Pro šalį pralekia motociklas ir liekate nustebęs – jo vairuotojo rankos iškeltos aukščiau pečių linijos. Kokio velnio kas nors taip aukštai iškeltų motociklo vairo rankenas?

Aišku, ne visi čioperiai taip atrodo, bet tokių tikrai yra ir juos tikriausiai esate matę. Beje, ar žinote, kad motociklai negriūva ne dėl motociklininkų pusiausvyros? Ir ne visi motociklai yra varomi galiniu ratu – priekiniu ratu varomas Megola motociklas negalėjo sustoti.

Paprastas klasikinis čioperis. (Methem, Wikimedia (CC BY 3.0)

Čioperiai, beje, nėra oficiali, griežtais standartais apibrėžta motociklų kategorija. Čioperiais įprastai vadinami stipriai modifikuoti Kalifornijos stiliaus kruizeriai. Kruizeris – tai didelis motociklas, skirtas ilgoms kelionėms asfaltuotais keliais. Kruizeriai nėra llabai sportiški, nemėgsta žvyrkelių, yra gana sunkūs, bet patogūs. Dauguma jūsų mylimų Harley-Davidson yra kruizeriai, bet šio tipo motociklus siūlo dauguma gamintojų.

Pats žodis čioperis nurodo, kad motociklas buvo modifikuotas (chopped pjaustytas). Ir įprastai šiuo žodžiu apibūdinami specifinio stiliaus modifikuoti kruizeriai.

Čioperių rankenos kyla aukštyn

Motociklai visais laikais buvo modifikuojami – kartais dėl išvaizdos, o kartais dėl greičio. Entuziastai nurinkinėjo dalis, kurios, jų manymu, buvo nereikalingos. Pavyzdžiui, JAV penktajame dešimtmetyje paplito mada kiek įmanoma labiau lengvinti didelius motociklus. Bobberiais praminti motociklai nebeturėdavo purvasaugių, daiktadėžių, žibintų, aptakų. Kartais buvo šalinami ir priekiniai stabdžiai ar net sėdynės. Tai buvo santykinai lengvai ir pigiai atliekamos modifikacijos. Po Antrojo pasaulinio karo grįžę JAV kariai ėmėsi rimtesnių projektų.

Klasikinis bobberis. (Furrybarry, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Bobberiai virto čioperiais, kai žmonės ėmė pjaustyti motociklų rėmus. Pirmiausia tomis modifikacijomis buvo siekiama greičio, o vėliau – išvaizdos. Iš dalies šį sparčiai paplitusį pomėgį nulėmė tai, kad iš karo grįžę vyrai ieškojo bendrumo jausmo, kurį turėjo su savo tarnybos draugais. Modifikuodami motociklus jie rado progą jungtis į klubus. Pirmieji baikerių klubai buvo sudaryti iš labai artimų socialinių grupių – vyrai ieškojo brolystės, kurią paliko nusivilkę kario uniformą.

6-7-ajame dešimtmečiuose įvyko didelis baikerių ir čioperių kultūros šuolis. Kūrėsi specializuotos motociklų modifikavimo dirbtuvės. Holivudas atkreipė į tai dėmesį ir kino teatrus pasiekė net keli filmai apie baikerius. Romantizuotas požiūris į motociklus ir kelią dar labiau populiarino šią kultūrą. Ir iškeltos arba, priešingai, labai nuleistos rankenos lieka vienu jos bruožų.

Klasikinis čioperis su aukštai iškeltomis vairo rankenomis. (Brian Snelson, Wikimedia (CC BY 2.0)

Su laiku nusistovėjo ir čioperių stiliaus mados. Aišku, visa čioperio esmė yra būti išskirtiniu, bet tam tikri dizaino pasirinkimai tapo labai populiariais. Pavyzdžiui, kiek įmanoma žemiau nuleista sėdynė, chromuotų detalių gausa, dideli išmetamieji vamzdžiai, aukšta atrama keleiviui, odiniai kutai, ilga vairo šakė ir, žinoma, aukštai iškeltos vairo rankenos.

Ar yra kokių nors praktiškų priežasčių taip aukštai iškelti vairo rankenas? Na, nelabai. Dažnas čioperis turi labai ilgą nuožulnią vairo šakę. Tai – grynai estetinis pasirinkimas, nors ilgesnė ratų bazė teoriškai yra patogesnė. Dėl tokio neįprasto vairo mechanizmo kampo rankenas kartais reikia kilstelti, kad joms pakaktų vietos, ypač jei priekinė motociklo rėmo dalis ar degalų bakas yra platesni. Iškelto vairo įspūdį dar labiau stiprina sumažintas sėdynės aukštis.

Motociklų modifikavimo entuziastai ieško sau patogios sėdėjimo pozicijos ir daug kas nori būti labiau atsilošę, tarsi sėdėtų fotelyje. Gamyklinė vairo padėtis dažnai reikalauja palinkti į priekį. Pagrindinė čioperio mintis yra ta, kad motociklas gali būti pritaikytas prie vairuotojo poreikių, skonio ir kūno. Gamintojai privalo kurti motociklus vidutiniam žmogui, o štai čioperių kūrėjai gali pritaikyti motociklą pagal individualius parametrus. Jei žmogus aukštesnis ir stambesnis, aukštos rankenos jam gali būti patogesnės.

Rankos virš pečių – patogu? (Wikimedia)

Bet, aišku, pagrindinė vairo rankenų iškėlimo priežastis yra estetika. Tai – stiliaus reikalas. Ir, reikia pasakyti, labai iškeltos rankenos ne visur ir ne visada buvo populiarios. Kai kurie motociklų modifikavimo meistrai jas kaip tik nuleidžia, jei dizainas to prašo. Šiais laikais, atrodo, ypatingai iškeltų rankenų mada po truputį praeina, o kai kur jos net nėra legalios.

Beje, motociklininkai sako, kad laikyti iškeltą vairą gali būti patogu, bet tik iki tam tikros ribos. Jei rankenos iškeliamos per aukštai, rankos gali nutirpti ir pavargti.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia