Jei atsimenate mokyklos fizikos pamokas, tikrai žinote, kodėl juodi automobiliai saulėkaitoje įkaista labiau nei balti. Iš tikrųjų, kai kuriems žmonėms tai yra pakankama priežastis rinktis šviesios spalvos transporto priemonę. Tačiau ar tas skirtumas iš tikrųjų yra toks didelis?

Nodum.lt skaitytojai dažnai klausia, iš kur imu temas. Atsakymas tas pats – tiesiog dalinuosi smalsumu ir tikiuosi, kad tai, kas yra įdomu man, sudomins ir Jus. Šįkart trumpos viešnagės Graikijos Rodo saloje metu taksi vairuotojas papasakojo, kad dauguma jo kolegų savo juodų automobilių stogus aptraukia balta plėvele, kad oro kondicionieriui būtų mažiau darbo ir pavyktų sutaupyti degalų.

Taksi automobilis Rodo saloje.

Kodėl juodi automobiliai įkaista labiau?

Tai, kad juodi ar bent jau juodus stogus turintys automobiliai sugeria daugiau saulės šviesos ir šilumos, yra plačiai žinomas faktas. Klausti „ar tiesa, kad…“ jau būtų kvaila. Bet trumpai prisiminkime mokyklinę fiziką – gal kam nors pravers ruošiant namų darbus.

Mes pasaulį pažįstame per bangas, kurias jis skleidžia ir atspindi. Žmogus girdi nuo 20 Hz iki 20 kHz dažnių akustines bangas, o mato maždaug 400-790 THz diapazone esančias elektromagnetines bangas. Spalvos iš esmės yra tik mūsų regos ir centrinės nervų sistemos interpretacija, o ne objektyvus pasaulio atvaizdas. Jūsų Victorinox peiliuko rankenos raudonumas yra ne toje rankenoje, o jūsų galvoje – jūsų sistemos taip grafiškai pažymi elektromagnetinių bangų diapazoną, kurį atspindi tas ABS plastikas.

Baltoje šviesoje yra visos spalvos – kurią paviršius atspindi labiau, tos spalvos mes jį ir laikome. (Kelvinsong, Wikimedia)

Tačiau juoda ir balta dažnai net nėra vadinamos spalvomis, nes tai – du kraštutiniai matomo (jei galima tai vadinti matomu) šviesos intensyvumo linijos galai. Balta mes vadiname šviesą, kuri, iš esmės, neturi jokios spalvos, juoda – absoliučią tamsą. Kalbant apie mus supantį pasaulį, tai balti paviršiai atspindi beveik visą matomos spalvos spektrą (daug geriau nei veidrodiniai), o juodi – jį sugeria. Iš absoliučiai juodo paviršiaus mūsų smegenys negauna informacijos, todėl pažymi tą vietą juoda spalva. Vėlgi – spalvos yra ne pasaulyje, o jūsų galvoje.

Kadangi juoda spalva sugeria didesnę šviesos spektro dalį, ji sugeria ir daugiau Saulės energijos, kuri, aišku, mums jaučiama kaip šiluma. Tiesa, techniškai ne juoda spalva sugeria didesnį elektromagnetinių bangų spektrą, o mažiau bangų atspindintys paviršiai mums atrodo juodi. Galima sakyti, kad tai yra medžiagos savybė – anglis sugeria daugiau šviesos, mažai jos atspindi, todėl mūsų smegenys gauna mažai vizualinės informacijos ir pažymi ją juodai.

2007-ųjų Maserati GranTurismo. Tamsi spalva kepina saloną, bet bent jau balta odinė danga lieka santykinai vėsi (Gamintojo nuotrauka)

Ar juodi automobiliai įkaista DAUG labiau?

Platesnį matomą elektromagnetinių bangų spektrą atspindintys pigmentai dažus verčia šviesesniais. Tas atspindėjimas vietoje sugėrimo neleidžia saulei taip stipriai įkaitinti šviesiai dažyto automobilio. Ir lėktuvai dėl to dažniausiai yra balti, ir vasarą mums rekomenduojama rengtis šviesesniais rūbais.

Tačiau automobiliniai dažai įprastai nėra visiškai juodi ar visiškai balti. Todėl klausimas – koks skirtumas iš tikrųjų juntamas vasarą?

Kalifornijos Universiteto Berklio Energijos technologijų laboratorijos mokslininkai atliko paprastą bandymą. Kalifornijos saulėje jie valandai paliko du Honda Civic automobilius – vieną baltą, o kitą – juodą. Po to buvo matuojama salono temperatūra. Šviesus automobilis įkaito 5-6 °C mažiau. Bandymas buvo kartojamas kelis kartus ir viską susumavę mokslininkai teigė, kad baltas arba sidabrinis automobilis gali pasižymėti 2 % mažesnėmis degalų sąnaudomis ir dėl to anglies dvideginio emisijos yra maždaug 1,9 % mažesnės. Aišku, jei yra galimybė, vis tiek geriau automobilį statyti pavėsyje. Bet gerai, kad kondicionierius apskritai turime – juk dauguma Ford Model T buvo juodi, o galimybių greitai atvėsti tada buvo nedaug.

Baltas Daihatsu Copen.

Taigi, taksi įmonės karštuose kraštuose aptraukiančios savo automobilių stogus balta plėvele neišsigalvoja – tai iš tikrųjų sumažina degalų sąnaudas, nes oro kondicionieriui tenka mažiau darbo. Medžiaginiai kabrioletų stogai, beje, dažnai yra tamsūs, nepriklausomai nuo likusio kėbulo spalvos, ir jų jokia plėvele nepridengsi. Tiesa, ir žaibai jiems yra pavojingesni, ir su kitais kompromisais vairuotojai susitaiko.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia