Karinius sraigtasparnius įsivaizduojame kaip didžiulius ir galingus orlaivius. Jie taip pat nešioja rimtai skambančius vardus – Apache, Black Hawk, Chinook. Tikriausiai todėl mažytis dvivietis Heli Baby atrodo toks juokingai, keistai mielas. Štai kokiomis savybėmis jis pasižymėjo.

Aero HC-2 Heli Baby sraigtasparnį pastebėjome Nacionaliniame technikos muziejuje Prahoje. Transportui skirtoje ekspozicijoje ten yra labai daug įvairių orlaivių, tačiau mažylis Heli Baby, kabantis salės kampe, iš tikrųjų sulaukia labai daug lankytojų dėmesio. Ir aš nustebau sužinojęs, kad tai nėra šiaip koks prototipas – šie sraigtasparniai iš tikrųjų buvo naudojami.

Aero HC-2 Heli Baby konstrukciją sukūrė čekų inžinierius Jaroslavas Šlechta. Idėja buvo banaliai paprasta – buvo norima sukurti mažą, nebrangų, bet labai manevringą ir lengvai transportuojamą sraigtasparnį, kuris galėtų vykdyti žvalgybos užduotis ar padėtų nukeliauti trumpus atstumus. Galimybė leistis ir kilti vertikaliai yra didžiulis sraigtasparnių pranašumas, tačiau dažnai jiems vis tiek reikalingos pakankamai didelės aikštelės. Heli Baby turėjo būti toks mažas, kad nebijotų priskristi pakankamai arti medžių ar leistis nedideliuose kiemuose.

Retas sraigtasparnis Aero HC-2 Heli Baby – tokių pagaminta tik 23.

Prototipo kūrimas prasidėjo 1951 metais. Teko išspręsti nemažai klausimų, susijusių su varikliu, kabinos konfigūracija, sraigtasparnio valdymu. 1954 metais prasidėjo bandymai – gruodžio 3 dieną Heli Baby pagaliau atsiplėšė nuo žemės. Ir tie bandymai buvo sėkmingi. Heli Baby buvo stebėtinai stabilus, nors pilotai ir skundėsi, kad sraigtasparniui trūksta galios. Jau 1955 metais Heli baby buvo pristatytas visuomenei Brno pramonės parodoje. Čia jis susilaukė didžiulio dėmesio ir ne tik todėl, kad buvo toks mažas ir mielas.

Aero HC-2 Heli Baby turi istorinės vertės – tai yra vienintelis Čekoslovakiškas sraigtasparnis pasiekęs serijinę gamybą. Praga XE-II, dar vadintas Aero XE-II, buvo kitas Čekoslovakijos bandymas sukurti sraigtasparnį, tačiau vienintelis 1949 metais pagamintas prototipas sudužo jau 1952 metais. Heli Baby iš pat pradžių atrodė kaip nauja paspirtis visai šalies aviacijos pramonei.

Vairalazdė buvo išvesta tiesiai per kabinos stogą link pagrindinio rotoriaus – tai paprastas, bet patikimas sprendimas.

Heli Baby, beje, iš pradžių naudojo tą patį keturių cilindrų Praga DH variklį kaip ir XE-II. Tai buvo aviacinis oru aušinamas variklis originaliai sukurtas lengviesiems lėktuvams. Jis buvo sumontuotas išorėje tiesiai už kabinos ir išvystė tik 62 kW (83 ag). Įdomu tai, kad velenas, sukęs uodegos rotorių, taip pat buvo išorėje – visus varančius mechanizmus buvo galima pasiekti labai lengvai. Tiesa, greitai Praga DH variklio buvo atsisakyta – vietoje jo pasirinktas specialiai sraigtasparniams sukurtas kitas oru aušinamas keturių cilindrų agregatas Avia M 110H, išvystęs 78,3 kW (105 ag).

Aero HC-2 Heli Baby turėjo dviejų menčių uodegos rotorių ir trijų menčių pagrindinį sraigtą, kurio skersmuo – 8,8 m. Įdomu tai, kad pagrindinio sraigto kryptis yra valdoma tiesiai per kabinos stogą išvesta vairalazde. Heli Baby rėmas ir korpusas buvo pagaminti iš plieno, tačiau tuščias šis sraigtasparnis svėrė tik 370 kg. Viduje galėjo susėsti du žmonės, už jų nugarų dar buvo šiek tiek vietos kroviniams. Maksimalus kilimo svoris – 580 kg, todėl to krovinio tikrai negalėjo būti daug.

Viduje tilpo du žmonės ir šiek tiek krovinio. Tai – antrasis Heli Baby prototipas, kabantis Nacionaliniame technikos muziejuje Prahoje.

Įskaitant du prototipus (Nacionaliniame technikos muziejuje kabo antrasis prototipas), tik 23 Heli Baby sraigtasparniai buvo pagaminti. Keletą jų naudojo Čekoslovakijos oro pajėgos ir Čekoslovakijos liaudies armija. Buvo pagamintos ir keli civiliniai pavyzdžiai. Heli Baby pasitarnavo kaip maža, bet vikri transporto priemonė ir padėjo ruošiant pilotus.

Vienas iš senų, civilinėms reikmėms naudotų Heli Baby – gale matote visiškai neuždengtą uodegos rotoriaus veleną. (Alan Wilson, CC BY-SA 2.0)

Štai kelios techninės Heli Baby savybės:

Ilgis: 10,5 m
Aukštis: 2,3 m
Rotoriai: trijų menčių pagrindinis (8,8 m) ir dviejų menčių uodegos;
Variklis: Praga DH 62 kW (83 ag) arba Avia M 110H 78,3 kW (105 ag)
Svoris: 370 kg tuščio ir 580 kg maksimalus.
Maksimalus greitis: 126 km/h
Kreiserinis greitis: 100 km/h
Maksimalus aukštis: 3030 m
Maksimalus įveikiamas atstumas: 150 km.

Taip pat skaitykite:

Nacionalinis technikos muziejus Prahoje stebina unikalių eksponatų gausa;

Ar sraigtasparniai gali sklęsti? Ir kas yra autorotacija?

Mil Mi-10 – kam šiam sraigtasparniui tokios ilgos kojos?

Ka-26 – kodėl šis sraigtasparnis atrodo toks keistas?

10 įdomių faktų apie sraigtasparnius, kurių galbūt nežinojote.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia