Lockheed SR-71 Blackbird – vienas įdomiausių ir gražiausių visų laikų orlaivių. Galbūt net šiek tiek gaila, kad šiais laikais nei vienas toks lėktuvas neskraido, tačiau Blackbird dabar yra istorijos dalis, kurią smagu prisiminti. Jau vien pats faktas, kad jis pagamintas iš sovietinio titano yra nepaprastai įdomus.

SR-71 yra Šaltojo karo lėktuvas. Šaltasis karas taip pavadintas todėl, kad JAV ir Sovietų sąjunga niekada nestojo į atvirą karinį konfliktą. Tačiau visada buvo aišku, kad būtent šios dvi šalys yra pagrindiniai veikėjai, stebintys vienas kitą iš skirtingų ringo kampūžų. Būtent šios šalys dalino pasaulį į įtakos zonas, leidosi į kosmoso užkariavimo lenktynes ir ginkluotės varžybas. Ir, žinoma, šnipinėjo viena kitą. SR-71 buvo sukurtas specialiai žvalgybai, tai negi sovietai buvo tokie kvaili, kad jam tiektų gyvybiškai svarbias medžiagas?

Kai 1964 metais Blackbird pakilo pirmam skrydžiui, santykiai tarp JAV ir Sovietų sąjungos tikrai nebuvo tokie geri, kad šalys imtų prekiauti strateginiais resursais. Ypač titano rūda, kurios Sovietų sąjunga turėjo nepalyginamai daugiau nei JAV. Šis kietas, stiprus, bet kartu ir nepaprastai lengvas metalas idealiai tiko kosminių aparatų ir karinės technikos gamybai. Todėl net nebuvo galima tikėtis, kad Sovietų sąjunga parduos titano rūdos JAV, kuri, žinoma, panaudotų šį metalą slaptiems kariniams projektams.

SR-71 Blackbird buvo ypatingas lėktuvas, kurio gamybai teko pasitelkti ypatingas priemones. (TSgt. Michael Haggerty, USAF, Wikimedia)

Tiesą sakant, jei pažvelgtumėte į daugiausia titano ruošinių pagaminančias šalis, pastebėtumėte, kad po Kinijos rikiuojasi Rusija, o šiek tiek žemiau – Kazakstanas ir Ukraina. JAV šiame sąraše nerasite – tiesiog šių vertingų gamtinių iškasenų šiai šaliai nekliuvo.

O titano Blackbird projektui tikrai reikėjo. Juk tai – nepaprastai greitas ir aukštai skraidantis lėktuvas. Kur yra greitis, yra trintis, o kur yra trintis, yra karštis. Titanas yra lengvas ir puikiai pakelia karštį. Titano būtinybe buvo įsitikinta dar A-12 žvalgybinio projekto metu. Tik kur gauti titano moderniausiam pasaulio orlaiviui? Žinoma, iš kitos Šaltojo karo fronto pusės.

Net 85 % visos SR-71 konstrukcijos buvo pagaminta iš titano. (CIA, Wikimedia)

Niekas net neprašė Sovietų sąjungos parduoti titano ar rutilo (oksidų klasės mineralo, kurio sudėtyje yra daug titano dioksido). Sovietai šį brangų metalą tiekė trečiosioms šalims, su kuriomis JAV struktūros palaikė glaudžius santykius. Pulkininkas Richas Grahamas, vienas iš SR-71 pilotų, taip apibūdino kelius, kuriais JAV gavo titano savo slaptiems lėktuvams: „Pagrindinė rūdos tiekėja buvo Sovietų sąjunga. Veikdami per Trečiojo Pasaulio šalis ir kurdami fiktyvius sandorius jie sugebėjo į JAV atsiplukdyti viso SR-71 reikalingo titano.“

Sovietų valdžia net neįtaria, kad tiekia medžiagas lėktuvui, kuris juos šnipinės. (NASA, Wikimedia)

Iš tikrųjų, CŽA ir kitos institucijos, kurios padėjo gauti titano projektui, tai darė ne pirmą kartą. SR-71 pirmtakas Lockheed A-12, pakilęs 1962 metais, netgi buvo vadinamas Titanine Žąsimi. Tuo tarpu net 85 % visos Blackbird konstrukcijos sudarė titanas, o iš viso pagaminti net 32 tokie orlaiviai. Negana to, nemaža gamybai pristatyto titano dalis buvo užteršta. Kartą net 80 % gauto titano buvo atmesta kaip netinkama SR-71 gamybai. Tai iš kur tiek titano?

Itin greitas ir aukštai kylantis SR-71 pasitarnavo ir NASA tyrimuose. (NASA, Wikimedia)

Jei JAV per trečias šalis būtų pabandžiusi įsigyti didesnį titano kiekį, greičiausiai net sovietams būtų kilęs įtarimas. Todėl titanas buvo perkamas per kelis skirtingus kanalus ir ne tokiais dideliais kiekiais. SR-71 gamyba nebuvo skubinama. Ir sovietai taip nieko ir nesuuodė.

Taip degalais pakilimo takus nulaistantis Blackbird skraidė iki pat 1999 metų. Įdomu, kaip šią istoriją kadaise matė sovietai ir kada jie suprato, kaip ir kam buvo panaudotas jų parduotas titanas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia