Gali būti, kad Plymouth Superbird vardas jums nieko nesako. Bet jūs tikrai esate matę šio automobilio atvaizdus – ši forma daug kartų buvo vaizduojama filmuose, žaisluose ir net lipdukuose kramtomosios gumos pakeliuose. Mat Superbird turi juokingai aukštą spoilerį.

Plymouth Superbird 1970-ųjų NASCAR lenktynėse su vairuotoju Peteu Hamiltonu. (Skeensss, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Prie Superbird tuoj pat sugrįšime, bet prieš tai reikia paaiškinti, kas yra spoileris. Šiuo atveju tai – automobilio gale montuojama aerodinaminė detalė, generuojanti prispaudžiamąją jėgą. Spoileris, pasak Valstybinės lietuvių kalbos komisijos, yra nevartotina svetimybė – jį VLKK rekomenduoja keisti žodžiais aptakas arba vėjo nukreipiklis (rimtai). Kadangi aptakas yra kitas dalykas (aptakumą gerinanti detalė), o vėjo nukreipiklis yra šlykščiai neelegantiškas terminas, egzistuojantis tik VLKK sąmonėje, spoilerį šiame straipsnyje vadinsime spoileriu.

Tiesa, dideli, aukščiau sumontuoti spoileriai dažnai vadinami tiesiog sparnais. Ir Plymouth Superbird spoileris įprastai vadinamas būtent taip. Bet aiškumo dėlei liksime prie visiems suprantamo termino spoileris. Kaip jūs žinote, spoileriai kartais naudojami tik dėl grožio – Lamborghini Countach yra geras to pavyzdys. Bet Plymouth Superbird istorija yra kitokia – jo spoileris yra funkcionalus.

Greitas paukštis Plymouth Superbird

Amerikietiški sportiniai automobiliai (muscle cars) įprastai pasižymi nelabai aerodinamišku dizainu. Jie dažnai turi plokščias nosis ir tarsi kirviu nukirstus galus – abi šios savybės yra aerodinamikos nuodėmės. Plymouth Road Runner nebuvo išimtis – šis automobilis, gamintas 1968-1980 metais yra aptakus kaip plyta, bet naudoja viską atperkantį didelį V8 variklį.

Plymouth Road Runner. (Greg Gjerdingen, Wikimedia(CC BY 2.0)

Plymouth, žinoma, yra Chrysler korporacijos markė, todėl Road Runner turėjo garsių giminaičių. VIenas iš jų – Dodge Charger, keliuose pasirodęs 1966 metais. JAV tai buvo jaudinantys galingų V8 laikai, kai tokie sportiniai automobiliai buvo nauji, stilingi ir įperkami. NASCAR lenktynės ir ypač pergalės jose padėdavo gamintojams reklamuoti savo automobilius ir taip išsiskirti iš vis gausesnės muscle car minios. Dodge Charger 500 automobiliui 1968-ųjų sezonas buvo nesėkmingas, todėl 1969-ieisiems reikėjo ieškoti naujų sprendimų.

Vienas iš sprendimų siūlėsi savaime – Charger privalo būti aptakesnis. Tai buvo nauja filosofija NASCAR lenktynėse, mat ir Ford 1969 metais pasirodė su žymiai aptakesniu Ford Torino Talladega. Sunku pasakyti, kokią įtaką Torino Talladega padarė Chrysler darbams, bet 1969-ųjų Dodge Charger Daytona yra radikaliai aerodinamiškesnis už savo pirmtakus.

Dodge Charger Daytona, gamintas tik 1969 metais. Plymouth Superbird irgi buvo gaminamas tik metus. (Karrmann, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Virsdamas Daytona Charger gavo ilgesnę nosį su paslėptais žibintais ir 584 mm aukščio spoilerį. Gatvėse tas spoileris atrodė juokingai aukštas – tarsi skalbinių džiovyklė ar futbolo vartai. Bet trasoje jis puikiai savo darbą atliko. Dodge Charger Dyatona tapo pirmuoju NASCAR automobiliu viršijusiu 200 mylių per valandą (322 km/val.) greitį. 1969 metais Charger Daytona laimėjo dvi lenktynes, 1970-aisiais – dar keturias. Tiesa, tuomet jis jau turėjo ir draugišką konkurentą Plymouth Superbird.

1970 metais Chrysler NASCAR lenktynėse nusprendė populiarinti ir Plymouth markę. Taigi, Dodge Charger Daytona projekte išmoktos pamokos buvo panaudotos tobulinant Road Runner.

