Įsivaizduokite sportinį automobilį su varikliu gale viduryje – kokio modelio atvaizdas iškyla jūsų mintyse? Galbūt Porsche Cayman, Lotus Emira ar Alpine A110? O gal susimąstėte apie ką nors daug brangesnio kaip Lamborghini Aventador, Pagani Huayra ar Bugatti Chiron? Įspūdingų automobilių šioje kategorijoje tikrai daug, bet visi jie turi tik dvi dureles. Ar įmanoma sukurti keturvietį ir keturdurį automobilį su vidaus degimo varikliu viduryje?
Variklis laikomas esantis viduryje, kai yra tarp priekinės ir galinės ašių. Variklis gali būti viduryje priekyje – kaip Maserati GranTurismo, Honda S2000 ar Mercedes-Benz AMG GT. Tokios konfigūracijos keturdurių tikrai būna, net jei jie reti – Maserati Quattroporte ir Aston Martin Rapide yra geri pavyzdžiai. Variklis dar gali būti viduryje gale – kaip Ferrari F8 Tributo ar McLaren 720S. Štai tokios konfigūracijos keturdurių tiesiog nebūna, nors keturviečių pasitaiko.
Dviduris kėbulas yra stilingesnis ir standesnis, bet kai variklis yra viduryje gale antrajai durelių porai nėra vietos. Dėl tos pačios priežasties kabrioletai beveik niekada nebūna keturduriai. Tiesą sakant, net ir galinės sėdynės tokie automobiliai dažniausiai neturi. Lotus Evora yra graži išimtis – tai yra keturvietis automobilis su varikliu viduryje.
Tačiau tai nereiškia, kad automobilis su varikliu viduryje negali turėti keturių durelių ir keturių sėdynių.
Lancia Medusa
Iš tikrųjų, gudraudami jūs turbūt prisimintumėte automobilį su varikliu viduryje ir keturiomis durelėmis – kai kurie maži japoniški vienatūriai turi po sėdyne sumontuotą variklį. Bet, aišku, kalbame ne apie juos.
Giorgetto Giugiaro aštuntojo dešimtmečio pabaigoje domėjosi naujomis kėbulo formomis. Giugaro tada kūrė ir praktiškus automobilius, tokius kaip Fiat Panda ar Volkswagen Golf, ir tikrus superautomobilius, kaip Lotus Esprit, BMW M1 ir Maserati Bora. Jis sugalvojo sujungti šias dvi priešingybes ir sukūrė koncepcinį automobilį Lancia Medusa.
1979 metais Giugaro galvoje gimusi Medusa koncepcija iš tikrųjų turėjo pademonstruoti kelias automobilių dizaino naujoves. Visų pirma, Giugaro stengėsi sukurti kiek įmanoma aptakesnę formą. Įleistos rankenėlės, su išoriniu kėbulo paviršiumi sulyginti langų stiklai, paslepiami žibintai, ypatingai minkštos, oro srautų nemaišančios formos – visa tai lėmė, kad Lancia Medusa oro pasipriešinimo koeficientas yra vos 0,263. Palyginimui, labai aptakaus Ford Probe koeficientas viršija 0,3. Net ir Toyota Prius nėra toks aptakus, kaip Medusa.
Aptakių automobilių, žinoma, būna, bet jie dažnai yra gana maži ar turi kitų kompromisų. 4,4 metrų ilgio ir 1,8 metrų pločio Lancia Medusa pademonstravo, kad tai galima pasiekti neaukojant praktiškumo. Tiesa, kadangi stiklai yra lygūs su išoriniu kėbulo paviršiumi, Medusa leidžia atidaryti tik visai mažus langelius. Bet bent jau turi keturias dureles, nepaisant to, kad jo variklis yra viduryje.
Kodėl 2,0 litrų 4 cilindrų variklis yra už galinės Lancia Medusa sėdynės? Dėl dviejų priežasčių. Pirma, dėl to, kad Medusa buvo sukurtas Lancia Montecarlo pagrindu. Montecarlo yra sportinis kupė su 2,0 litrų varikliu viduryje (tais laikas Italijoje tokie dvilitriai buvo populiarūs). Giugaro paėmė jo platformą, ją ilgino, gražino ir formavo tol, kol gavo Medusa. Antra, kai variklis nėra priekyje, šią kėbulo dalį galima formuoti praktiškai be jokių suvaržymų.
Lancia Medusa sulaukė nemažai dėmesio ir buvo laikomas vykusiu dizainu. Tik kilo klausimas – kam? 88 kW galios variklis nepavertė Medusa sportišku automobiliu, nors ir suko galinius ratus. Aišku, ne kiekvienas automobilis privalo būti sportišku, bet jei jis tokiu nėra, kodėl variklio nesumontavus priekyje, kur jį lengviau prižiūrėti?
Ir štai atsakymas į įžangoje iškeltą klausimą – keturias dureles ir variklį viduryje tikrai įmanoma suderinti, bet nėra prasmės. Nėra prasmės galinę sėdynę ir variklį grūsti į vieną vietą – šio kompromiso kaina yra labai ribota erdvė gale ir, tikriausiai, mažas variklis. Juk kažkur giliai kėbule paslėptą variklį ir prižiūrėti, ir remontuoti, ir net aušinti sunkiau, o privalumų keturviečio automobilio atveju – mažai. Lotus tai suprato – keturvietį Evora pakeitė dvivietis Emira (Lotus savo modelius visada vadina žodžiais iš E raidės).
Lancia Medusa idėja iškart neišnyko. DeLorean kompanijai buvo sukurtas panašus keturvietis keturduris prototipas DMC-24, kurio variklis irgi buvo viduryje. 1982 metais pristatytas kitas Giugaro koncepcinis automobilis Lamborghini Marco Polo savo architektūra buvo labai panašus į Lancia Medusa, bet turėjo tik dvi dideles aukštyn kylančias dureles.
Beje, Koenigsegg Gemera dabar tikriausiai yra vienintelis modernus keturvietis serijinės gamybos automobilis su vidaus degimo varikliu viduryje, ant kurio galinės sėdynės galima įsitaisyti nejudinant priekyje sėdinčių keleivių:
Kaip matote, Gemera irgi neturi keturių durelių – tiesiog egzistuojančios dvi yra labai ilgos. Vietos gale yra tik todėl, kad Gemera turi mažą 2,0 litrų 3 cilindrų variklį. Tiesa, dviejų turbokompresorių ir trijų elektrinių variklių dėka Gemera vis tiek gali pasigirti 1268 kW galia.