Keisčiausi pasaulio lėktuvai: kam buvo sukurtas Edgley Optica ir kur jo variklis?

Keisčiausi pasaulio lėktuvai: kam buvo sukurtas Edgley Optica ir kur jo variklis?

Pasaulio aviacija yra žavi tuo, kad joje yra labai daug įvairovės. Tarp įprastų, visiems lengvai atpažįstamų lėktuvų yra ir tikrų keistuolių, kurie yra labai reti, tačiau savaip įdomūs. Tik pažvelkite į Edgley EA-7 Optica – šis lengvasis britų lėktuvas pasižymi tokiu neįprastu dizainu ir konstrukcija, kad visus jo bruožus net sunku išvardinti. Tiesa, taip šis lėktuvas atrodo ne be reikalo – viskas buvo kuriama atsižvelgiant į pagrindinę šio orlaivio paskirtį.

Nodum.lt mėgsta aviaciją, todėl tai nėra pirmas mūsų straipsnis apie keistus orlaivius. Visai neseniai rašėme apie keistą Ka-26 – jei neskaitėte, siūlome užmesti akį ir į tą straipsnį. Jei labiau mėgstate keistus lėktuvus, siūlome paskaityti apie neįprastų proporcijų Transavia PL-12 Airtruk. Na, o dabar – apie Edgley Optica



Edgley Optica yra lengvasis lėktuvas, dar praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje sugalvotas tarsi pigesnė alternatyva apžvalginiams sraigtasparniams. Darbas ties šia idėja prasidėjo 1974 metais, kai inžinierius Johnas Edgley įkūrė kompaniją Edgley Aircraft Limited. Tuomet įmonė turėjo labai mažą inžinierių komandą, tačiau sugebėjo sukurti Optica lėktuvo dizainą ir net pagaminti pirmąjį prototipą. Pirmam skrydžiui Edgley Optica pakilo dar 1979 metais, tačiau gamintojas turėjo finansinių problemų ir savarankiškai gamybos imtis negalėjo.

Edgley Optica buvo sukurtas kaip alternatyva brangiems sraigtasparniams. (TSRL, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Situacija pasitaisė jau 1982 metais, kai pavyko pritraukti investuotojų. Jie padėjo įrengti šiokią tokią gamyklą, per trejus metus buvo pasiekta Jungtinės Karalystės sertifikacija, pirmasis pirkėjas sulaukė savo orlaivio. Tačiau finansinės bėdos tuo nesibaigė, reikėjo daugiau investicijų. Iš įmonės buvo išstumtas ir pats Johnas Edgley, o gamybai pagaliau atsiplešiant nuo žemės buvo suprasta, kad daug pirkėjų nebus, todėl Edgley Optica gamybos istorija baigėsi gana anksti. Visgi, tai vis tiek yra labai įdomus ir labai keistas lėktuvas.

Vienas iš dviejų pirmųjų Edgley Optica prototipų. (Steve Fitzgerald, Wikimedia(GFDL 1.2)

Iš tikrųjų, Edgley Optica yra tikras keistų sprendimų rinkinys. Pradėkime nuo to, kad jis turi trivietę kabiną, kurios apžvalgos kampas siekia beveik 270 laipsnių – fiuzeliažas primena stiklinę sferą. Toks sprendimas, žinoma, buvo pasirinktas neatsitiktinai – Edgley Optica buvo specialiai sukurtas pasižvalgymams po apylinkes. Šią funkciją įprastai atlieka sraigtasparniai, tačiau jie yra gana brangūs. Idėja buvo tokia, kad Edgley Optica turėtų puikų matomumą iš kabinos ir galėtų skristi labai lėtai, todėl žmonės galėtų apžvelgti turistinius objektus. Lėktuvas taip pat tiktų ir kitoms funkcijoms – paieškos, miškų gaisrų aptikimo ir taip toliau.

Edgley Optica skrydyje – galite pastebėti, kaip plačiai iš kabinos atsiveria vaizdas, nes ji – tarsi stiklinis burbulas. (Nigel Ish, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Už Edgley Optica kabinos yra uždengtas propelerinis  Lycoming šešių cilindrų variklis – iš šalies apžiūrinėdami lėktuvą nei variklio, nei propelerio galbūt net nepastebėtumėte. Pirmasis prototipas išvystė 160 arklio galių, o gamybai paruošta versija – 200 AG. Edgley Optica turi stumiantį propelerį, nes variklį teko sumontuoti už kabinos, kad jis netrukdytų matomumui, kuris šiam lėktuvui yra labai svarbus. Galiausiai, sparną su uodega jungia ne vienas, bet du liemenys – šį sprendimą padiktavo būtent variklio konfigūracija.

Edgley Optica variklis buvo sumontuotas gale, kad visi trys kabinoje sėdintys žmonės turėtų gerą matomumą priekyje. (Flickr user Mick, Wikimedia(CC BY 2.0)

Edgley Optica jau vien dėl savo stiklinės kabinos yra puikiai tinkamas pasižvalgymams po apylinkes, paieškos ir žvalgybos darbams. Dėl uždengto propelerio šis orlaivis skrenda pakankamai tyliai. Šiuo metu naujieji „Edgley Optica“ dizaino savininkai stengiasi atnaujinti lėktuvo gamybą, tačiau dar neaišku, ar tai pavyks. Norima, kad dar šiemet Edgley Optica įgytų naują sertifikaciją, o kitąmet prasidėtų nedidelio masto gamyba.

Pagrindiniai Edgley EA-7 Optica techniniai duomenys:

Ilgis – 8,15 m.
Sparnų mojis – 12 m.
Aukštis – 2,31 m.
Tuščio svoris – 948 kg.
Variklis – 6 cilindrų Lycoming IO-540-V4A5D, 200 AG (194 kW), 5 menčių propeleris.
Minimalus greitis – 108 km/h.
Maksimalus greitis – 213 km/h.
Kreiserinis greitis – 130 km/h.
Maksimalus skrydžio aukštis – 4,275 km.
Papildoma įranga – kamera nosyje, policijos garsiakalbis.

Yra šansų, kad kitais metais pakils nauji Edgley Optica lėktuvai. (Anthony Noble, Wikimedia(GFDL 1.2)

Neaišku, ar tokiam lėktuvui dar yra paklausa – sraigtasparnio jis tikrai negali pakeisti, o ir kiti lengvieji orlaiviai yra tinkami pasižvalgymui iš oro. Kita vertus, keistas dizainas Edgley Optica suteikia unikalaus žavesio, todėl nesinorėtų, kad jis visiškai pranyktų. O dabar Edgley Optica yra labai retas lėktuvas – retam pasiseka jį pamatyti gyvai. Ir nieko keisto, nes nuo pakilimo tako atsiplėšė tik 22 šio modelio orlaiviai.



Taip pat skaitykite:

Keistas, bet darbštus sraigtasparnis Ka-26;

Neįprastų proporcijų australų žemdirbių lėktuvas Transavia PL-12 Airtruk;

Mažas BAe 146 turi net 4 variklius;

Lėktuvas su sutinusia nosimi buvo sukurtas automobiliams gabenti;

Didžiausias NASA krovininis lėktuvas – propelerinis APK bombonešio palikuonis Super Guppy.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.