Lakstūnas ant Superbird spoilerio atramos. (sv1ambo, Wikimedia(CC BY 2.0)

Plymouth Road Runner, kuris, beje, vardą ir garsinio signalo balsą pasiskolino iš Warner Brothers filmukuose su kojotu Viliu besivaržančio Lakstūno, gavo naują patobulintą nosį ir tą didžiulį spoilerį. Taip Road Runner tapo Superbird – automobilį papuošė Lakstūnas su lenktynininko šalmu.

Ir taip, tiek Plymouth Superbird, tiek Dodge Charger Daytona buvo parduodami ir naudojimui keliuose – tai numatė NASCAR homologacijos taisyklės. Superbird pirkėjai galėjo rinktis vieną iš trijų V8 variklių, išvystančių 280-317 kW galią. Automobilis sveria apie 1,7 tonas, todėl Superbird nėra toks greitas, kaip atrodo. Tiesą sakant, traukos lenktynėse standartinis Road Runner be nosies aptako ir spoilerio pasirodo geriau nei Superbird, nes aerodinaminiai patobulinimai pradeda veikti tik priartėjus prie 100 km/val. ribos.

Richardo Petty Plymouth Superbird. (ckirkman, Wikimedia(CC BY 2.0)

Beje, įdomus faktas – Superbird buvo sukurtas tikintis susigrąžinti 1968 metais į Ford komandą perbėgusį lenktynininką Richardą Petty. Ir jis sugrįžo – 1970 metais su Superbird jis laimėjo 8 lenktynes.

Kodėl Plymouth Superbird turi tokį aukštą spoilerį?

Nors NASCAR automobiliai dabar apsieina be spoilerių, kitose lenktynių klasėse tokie aerodinaminiai komponentai yra labai populiarūs. Bet jie niekada nebūna tokie aukšti ir ryškūs.

Originalių Plymouth Superbird pagaminta mažiau nei du tūkstančiai. (Greg Gjerdingen, Wikimedia(CC BY 2.0)

Plymouth Superbird savo spoilerį paveldėjo iš Dodge Charger Daytona. Pastarasis automobilis, kaip ir jo pirmtakas Charger 500, buvo tobulinamas pasitelkus vėjo tunelį ir net kompiuterinę analizę – tai septintojo dešimtmečio pabaigoje dar nebuvo įprasta. Superbird buvo gaminamas vos metus, tačiau net tris dešimtmečius po to buvo palaikomas mitas, kad Chrysler naudojo ypatingą formulę, kuri padėjo apskaičiuoti optimalų spoilerio aukštį. Tačiau tiesa buvo kur kas paprastesnė.

Bandymai vėjo tunelyje parodė, kad Charger ir Superbird kabinos stipriai riboja oro srautus. Tai reiškia, kad oro srautas nepasiektų žemai gale sumontuoto spoilerio. Taigi, inžinieriai priėmė vienintelį teisingą sprendimą – iškėlė spoilerį virš automobilio stogo. Ten jį pasiekį švarus, nesudrumstas oro srautas.

Superbird spoileris buvo iškeltas virš automobilio stogo. Ir leido atidaryti bagažinę. (Mr. Dikinballz, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Vienas Chrysler inžinierius vėliau teigė, kad žemesnis spoileris būtų trukdęs atidaryti automobilio bagažinę. Tai greičiausiai yra tiesa, bet tikrai nebuvo esminis faktorius formuojant šią detalę – juk kalbame apie pirmiausia lenktyninius automobilius. Dar vienas atsitiktinis aukšto spoilerio privalumas – geresnis matomumas per galinį stiklą.

Plymouth Superbird istorija buvo labai trumpa. 1971 metais NASCAR iš esmės uždraudė tokius radikalius aerodinaminius komponentus – juos galėjo naudoti tik mažesnius variklius turintys automobiliai. Be to, Superbird programą stipriai ribojo ir griežtesni emisijų standartai ir homologacijos reikalavimai. Automobilis buvo gaminamas tik 1970 metais. Manoma, kad į gatves išriedėjo apie 1935 Plymouth Superbird automobiliai. Savo laiku jie nebuvo labai populiarūs – daug kam tas spoileris atrodė kaip nesąmoninga dėmesio reikalaujanti detalė. Bet dabar tai – reti ir daug kolekcionierių dėmesio sulaukiantys automobiliai.

Plymouth Superbird spoileris geriau priimamas dabar nei anksčiau. (sv1ambo, Wikimedia(CC BY 2.0)

Beje, Plymouth Superbird suvaidino ir animaciniame 2006-ųjų filme Ratai (Cars). Ten šį automobilį įgarsino pats Richardas Petty. Ir tai nėra vienintelis Ratų personažas Nodum.lt – ar jau skaitėte apie keistai simetrišką Zündapp Janus?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia