Automobilių vairuotojai tikriausiai kartais pykteli, kai vingiuotame kaimo keliuke įstringa už lėtai važiuojančio traktoriaus. Tačiau žemės ūkio technika mums yra būtina – tos mašinos rūpinasi mūsų maisto auginimu. Bet kodėl kelyje jos yra tokios lėtos? Kodėl traktorių gamintojai negali sukurti mašinos, kuri kelyje pasiektų 80-90 km/val. greitį? Ir kuris serijinės gamybos traktorius yra greičiausias?

Seni traktoriai yra dar lėtesni – sovietinis T-16 (techniškai, savaeigė šasi) išvysto tik 24 km/val. (VargaA, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Seni traktoriai net neturi spidometrų. Jų tiesiog nereikia – jie vis tiek negali viršyti greičio. Nauji traktoriai jau gali pasakyti, kokiu greičiu juda, bet ši informacija yra dažniau naudojama laukuose, o ne kelyje. Daugumos modernių traktorių transportinis greitis siekia maždaug 45-50 km/val. Vietose, kur maksimalus leistinas greitis siekia 70-90 km/val., traktoriai maišosi lengvųjų automobilių kelyje, bet pykti ir skubėti nėra ko – nustokite valgyti, jei traktoriai jums trukdo.

Šiuolaikinė žemės ūkio technika yra labai pažangi, galinga ir brangi. Negi gamintojai negali paversti traktorių greitesniais? Kodėl jie tokie lėti?

Greitis – ne prioritetas

Supaprastintai galėtume pasakyti, kad pagrindinė traktoriaus funkcija – įvairių agregatų tempimas ir galios tiekimas jiems. Dirbdamas traktorius tempia sunkius įrankius, važiuoja per minkštą gruntą ir patiria dideles apkrovas. Dėl to visas traktoriaus galios perdavimo mechanizmas yra sukurtas taip, kad mašinos ratus pasiektų kiek įmanoma stipresnis sukimo momentas. Kaip tikriausiai prisimenate iš fizikos pamokų, krumpliaračių sistemos (pavarų dėžės, reduktoriai, diferencialai) leidžia padidinti sukimo momentą, bet tuo pačiu stipriai sumažina sukimosi greitį. Labai supaprastintai galima pasakyti, kad nedidelis maksimalus traktoriaus greitis yra šalutinė mechaninio sukimo momento didinimo pasekmė.

Claas Axion traktorius su papildomu svoriu priekyje. (Dirk Pauluweit, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Gamintojai transportiniam greičiui tiesiog neskiria aukšto prioriteto – sukimo momentas yra svarbesnis. Dirbdamas traktorius niekada nevažiuoja labai greitai, nes kiekvienas agregatas optimaliai veikia tik tam tikrame greičio diapazone. Traktorius nėra transporto priemonė – tai yra žemės ūkio įrankis. Todėl didžiausią dėmesį traktorių gamintojai turi skirti mašinos darbui lauke, o ne jos kelionei viešo naudojimo keliais.

Galiausiai, šiuolaikiniai traktoriai yra labai galingi, bet ir sveria nemažai. Pavyzdžiui, variklis po CLAAS kapotu Axion 960 išvysto 332 kW, tačiau šis traktorius be jokių priedų sveria 13 tonų. Ir tai net nėra labai sunkus traktorius. Kai tai supranti, maksimalus 50 km/val. greitis neatrodo toks mažas. Juk traktorius nėra transporto priemonė, skirta kelionėms per visą šalį. Įprastai traktoriai keliais nuvažiuoja vos kelis kilometrus – nuo vieno lauko iki kito.

Dauguma traktorių kelyje nevažiuoja nei 50 km/val. greičiu. (Jerónimo Roure Pérez, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Saugumo problemos

Kadangi traktorius nėra transporto priemonė, gamintojas apie jo saugumą galvoja tik darbo kontekste. Ką daryti, kad traktorius neapvirstų nelygiuose laukuose? Kaip uždengti besisukančius velenus, kad į juos nebūtų įtrauktas žmogus? Kaip pagerinti matomumą ir kokius apšvietimo sprendimus būtina įdiegti? Kitaip tariant, gamintojai stengiasi, kad darbas su jų traktoriais būtų saugus ir efektyvus – saugumas kelyje nėra prioritetas. Todėl aukštesnio transportinio greičio gamintojai savo mašinoms suteikti nenori, nes tektų rūpintis ir saugumu kelyje, o tai neišvengiamai verstų ieškoti kompromisų.

Traktoriai yra labai aukšti ir pasižymi aukštu svorio centru. Be to, jie neturi transporto priemonėms būtinų ištvermingų stabdžių, o ir bekelei skirtos padangos nepasižymi puikiu sukibimu su asfaltu. Galiausiai, ir traktoriaus dydis greičiausiai taptų saugumo problema, jei gamintojai pasistengtų savo mašinoms suteikti aukštesnį transportinį greitį.

Traktoriai yra aukšti, sunkūs ir naudoja bekelei skirtas padangas, todėl kelyje jiems geriau neskubėti. (Globetrotter19, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taigi, traktoriai kelyje yra tokie lėti, nes jiems svarbiau efektyvus ir saugus darbas laukuose. Daiktai geriausiai veikia toje aplinkoje, kuriai buvo sukurti, o traktoriai nėra kuriami keliams. Bet ne visi traktoriai išsikvepia ties 50 km/val. padala.

Greičiausias serijinės gamybos traktorius

Modifikuotų labai greitų traktorių rastume nemažai – juk egzistuoja ir traukos lenktynėms paruoštų traktorių. Bet sportiniai traktoriai į laukus ar kelius nevažiuoja, todėl šiuo atveju mums nėra įdomūs. Kuris traktorius iš tikrųjų yra greičiausias?

JCB Fastrac 8330 – greičiausias serijinės gamybos traktorius pasaulyje. (Gamintojo nuotrauka)

Ši garbė atitenka JCB Fastrac 8000 – šis traktorius išvysto maksimalų 70 km/val. greitį. Gamintojui teko specialiai tam sukonfigūruoti transmisiją, aprūpinti traktorių keturiais diskiniais stabdžiais, reguliuojama važiuokle. Dėl to Fastrac yra ne tik greitesnis, bet stabilesnis už artimiausius konkurentus, o ir stabdo žymiai geriau. Aukštas transportinis greitis yra pabrėžiamas kaip vienas iš Fastrac 8000 konkurencinių privalumų – šis traktorius tarp darbų važiuoja greičiau nei kiti. Be to, jį patogu naudoti transportuojant derlių ar kitą techniką.

Bet jums tikriausiai yra įdomūs ir rekordai. Stipriai modifikuotas JCB Fastrac 2019 metais pasiekė naują traktorių greičio rekordą – 217,57 km/val.

Traktorius-rekordininkas

Taip, traktoriai yra pakankamai lėti, bet draugiškų traktoristų dėka juos aplenkti nėra taip jau sunku. Nepykite, jei kada kelyje įstrigsite už kokio nors traktoriaus – prisiminkite, kad tai yra mums maistą auginančios pramonės įrankis.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia