvalią atsikišusią nosį?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia