Kariniai lėktuvai įprastai yra dažomi maskuojančia spalva, kuri geriau įsilieja į dangaus foną. Tai – tamsiai pilkos ar mėlynos atspalviai, nors nemažai karinių lėktuvų yra visiškai juodi. Tamsūs orlaiviai yra lengviau paslepiami ore ir ant žemės, tai kodėl tada itin slapti eksperimentiniai kariniai lėktuvai dažnai yra dažomi šviesiomis spalvomis?

Grumman X-29, pirmam skrydžiui pakilęs 1984 metais. (Wikimedia(CC BY 2.5)

Nesuprantate, apie ką kalbame? Tikrai esate pastebėję, kad absoliuti dauguma karinių orlaivių – nuo sraigtasparnių iki naikintuvų – yra pilkos ar melsvos spalvos. Tai yra kamufliažas – tokie lėktuvai lengviau įsilieja į pilką debesų ar mėlyną giedro dangaus foną. Be to, tokios spalvos padeda atpažinti karinius lėktuvus ir atskirti juos nuo civilinių orlaivių, kurie įprastai dažomi baltai. Balta spalva padeda apsaugoti lėktuvo fiuzeliažą nuo saulės spindulių. Šviesūs dažnai geriau atspindi šviesą, todėl balti lėktuvai įkaista mažiau. Beje, baltai dažyti ir strateginiai bombonešiai, bet jau dėl visiškai kitokių priežasčių.

Itin dideliame aukštyje skraidantys kariniai lėktuvai dažnai yra tamsesni, nes dangaus fonas arčiau viršutinių atmosferos sluoksnių yra tamsesnis. Juodai dažomi ir lėktuvai, kuriems skiriamos ypatingai slaptos misijos, dažnai apimančios skrydžius naktį. Štai, pažvelkite į radarais sunkiai matomą Lockheed F-117 Nighthawk:

Lockheed F-117 Nighthawk. (U.S. Air Force, Wikimedia)

Šis atakos lėktuvas neturi statmenų paviršių, todėl radaro bangos nuo jo tiesiai neatsispindi. Tačiau žmogaus akims jis nėra nematomas, todėl jam reikalinga tokia tamsi maskuojanti spalva. O štai kaip atrodo F-22 – vienas moderniausių mūsų dienų naikintuvų:

Gražuolis F-22A Raptor (U.S. Air Force, Wikimedia)

Tai yra tamsiomis spalvomis žymėti lėktuvai. Ir nors kai kurie prototipai taip pat yra dažomi tamsiomis kamufliažinėmis spalvomis, nemažai jų istoriškai buvo šviesiai pilki ar net balti. Net ir Lockheed YF-22 – prototipas, kurio pagrindu sukurtas F-22 – buvo šviesesnės pilkos spalvos.

Jei kariniai lėktuvai mėlynai, pilkai ir juodai dažomi tam, kad būtų sunkiau pastebimi, ar nebūtų logiška, kad slapti prototipai irgi būtų maskuojami panašiais metodais? Iš tikrųjų, balta prototipinių karinių lėktuvų spalva irgi yra šioks-toks kamufliažas.

Boeing X-32. (Carl Lindberg, Wikimedia(CC BY 2.5)

Žmonės yra smalsūs, ypač apie dalykus, kurie nuo jų slepiami. Danguje pastebėtas neaiškios formos lėktuvas tikrai atkreiptų dėmesį, ypač jei pasižymėtų karinėmis spalvomis. Tuo tarpu baltas lėktuvas primena civilinius orlaivius ir tiesiog taip netraukia žvilgsnių. Beje, įdomu tai, kad bandomi civiliniai lėktuvai dažnai yra geltoni ar žali, nes jiems slėptis nereikia.

Priešo teritorijoje kariniai lėktuvai gali slėptis dangaus fone, bet virš savų žemių jie kartais (pavyzdžiui, kildami ar tūpdami) skrenda ir pakankamai nedideliame aukštyje, kur juos gali pastebėti gimtosios šalies žmonės. Taigi, balta spalva padeda jiems apsimesti paprastais civiliniais lėktuvais, ypač aviacijos labai gerai neišmanančių civilių akyse. Net toks keistas eksperimentinis lėktuvas kaip Northrop Tacit Blue skrisdamas buvo panašus į privatų lėktuvą.

Tacit Blue buvo labai keistas ir praktiškai baltas. (U.S. Air Force, Wikimedia)

Bet tai dar ne viskas. Balta spalva išryškina trūkumus. Pavyzdžiui, įvairius įtrūkimus lengviau pastebėti ant balto paviršiaus. Prototipiniai lėktuvai dažnai yra vienetiniai, jie yra analizuojami ir itin kruopščiai prižiūrimi. Po įvairių bandymų ore lėktuvai yra apžiūrimi, kad būtų įsitikinta, jog jų konstrukcijos atlaikė apkrovas.

Kaip spalvos padeda atskirti karinius lėktuvus (taip pat laivus, automobilius, sunkvežimius ir t. t.) nuo civilinių, taip skirtingas žymėjimas padeda karinėse bazėse atskirti ir bandomus lėktuvus nuo tarnaujančių. Tai – menkas, neesminis, bet vis tiek šioks-toks logistikos palengvinimas.

Galiausiai, dažyti lėktuvus baltai yra šiek tiek pigiau. Prototipiniai lėktuvai turi pakankamai trumpą tarnavimo laiką, todėl ypatingų radaro bangas sugeriančių dažų jiems tiesiog nereikia.

Eksperimentinis F-117 pirmtakas Have Blue su kiek kitokiu, šviesesniu kamufliažu. (US Air Force, Wikimedia)

Reikia pabrėžti, kad ne visi prototipiniai kariniai orlaiviai istoriškai buvo balti ar šviesiai pilki. Buvo ir tokių, kurie nuo tarnaujančių lėktuvų išoriškai beveik nesiskyrė. Spalvos pasirinkimas priklauso nuo daugybės faktorių, įskaitant bandymų vietą, tikimybę, kad lėktuvas bus pastebėtas civilių, atliekamų eksperimentų pobūdžio (ar bus simuliuojamos karinės operacijos).

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia