Land Rover markė garsėja savo pajėgiais visureigiais. Juos jau daugiau nei 70 metų mėgsta bekelės entuziastai, medžiotojai ir ūkininkai. Pravažumu mažai kas gali varžytis su Land Rover automobiliais. Ypač su Series II Cuthbertson – keturis vikšrus dėvinčiu visureigiu.

Land Rover istorija prasidėjo netrukus po Antrojo pasaulinio karo. Prieš tai Rover gamino pakankamai prabangius automobilius, tačiau po didžiausio žmonijos karinio konflikto paklausa prabangos prekėms stipriai sumenko. Rover dairėsi naujų projektų, kurie garantuotų pajamas sunkiais pokario metais. Vyriausiasis Rover inžinierius Mauriceas Wilksas matė naujos mašinos poreikį – Jungtinės Karalystės ūkininkams tikrai praverstų visureigis!

Žinoma, tai nebuvo visiškai originali mintis. Wilksas žiūrėjo į amerikiečių karinį Willys Jeep ir manė, kad tokio tipo automobilis būtų labai naudingas šalies, o gal ir visos Europos ūkininkams bei pramonei. Juk traktorius reikalingas ne visada, o prasti kaimo keliukai yra sunkiai įveikiami įprastais automobiliais. Wilksas įsivaizdavo labai primityvų visureigį, kuriuo ūkininkas galėtų važiuoti apžiūrėti laukų, šaudyti zuikių ar parsivežti kelių glėbių malkų. Tai turėjo būti automobilis, kurio saloną būtų galima išplauti vandens srove – tarsi savaeigis karutis.

Land Rover Series I – pirmasis markės visureigis. (Gamintojo nuotrauka)

1947 metais inžinieriaus Arthuro Goddardo vadovaujama komanda sukūrė kelis būsimo Land Rover prototipus. Jie buvo kuriami ant kare išbandytos Jeep bazės ir naudojo Rover variklius bei pavarų dėžes. Keli pirmieji prototipai buvo kompaktiški pikapai su centrine vairuotojo pozicija. Prototipai buvo išbandyti laukų arime ir kituose įprastai traktoriams priskiriamuose darbuose – jie netgi turėjo darbinius velenus. Rover įsivaizdavo, kad Land Rover visureigiai būtų naudojami ir kaip traktoriai, tačiau vėliau šios idėjos buvo atsisakyta, nors darbinius velenus ankstyvieji Land Rover išsaugojo.

1948 metais Amsterdame pristatytas Land Rover jau turėjo įprastą vairuotojo poziciją labai jau primityviame salone. Jis jau neturėjo visiškai jokių Jeep komponentų, bet buvo tvirtas ir paprastas. Žibintai buvo paslėpti už priekinių grotelių, o aliumininis kėbulas buvo montuojamas ant tvirto plieninio rėmo. Land Rover formą padiktavo funkcija, o ne stilius, todėl jo kėbulo skardos buvo plokščios ir neišraiškingos. Dureles buvo galima atidaryti 180 laipsnių kampu arba visai išmontuoti per keletą sekundžių. Stiklus ir stogą taip pat buvo galima nuimti. Pirminiai Land Rover pardavimai buvo labai geri ir žmonės netrukus ėmė prašyti kiek erdvesnio salono. Didesni Land Rover pasirodė netrukus po gamybos pradžios ir tapo safari klasika.

Land Rover pasižymėjo primityviu, bet lengvai vandens žarna išplaunamu salonu. (Gamintojo nuotrauka)

Taip prasidėjo Land Rover istorija. Rover ketino Land Rover visureigius gaminti tik porą metų, kol atsigaus įprastų automobilių prekyba. Tačiau britai labai pamėgo Land Rover automobilius. Jie buvo pigūs, labai tvirti ir lengvai remontuojami. Svarbiausia tai, kad jie galėjo lengvai važinėti bekele – tokių visureigių 20 amžiaus viduryje buvo labai mažai. Land Rover iškrapštė miestiečius į kaimą, o kaimo žmonėms suteikė galimybę važiuoti ten, kur įprastai lankydavosi tik traktoriai. Rover įtvirtino Land Rover markę ir ėmė siūlyti vis naujas versijas – pikapą, keturdurį visureigį, specialų safari automobilį. Land Rover mašinas pirko ir valstybinės įstaigos – ugniagesiai, miškininkai, kariuomenė.

Land Rover turėjo būti laikinas projektas, tačiau jis pergyveno savo kūrėją. 1948-1967 metais Land Rover visureigius gamino Rover, 1968-1978 metais – British Leyland, 1978-1983 m. – Land Rover kompanija. Tuomet tas automobilis buvo pakeistas modernesniu, bet lygiai tokiu pat kietu Defender, kurį 1983-2012 metais gamino Land Rover, o vėliau – Jaguar Land Rover kompanija, priklausanti indų Tata Motors. Rover markė išnyko 2005 metais.

Plokščios aliumininės kėbulo detalės buvo juokingai paprastos, bet kartu ir modulinės – stogą, dureles ir langus buvo galima išmontuoti per kelias akimirkas. (Gamintojo nuotrauka)

Vikšrinis Land Rover Cuthbertson

Land Rover visureigiai buvo ne tik transporto priemonės, bet ir kaimo kultūros dalis. Būtų sunku įsivaizduoti gražų britišką ūkį be Land Rover visureigio, juos pamėgo ir besiformuojanti bekelės entuziastų bendruomenė.

Land Rover Series II, tapęs Cuthbertson visureigio pagrindu. (Gamintojo nuotrauka)

Vienas iš tokių entuziastų buvo škotų inžinierius Jamesas A. Cuthbertsonas. 1936 metais jis įkūrė kompaniją, kuri gamino guminius pramoninius diržus ir vikšrus. Dalį savo guminių vikšrų Cuthbertsonas tiekė karinei technikai. Jo kompanija dalyvavo ir kitoje veikloje. Pavyzdžiui, Antrojo pasaulinio karo pabaigoje Cuthbertsonas padėjo tiesti Angliją ir Prancūziją jungiančius povandeninius vamzdžius.

Tarp automobilių mėgėjų Cuthbertsonas buvo žinomas kaip rimtas bekelės entuziastas. 1958 metais jis pradėjo modifikuoti Land Rover Series II visureigius, suteikdamas jiems vikšrines važiuokles.

Land Rover Cuthbertson – nors ir negamintas masiškai, tai nebuvo vienetinis automobilis. (Gamintojo nuotrauka)

Cuthbertsono važiuoklė buvo pakankamai paprasta, bet kartu ir geniali. Keturis vikšrų modulius jungė plieninis rėmas. Vikšrai pasižymėjo trikampio forma – apatinius kampus sudarė ratai, viršutinį – varančioji žvaigždė. Land Rover buvo tiesiog užkeliamas ant Cuthbertson važiuoklės rėmo ir visureigio ratai buvo pakeičiami varančiomis vikšrų žvaigždėmis. 2,25 l 54 kW variklis nebuvo keičiamas. Tokia sistema ne tik padidino kontakto su paviršiumi plotą, pagerino sukibimą ir sumažino slėgį į gruntą, bet dar ir stipriai pakėlė visureigį. Prie vertikalios sienos privažiavęs Land Rover Cuthbertson pirmiausia ją paliesdavo vikšrais, o ne bamperiu.

Visureigis buvo tiesiog užkeltas ant naujo rėmo su vikšrine važiuokle. (Gamintojo nuotrauka)

Cuthbertsonas į vikšrinius visureigius montavo galingus vairo stiprintuvus, tačiau patogiais šių automobilių vis tiek nepavadinsi. Ant lygaus kelio Land Rover Cuthbertson galėjo pasiekti 30-35 km/val. greitį. Bet juk ne keliams šis vikšrinis visureigis buvo kuriamas.

Bekelėje, ypač purve, Land Rover Cuthbertson neturėjo lygių. Prisiminkite – juk kalbame apie šeštą-septintą dešimtmetį, kai visureigių technologijos dar nebuvo toli pažengusios. Žinoma, tai nebuvo praktiškas visureigis, bet jis buvo įdomus ir kitoks. Be to, ratinę važiuoklę jam buvo galima sugrąžinti pakankamai greitai.

Land Rover Cuthbertson galėjo važinėti ir keliais, bet buvo labai lėtas ir nepatogus. (Gamintojo nuotrauka)

Land Rover Cuthbertson buvo naudojamas entuziastų ir ūkininkų, bet buvo bandomas ir kariuomenėje bei infrastruktūros (telekomunikacijų, vamzdynų) statybose. Tiesa, niekas nežino, kiek tiksliai vikšrinių Cuthbertson visureigių paliko gamyklą – greičiausiai nedaug daugiau nei 20. 

Nors vikšriniai visureigiai gali būti labai naudingi, Land Rover Cuthbertson buvo ne ką daugiau nei žaislas. Visgi, nemažai entuziastų patys savo garažuose bandė sukurti vikšrinius visureigius, o originalūs Cuthbertsono kūriniai dabar yra labai brangūs.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia