Kodėl oro uostai vis keičia pakilimo-tūpimo takų žymėjimą? Juk tai kainuoja tūkstančius!

Kodėl oro uostai vis keičia pakilimo-tūpimo takų žymėjimą? Juk tai kainuoja tūkstančius!

Jau esame rašę, ką reiškia tie skaičiai ant pakilimo-tūpimo takų oro uostuose. Jie tiesiog nurodo pokrypį nuo šiaurės. Tai yra labai svarbi informacija, nes lėktuvai visuomet stengiasi nusileisti per patį pakilimo tako centrą, o šiuos duomenis gali nurodyti ir paprasčiausias kompasas. Bet jei šie skaičiai yra tiesiog suapvalinti laipsniai nuo šiaurės ašigalio, kodėl oro uostai turi nuolat juos keisti?

Skaičiuojama, kad takų pervadinimas atsieina šimtus tūkstančių dolerių. Reikia keisti duomenis informacinėse sistemose, perdažyti takus – visa tai yra labai brangu. Visgi, kartu tai yra būtina. Bet kodėl? Juk Žemės šiaurinis polius visada yra ten pat?



Ne visai taip. Kompasas jums nurodo ne Šiaurės ašigalį, o magnetinę šiaurę – šis taškas nesutampa su Žemės sukimosi ašimi. O magnetinė Žemės šiaurė nuolat keičiasi ir juda. Per metus ji gali pasistūmėti daugiau nei 60 km, tačiau smulkūs pokyčiai dažniausiai problemų nesukelia.

Šis takas nuo magnetinės Šiaurės gali būti nusisukęs 235-244 laipsnių kampu. (Markrosenrosen, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kaip jau rašėme, ant takų piešiami tik du skaitmenys, nes reikšmė yra suapvalinama. Tarkim, kad takas nuo magnetinės Žemės šiaurės yra pasisukęs per 153 laipsnius. Tuomet ant tako galo bus užrašomi du skaičiai – 15. Tas pats ženklinimas bus naudojamas ant takų, kurie yra nuo Šiaurės nusisukę per 145-154 laipsnius. Taigi, nedideli svyravimai daugeliu atvejų didelės reikšmės neturi. Dėl to lygiagretūs takai yra žymimi vienodai, nors jie net negali būti pasisukę į Šiaurę vienodu kampu. Tuomet takai žymimi ir raidėmis L, C arba R, reiškiančiomis kairįjį, centrinė ar dešinįjį taką (pagal anglišką left, centre, right).

Šie skaičiai nurodo magnetinę Žemęs šiaurę, kuri nėra pastovi. (Gracjan Rötke, Wikimedia(CC BY 3.0)

Tačiau jei takas būtų nuo šiaurės pasisukęs 154 laipsnių kampu, vos vieno laipsnio pokytis reikštų, kad jį reikia pažymėti iš naujo. Tai apibrėžiama ir tarptautinėse taisyklėse. Štai Vičitos oro uostas JAV turės peržymėti savo takus. Vienas iš jų nuo 1954 metų yra žymimas 14 viename ir 32 kitame gale. Dabar žymėjimas bus pakeistas į 15 ir 33.

Tai – didelių investicijų reikalaujantis darbas, tačiau Žemės magnetinių polių svyravimų pakeisti neįmanoma, o ir žaisti su saugumu negalima. Visi takai turi būti pažymėti ryškiai ir suprantamai, todėl kartais tuos skaičius tenka keisti.



Daugiau aviacijos įdomybių:

Ką darytų lėktuvo įgula, jei skrydžio metu mirtų keleivis?

Kodėl oro linijų maršrutai nesidriekia virš Antarktidos?

Kas yra tos geltonos kilpos ant lėktuvo sparno?

Kodėl lėktuvų sparnai yra riesti į viršų?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.