Dakaro ralis – sudėtingos bekelės ištvermės lenktynės. Nesvarbu, kur vyktų Dakaro ralis – Afrikoje, Pietų Amerikoje ar Artimuosiuose Rytuose – be pasiruošimo čia geriau nedalyvauti. Bet pergalei, atrodo, reikia ir brandos. Kiek metų buvo vyriausiam Dakaro ralio automobilių klasės čempionui?

Carlosas Sainzas 2020 metais. (BMW nuotrauka)

Dakaro ralis Lietuvoje yra labai populiarus automobilių sporto renginys, todėl Nodum.lt svetainėje apie jį galite paskaityti daug įdomių faktų. Pavyzdžiui, ar žinojote, kad kadaise Dakare dalyvavo du variklius turintis DAF sunkvežimis? Ir tai net nebuvo pati beprotiškiausia mašina Dakaro istorijoje – kažkas į Dakarą buvo išsiruošęs ant Vespa motorolerio.

Dakaro ralis įprastai tęsiasi apie porą savaičių, per kurias įveikiami keli tūkstančiai kilometrų. Šuoliai, smūgiai, techniniai gedimai – Dakaro ralis yra didžiulis iššūkis ir technikai, ir kūnui. Tačiau bent jau automobilių klasėje laimi ne jauni užsidegę lenktynininkai, o patyrę vilkai. Šiame straipsnyje nežiūrėsime į šturmanų amžių, bet jie dažnai yra jaunesni.

Straipsnio rašymo metu vyriausias vairuotojas laimėjęs Dakaro ralį yra Carlosas Sainzas. Čempionu jis tapo tris kartus su trimis skirtingais automobiliais. 2010 metais Sainzas pirmą kartą triumfavo Dakare su Volkswagen Race Touareg. 2018-aisiais Sainzas šį pasiekimą pakartojo jau už Peugeot 3008 DKR Maxi vairo, o 2020-aisiais laimėjo su Mini John Cooper Works Buggy.

Carlosas Sainzas ir jo pergalingas MINI bagis 2020-aisiais. (BMW koncerno nuotrauka)

Būtent 2020-aisiais jis tapo vyriausiu visų laikų Dakaro ralio čempionu – jam buvo 57 metai ir 9 mėnesiai. Sainzas šį rekordą dar gali pagerinti, nes iš Dakaro ralio nėra pasitraukęs ir aktyviai jame varžosi su aukščiausio pajėgumo automobiliais. Jei tai nutiks, pasistengsiu prisiminti papildyti šį straipsnį.

Dakaro ralio čempionas, kuriam – 57 metai ir 9 mėnesiai! Vyresnio čempiono nerastumėte ir kitose Dakaro ralio klasėse. Tai – puikus rezultatas ir įrodymas, kad bekelės ištvermės lenktynės yra visiškai kitoks sportas nei, tarkim, klasikinis ralis. Dešimtmečiais kaupiama patirtis ir išmintis čia vaidina didesnį vaidmenį nei, tarkim, reakcijos laikas. Be to, turint tokią karjerą lengviau suburti stiprią organizaciją. Nemenkinant Sainzo pasiekimų galima pabrėžti faktą, kad jis laimi su gamyklinių komandų bolidais, kurie įprastai yra technologiškai pažangesni ir turi praktiškai neribotą techninio aptarnavimo biudžetą.

Peterhanselio ir Sainzo bagiai 2020 metais. Peterhanseliui tuomet buvo 54, Sainzui – 57 metai. (BMW koncerno nuotrauka)

Iš tikrųjų, jaunuolių tarp visų Dakaro ralio automobilių čempionų nėra daug. Tiesą sakant, čempionų šioje klasėje apskritai nėra daug, nes keli lenktynininkai laimėjo po kelis kartus. Visų jų vis tiek nevardinsiu, bet kelis galima išskirti.

Pirmąjį Dakaro ralį šioje klasėje laimėjo prancūzas Alainas Génestier – 1979 metais jam buvo kiek daugiau nei 30 metų. 1980-aisiais čempionu tapo Freddy Kottulinsky, kuriam buvo 47 metai su puse (beje, jis buvo kilmingas žmogus ir pilnas jo vardas atrodo taip – Winfried Philippe Adalbert Karl Graf Kottulinsky Freiherr von Kottulin). Prancūzas René Metge laimėjo tris kartus – paskutinį kartą tai padarė su Porsche 959 kai jam buvo 44 metai.

Paryžiaus-Dakaro ralio automobilis Porsche 959. (Valder137, Wikimedia(CC BY 2.0)

Neabejotinai garsiausia Dakaro legenda Stéphaneas Peterhanselis pirmas Dakaro automobilių klasėje finišavo 8 kartus. Pastarąjį kartą Peterhanseliui tai padaryti pavyko 2021-aisiais, kai jam buvo daugiau nei 55 metai. Ponu Dakaru vadinamas prancūzas ir toliau varžosi aukščiausios klasės automobiliuose, todėl jis taip pat gali pagerinti Sainzo rekordą (jei ispanas pasitrauks pirmas ar daugiau nelaimės). Peterhanselio biografijoje yra ir 6 pergalės motociklų klasėje. Paskutinį kartą ant dviejų ratų Dakare Peterhanselis triumfavo 1998 metais, kai jam buvo kiek daugiau nei 32-eji.

Peterhanselis, beje, nėra vienintelis sportininkas Dakarą laimėjęs ir ant dviejų, ir ant keturių ratų. Prancūzas Hubertas Auriolis BMW motociklais Dakaro ralį laimėjo 1981-iais ir 1983-iais, o 1992-aisiais (kai jam buvo 40 m.) pridėjo ir automobilių įskaitos čempiono titulą. Tuo tarpu Ispanas Nani Roma 2004 metais, kai jam buvo beveik 32-eji, nugalėjo motociklų klasėje, o po dešimtmečio triumfavo jau su Mini All 4 Racing visureigiu.

Katarietis Nasseras Al-Attiyah tris kartus laimėjo Dakaro ralį – būdamas 40 (2011 m.), 44 (2015 m.) ir 48 (2019 m.) metų amžiaus. Kaip ir Sainzas, jis savo čempiono titulus susirinko su trimis skirtingų konstruktorių automobiliais.

Nasseras Al-Attiyah 2019 metais. (Toyota nuotrauka)

Taigi, akivaizdu, kad patirtis yra vienas iš esminių Dakaro čempionų variklių. Fizinis pasiruošimas be jokios abejonės yra labai svarbus ir visi šie vyrai nemažai laiko praleidžia sporto salėse. Bet amžius yra ne tik patirtis bei branda, bet ir laikas komandai suburti bei reputacijai formuoti.

Galiausiai, jums tikriausiai įdomu, kuris Dakaro automobilių klasės čempionas buvo jauniausias. Suomiui Juhai Kankkunenui 1988 metais nebuvo sukakę nei 29 metų, kai jis tapo Dakaro ralio čempionu. Tiesa, tuomet pergalę tikriausiai būtų iškovojęs kitas suomis Ari Vatanenas, bet jo automobilis buvo pavogtas. 1988-ųjų Dakaro ralis yra vienas iš juodžiausių taškų viso renginio istorijoje, nes jame žuvo du žurnalistai, du vaikai ir viena moteris.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia