Perskaitę žodžius „7 metų pilotė“ galbūt pagalvotumėte apie suaugusią moterį, kuri skraido jau 7 metus. Tačiau Jessica Dubroff tokios patirties neturėjo ir negalėjo turėti, nes jai buvo tik 7 metai. Jos žūtis 1996 metais tapo tragiškai kvailo populiarumo vaikymosi pavyzdžiu.

Ar esate girdėję istoriją apie Boeing 737, kuris nutūpė net netekęs stogo? O apie de Havilland Comet, dėl kurio avarijų kaltinti stačiakampiai langai?

Amerikietė Jessica Dubroff, gimusi 1988 metais, pradėjo mokytis skraidyti būdama vos 6 metų amžiaus. Kokio velnio? Na, jos tėtis, Lloydas Dubroffas (anksčiau, Dubrovskis – jis buvo ukrainiečių ir lenkų kilmės) taip norėjo. Jis manė, kad vaikui reikia anksti išmokti skraidyti. Be to, jis akivaizdžiai tikėjosi, kad pilotuodama lėktuvą jo dukra sulauks daug žiniasklaidos dėmesio. Jessica niekada neturėjo žaislų ir nėjo į mokyklą – jos vaikystė nuo pat pradžių buvo netradicinė. 1996 metais, kai mergaitei buvo vos daugiau nei septyneri, jos tėvas paskelbė apie ypatingą rekordo bandymą – Jessica Dubroff taps jauniausia pilote, apskridusia Jungtines Valstijas.

Cessna 177B Cardinal – tokiu (bet ne konkrečiai šiuo) 7 metų mergaitė norėjo apskristi JAV. (Ahunt, Wikimedia)

Beprotybė? Taip, žinoma. Legalu? Ne visai. Amerikiečiai labai didžiuojasi savo laisvėmis, bet taisyklės egzistuoja ir ten, kur mokiniai vairuoja mokyklinius autobusus. Jessica Dubroff neturėjo jokių dokumentų, leidžiančių jai pilotuoti lėktuvą ar net mokytis jį pilotuoti. Piloto-mokinio licencija išduodama ne jaunesniems nei 16 metų asmenims. Jessica, savo tėvo rūpesčiu, mokėsi be jokių leidimų ir medicininių pažymų. Bet mokėsi nedaug – piloto kėdėje prieš lemiamą skrydį per JAV ji praleido vos 33 valandas.

Pilotės tėvas Lloydas Dubroffas visiems pasigyrė, kad jo dukra siekia rekordo, bet iš tikrųjų niekas tokių rekordų neregistruoja. Dubroffas pagaminto daug marškinėlių ir ženkliukų, kad juos galėtų pardavinėti kiekviename aplankytame mieste, apskambino daugybę žiniasklaidos priemonių ir gavo filmavimo kamerą su kasetėmis iš ABC News – jis siekė šlovės, o ne rekordo. Bet taip trijulė 1996 metų pavasarį leidosi į kelionę aplink JAV.

Netikras rekordas ir tragiška pabaiga

Jauniausio piloto rekordai anksčiau būdavo registruojami, bet daug anksčiau nei 1996 metais. Net jei Dubroff būtų buvusi puiki pilotė ir valdyti lėktuvą jai būtų buvę legalu, pats rekordo bandymas būtų pavojingas. Ilgi skrydžiai yra susiję su kintančiomis oro sąlygomis ir nuovargiu. Nereikia būti ypatingu šviesuoliu, kad suprastum, kad septynerių metų vaikui tokie nuotykiai yra netinkami.

Suplanuotas Dubroff maršruto žemėlapis. Rombai žymi suplanuotus sustojimus nakčiai. (Wikimedia)

Bet tikriausiai jau atkreipėte dėmesį į tai, kad į kelionę leidosi trijulė. Be Jessicos Dubroff ir jos tėvo Lloydo nedidelio keturviečio lėktuvo Cessna 177B Cardinal kabinoje buvo ir skrydžių instruktorius Joe Reidas, kuriam ir priklausė orlaivis. Jis mokė mergaitę skraidyti ir visada sėdėjo šalia jos. Jo motyvacija, žinoma, buvo pinigai.

Balandžio 10 dieną lėktuvas pakilo iš San Francisko apylinkių ir po ilgos dienos skrydžių su keliomis degalų papildymo stotelėmis nusileido Šajeno mieste Vajomingo valstijoje. Lloydui buvo ypatingai svarbu iš pradžių pabendrauti su žiniasklaida, o tada trijulė nakvojo viešbutyje. Lloydas norėjo žinomumo, jis norėjo būti jauniausios JAV apskridusios pilotės tėvu. Tačiau tiesa buvo ta, kad lėktuvą daugiausia pilotavo instruktorius Reidas. Nemažą kelionės dalį jauniausia pilotė tiesiog pramiegojo. Vėlgi – koks skirtumas, juk rekordo niekas net neketino registruoti. Liūdna, bet antroji kelionės diena buvo paskutinė.

Vajominge 1996-ųjų balandžio 11 dieną kaupėsi tamsūs audros debesys, kilo vėjas, matomumas prastėjo kiekvieną akimirką. Oro sąlygos greitai peržengė saugumo rekomendacijų ribas. Tačiau Jessica Dubroff buvo įsodinta į lėktuvą ir jis, pilotuojamas Reido, atsiplėšė nuo žemės. Rekordininkų ekipažas skubėjo aplenkti audrą, bet pakilo jau pliaupiant lietui ir pučiant gūsingam vėjui. Cessna kilo labai lėtai. Kamuojamas turbulencijos lėktuvas atliko posūkį į dešinę, o tada dramatiškai smigo žemyn iš kelių šimtų metrų aukščio. Visi trys žmonės lėktuve žuvo iš karto.

Atvaizdas iš tyrimo medžiagos. Raudona linija žymi lėktuvo maršrutą – pakilimą, posūkį ir sudužimo vietą. (Wikimedia)

Tyrimas nustatė, kad kaltas blogas oras ir pilotas. Ne mergaitė – instruktorius Reidas, kuris, aišku, ir pilotavo orlaivį. Reidas nusprendė nepaisydamas blogo oro, nes ekipažas siekė to beprasmio rekordo ir negalėjo laukti. Be to, jis nepasirinko saugaus greičio ir skrido per lėtai. Gali būti, kad taip nutiko todėl, kad Reidas sėdėjo ne pagrindinio piloto vietoje, kur sukoncentruoti pagrindiniai stebėjimo prietaisai. Jam teko tai žiūrėti pro langą į tolstančią žemę, tai į kairę į instrumentus. Dėl per mažo griečio lėktuvas patyrė smuką ir nukrito kaip plyta iš dangaus.

Kaltinta ir žiniasklaida, kuri tokiam pavojingam triukui skyrė tiek dėmesio. Jei ne žiniasklaidos dėmesys ir liaupsės Jessicos Dubroff pilotavimo įgūdžiams, tos kelionės nebūtų buvę. Ši avarija sukrėtė Jungtines Valstijas – Dubroff istorija buvo visuose laikraščiuose, jos veidas atsirado ant Time ir People žurnalų viršelių. Be to, po to pakeistos taisyklės – leidimas vaikams pilotuoti lėktuvą be reikiamų dokumentų tapo nusikaltimu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia