Kodėl oro uostai vis keičia pakilimo-tūpimo takų žymėjimą? Juk tai kainuoja tūkstančius!

Kodėl oro uostai vis keičia pakilimo-tūpimo takų žymėjimą? Juk tai kainuoja tūkstančius!

Jau esame rašę, ką reiškia tie skaičiai ant pakilimo-tūpimo takų. Jie tiesiog nurodo tako pokrypį nuo šiaurės. Tai yra labai svarbi informacija, nes lėktuvai visuomet stengiasi nusileisti per patį tako centrą, o toks takų žymėjimas leidžia nusileisti naudojant ir seną gerą negendantį kompasą. Bet jei šie skaičiai tiesiog nurodo pokrypį nuo šiaurės ašigalio, kodėl oro uostai turi nuolat juos keisti?

Skaičiuojama, kad pakilimo takų žymėjimo keitimas atsieina šimtus tūkstančių dolerių. Reikia keisti duomenis informacinėse sistemose ir fiziškai perdažyti takus – visa tai yra labai brangu. Tačiau tai yra būtina. Bet kodėl? Juk  šiaurinis Žemės polius visada yra toje pačioje vietoje?



Ne visai taip. Kompaso rodyklė rodo ne į Šiaurės ašigalį, o į magnetinę mūsų planetos šiaurę – šis taškas nesutampa su Žemės sukimosi ašimi. O magnetinė Žemės šiaurė nuolat keičiasi ir juda, nes magnetiniai laukai nėra pastovūs. Per metus magnetinis šiaurės ašigalis gali pasistūmėti per daugiau nei 60 km, tačiau smulkūs pokyčiai dažniausiai problemų nesukelia.

Šis takas nuo magnetinės Šiaurės gali būti nusisukęs 235-244 laipsnių kampu. (Markrosenrosen, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kaip jau rašėme, ant takų piešiami tik du skaitmenys, nes reikšmė yra suapvalinama. Tarkim, kad takas nuo magnetinės Žemės šiaurės yra pasisukęs per 153 laipsnius. Tuomet ant tako galo bus užrašomi du skaičiai – 15. Tas pats ženklinimas bus naudojamas ant takų, kurie yra nuo Šiaurės yra pasisukę per 145-154 laipsnius. Taigi, nedideli svyravimai daugeliu atvejų didelės reikšmės neturi. Dėl to lygiagretūs takai yra žymimi vienodai, nors jie teoriškai negali būtų į Šiaurę pasisukę vienodu kampu. Lygiagretūs takai žymimi tais pačiais skaitmenimis ir raidėmis L, C arba R, nurodančiomis kairįjį, centrinį ar dešinįjį taką (pagal anglišką left, centre ir right).

Šie skaičiai nurodo magnetinę Žemęs šiaurę, kuri nėra pastovi. (Gracjan Rötke, Wikimedia(CC BY 3.0)

Tačiau jei takas būtų nuo šiaurės pasisukęs 154 laipsnių kampu, vos vieno laipsnio pokytis reikštų, kad reikia keisti jo žymėjimą. Tai apibrėžiama ir tarptautinėse aviacijos taisyklėse. Štai Vičitos oro uostas JAV jau ne kartą turėjo peržymėti savo takus. Vienas iš jų nuo 1954 metų buvo žymimas skaičiumi 14 vienoje pusėje ir 32 kitoje. Dabar žymėjimas bus pakeistas į 15 ir 33.

Tai – didelių investicijų reikalaujantis darbas, tačiau Žemės magnetinių polių svyravimų sustabdyti neįmanoma, o į saugumą negalima pažiūrėti pro pirštus. Visi takai turi būti pažymėti ryškiai ir suprantamai, todėl kartais tuos skaičius tenka keisti.



Daugiau aviacijos įdomybių:

Ką darytų lėktuvo įgula, jei skrydžio metu mirtų keleivis?

Kodėl oro linijų maršrutai nesidriekia virš Antarktidos?

Kas yra tos geltonos kilpos ant lėktuvo sparno?

Kodėl lėktuvų sparnai yra riesti į viršų?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.