Norėtumėte susikrauti mantą į atvirą pikapo krovinių kėbulą ir vykti stovyklauti? Manote, kad pikapas praverstų jums remontuojant savo namus ar prižiūrint sodybą? O gal pikapo norite tiesiog dėl to, kad jums patinka tokie automobiliai? Turėsite susitaikyti su tuo, kad pikapai Lietuvoje laikomi sunkvežimiais.

Toyota Land Cruiser J70 pikapas šalia landshövdingehus Geteborge.

Patys didžiausi pikapai, kokius labai mėgsta amerikiečiai, sunkvežimiais, tikriausiai, laikomi pelnytai. Jie turi unikalias platformas, yra dideli, sunkūs ir gali pavežti labai sunkius krovinius. Tačiau mes kalbame ne apie juos.

Subaru Baja, 2002-2006 metais gamintas pikapas, buvo sukurtas universalo Outback pagrindu. Tiesiog pašalintas virš bagažinės buvęs stogas. Subaru Baja nėra nei labai sunkus, nei labai didelis, tačiau Lietuvoje patenka į N1 kategoriją – oficialiai tai yra lengvasis krovininis automobilis.

Tokių paprastų lengvųjų automobilių pagrindu sukurtų pikapų yra nemažai. Štai braziliškas Volkswagen Saveiro yra artimas hečbeko Gol giminaitis, o labai retas argentinietiškas Mercedes-Benz 220D pikapas buvo sukurtas paprasto sedano pagrindu. Lietuvoje, jei tik čia būtų atvežti, tokie maži pikapai irgi taptų N1 kategorijos įkaitais.

Volkswagen Saveiro pikapas. Brazilijoje tai – lengvasis automobilis, Lietuvoje – sunkvežimis.

Kodėl? Regitra Nodum.lt paaiškino, kad į Kelių transporto priemonių registrą įrašomi tokie automobilio duomenys, kokie yra nurodyti transporto priemonės kilmės ar patvirtinimo dokumentuose. Kitaip tariant, gamintojas pats dokumentuose (konkrečiai – EB atitikties liudijime) nurodo informaciją, pagal kurią automobilis priskiriamas kategorijai. Ir pikapams N1 tinka geriausiai.

N1 kategorijos kriterijai yra akivaizdžiai sukurti galvojant apie pikapus. Nurodoma, kad N1 kategorijos mašina sveria iki 3,5 t, gali turėti dvi sėdynių eiles (iki 6 vietų) ir turi pertvara atskirtą krovinių skyrių. Jei krovinių skyrius yra atviras (kaip pikapo), jo ilgis turi būti daugiau kaip trečdalis ratų bazės ilgio, o jei uždaras – pusė ratų bazės ilgio. Subaru Baja lengvai atitinka šiuos kriterijus.

Subaru Baja. (IFCAR, Wikimedia)

N1 kategorijos automobilius galima vairuoti su įprastu B kategorijos vairuotojo pažymėjimu – sunkvežimio vairuotoju tapti nebūtina. Tai kur problemos? Visi sėskime į pikapus!

Krovininės transporto priemonės Lietuvoje moka kelių mokestį, kuris Subaru Baja ir panašių automobilių atveju 2023 metais siekia 304 eurus per metus. Be to, N1 kategorijos automobiliams techninė apžiūra vykdoma kasmet, o ne kas du metus kaip įprastų lengvųjų automobilių atveju. Taigi, pikapo eksploatacija Lietuvoje yra susijusi su papildomomis išlaidomis.

Mažytis pikapas, bet pikapas. Maruti Gypsy (indiška Suzuki Samurai versija) Lietuvoje būtų N1 kategorijos lengvasis krovininis automobilis.

Galiausiai, reikia atsakyti į pagrindinį klausimą – kodėl? Aukščiau minėta, kad gamintojas pats nurodo, kad mašina priklauso N1 kategorijai EB atitikties liudijime. Taigi, tai – Europos Bendrijos taisyklės. Tai nėra Lietuvos išsigalvojimai ir nacionalinė neapykanta pikapams.

Ribą tarp keleivinio ir krovininio transporto nubrėžti ne taip ir lengva. Labai norint ir paprastas Volkswagen Golf gali tarnauti kaip krovininis automobilis. Buvo pasirinkti tokie kriterijai, kurie geriausiai apibūdina perėjimą tarp lengvojo automobilio ir lengvojo sunkvežimio. Nėra valdžios, kuri nesvajotų ką nors apmokestinti. Bet ir gamintojai turi savų priežasčių kurti būtent N1 kategorijos automobilius.

Tos priežastys – kitokie komerciniam transportui taikomi reikalavimai. Ir čia Suzuki Jimny yra geras pavyzdys.

Suzuki Jimny Islandijoje. (Jakub Hałun, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Ketvirtos kartos Suzuki Jimny yra mielas mažas automobilis ir tikras visureigis. Jis pasirodė 2018 metais ir iš karto sulaukė daug pirkėjų dėmesio. Tačiau iš Europos rinkos Jimny buvo atitrauktas jau 2020 metais, nes Suzuki strategijoje nebuvo suderinamas su griežtėjančiais ES aplinkosaugos reikalavimais. Tačiau 2021 metais Jimny grįžo kaip komercinis krovininis automobilis – tiesiog be galinės sėdynės ir su pertvara tarp išaugusio krovinių skyriaus ir salono. Komercinis Jimny teršia ne mažiau, bet kaip N1 klasės automobilis patenka į kitą kategoriją ir gali egzistuoti Europoje. Tik kelių mokesčius reikia mokėti ir techninė apžiūra dažnesnė.

Taigi, jei trumpai, pikapai ir komercinis Jimny Lietuvoje yra lengvieji sunkvežimiai, nes Europos Bendrija čia rado vietą linijai tarp keleivinių ir krovininių automobilių. Tos ribos kažkur reikia ir ji buvo surasta būtent čia. Dėl to pikapai apmokestinami kelių mokesčių ir į techninės apžiūros vietas keliauja kasmet.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia