Gali būti, kad apie tai net nesate girdėję – kai kurie keleiviniai lėktuvai virš jūsų galvos skrenda be keleivių. Juose yra sėdynės, tualetai, vežimėliai užkandžiams, bet keleivių nėra. Kodėl vykdomi tokie tušti maršrutai?

Ar žinote, kam reikalingi oro uostų kodai? Juk Lietuvoje yra keli tarptautiniai oro uostai – VNO, KUN, PLQ, SQQ. O ką tikrina virš oro uostų ratus sukantys lėktuvai-laboratorijos? O ar tiesa, kad keleiviniai lėktuvai neskraido virš atominių elektrinių?

Šie lėktuvai nėra tušti, nes vykdo reguliarius maršrutus

Komercinėje aviacijoje tušti maršrutai nėra retas dalykas. Jie iš tikrųjų yra neišvengiami ir jūs bent jau intuityviai tai žinote, jei mieste esate matę tuščią autobusą su užrašu „grįžta į garažą“.

Jei esate perdėtai smalsus ar labai domitės vietos komercine aviacija, kartais pamatę kokį lėktuvą virš galvos įsijungiate Flightradar24.com ( ar žinote, kaip veikia tokie puslapiai?) ir nustembate pamatę, kad jis skrenda į kažkokį negirdėtą miestą – juk nėra tokio maršruto! Gali būti, kad tikrai nėra ir tas lėktuvas skrenda tuščias. Taip nutinka dėl kelių priežasčių.

Naujas, sugedęs ir mirštantis

Visai nauji lėktuvai bandomi be keleivių. Be to, ką tik pagaminti lėktuvai iš gamyklų skrenda į oro linijų bazes. Žinoma, tada jie skrenda be keleivių, nebent juose įsitaiso tų oro linijų atstovai ir keli fotografai. Kartais po remonto lėktuvas pakyla apsukti kelių bandomųjų ratų. O vėliau tuščias keliauja į maršruto pradžią, kuri gali būti visai kitame mieste. Lygiai taip pat paskutinis lėktuvo skrydis į perdirbimo bazę dažniausiai yra tuščias. Vėlgi, nebūtinai – kartais lėktuve būna žurnalistai, oro linijų atstovai, inžinieriai. Bet keleivių nebūna.

Jūsų lėktuvas atvyksta… tuščias

Užsakomieji skrydžiai yra nemaža komercinės aviacijos dalis. Tokias paslaugas teikiančios kompanijos valdo (nebūtinai turi) orlaivių parką ir stengiasi juo aptarnauti klientus tam tikrame regione. Ne visada yra žinoma, iš kurios pusės pasigirs koks nors užsakymas. Kai lėktuvas ilsisi kur nors, pavyzdžiui, Vokietijoje, o gaunamas užsakymas skraidinti keleivius iš Kauno, lėktuvas į Kauną greičiausiai atskris tuščias. Kaip taksi važiuojantis pasiimti keleivių.

Maži verslo klasės lėktuvai kartais skrenda pasiimti keleivių

Įdomu, kad žinodamos apie būsimą tuščią skrydį kompanijos savais kanalais gali išplatinti pakvietimus. Jie dažnai matomi socialiniuose tinkluose ir yra gana brangūs, bet bilietai į tuščius skrydžius bus kito straipsnio tema.

Atlekiu padėti

Lėktuvai, kaip ir visa technika, kartais genda. Kai kokiame oro uoste esantis lėktuvas negali pakilti į suplanuotą skrydį, oro linijos gali jį pakeisti kitu orlaiviu, kuris turi laisvo laiko. Tuomet toks lėktuvas atskrenda tuščias. Tiesa, toks sprendimas turi būti gerai apskaičiuotas – ar apsimoka iš kito oro uosto perkelti lėktuvą su įgula, ar geriau keleivius tiesiog marinuoti oro uoste, kol lėktuvas bus pataisytas? Gal pigiau skrydį tiesiog atšaukti ir išmokėti kompensacijas? Bet atlikus skaičiavimus į pavadavimo skrydį gali atlėkti tuščias lėktuvas.

Nepamiršk mano vardo

Šis atvejis tikriausiai yra įdomiausias. Kai pasaulį sukaustė COVID-19 pandemijos reguliavimo pančiai, komercinė aviacija beveik sustojo. Daugybė skrydžių buvo atšaukti, oro uostai kurį laiką priminė dykynes. Bet lėktuvai ir toliau skraidė. Tik dažnai tušti.

Kas pasakys, ar šis A380 yra tuščias

Ypatingai užimti didieji oro uostai, tokie kaip Frankfurto (FRA), turi griežtas taisykles norintiems naudotis jų paslaugomis. Visos oro linijos nori turėti kiek įmanoma daugiau skrydžių į Frankfurtą ir iš jo, bet vietos ir laiko visiems nepakanka. Taigi, už vietą šioje rinkoje reikia ne tik susimokėti, bet ir pakovoti. Jei Frankfurto oro uostas mato, kad oro linijos neišnaudoja tam tikro joms tvarkaraštyje skirto langų skaičiaus, jis tuos langus gali atimti ir atiduoti kitoms oro linijoms, kurios juos išnaudos. Atsiimti prarastus langus yra praktiškai neįmanoma. Kaip išnaudoti tuos langus kai nėra keleivių?

Lufthansa 2022 metais atskleidė, kad jos lėktuvai skraido tušti tam, kad užpildytų įsigytus langus didžiausių oro uostų tvarkaraščiuose. 2021-2022 metų žiemą Lufthansa įvykdė daugiau nei 20 tūkstančių vaiduoklių skrydžių būtent dėl šios priežasties. Kitos oro linijos šia tema neatviravo, bet galima suprasti, kad jos susidūrė su tais pačiais iššūkiais. Nes juk visi suprato, kad pandemija baigsis ir tų teisių leistis ir kilti dar tikrai reikės.

Tie tušti skrydžiai erzina aplinkosaugos aktyvistus. Daug kas taip pat klausė, kaip oro linijos gali skirti tam pinigų – juk lėktuvams reikia daug degalų. Bet prarasto lango kaštai yra labai dideli ir ilgalaikiai, todėl tokie vaiduoklių skrydžiai, kaip tada aiškino oro linijos, buvo būtini. Ir tebėra, nors ir žymiai rečiau.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia